Filmkritika

2023.02.03. 16:51

Filmkritika: Saját maga ura

A robotika és a mesterséges intelligencia egymással kéz a kézben járó kutatási területek, amiknek legnagyobb kérdése, hogy vajon saját öntudatra ébredhet-e egy gondolkodó gép. Valóság lehet-e a tudományos fantasztikumból?

Lass Péter

Az ártatlan őzikeszemek mögött valójában egy démon lakozik.

Egy film általában nem létezik konfliktusok nélkül, így természetes dolognak tekinthető, hogy ha egy műben megjelenik egy robot, akkor az a robot előbb-utóbb a teremtője, azaz az ember ellen fordul. Azt írtam, „természetes dolog”, de nyugodtan írhatom műfaji klisének is, ugyanis a robot-ember együttélés filmes ábrázolásának csaknem mindig ez a vége (lásd Terminátor, Én, a robot, Ex Machina stb.). Nem meglepő, hogy ugyanez történik a M3GAN című sci-fi – thrillerben is. A címszereplő robotbaba egy idő után öntudatra ébred, vagyis a saját maga ura lesz, nem parancsolhat neki senki és ebből logikusan az következik, hogy fellázad teremtője/gazdája, tehát az ember ellen. Hogy tényleg logikus-e, hogy mindig az ember ellen kell fordulni, illetve minden esetben gonoszkodásra, gyilkolásra kell használni a szabad akaratot, az egy másik cikk témája lehetne – de hát ettől klisé a klisé. 

És akkor itt rá is tapintottunk a M3GAN legnagyobb hibájára: klisészerűségéből adódóan roppant kiszámítható a cselekmény, váratlan fordulatra ne is számítsunk. Ha a cselekmény nem tartogat számunkra meglepetést, akkor miben lehet a nézőnek öröme? Szerencsére még sok tényezőn múlhat egy film minősége. Ilyenek például az árnyaltan ábrázolt karakterek, az igényesen megkomponált látványvilág, továbbá a hatásos félelemkeltés. Thrillerről lévén szó, ez utóbbi tényező egyáltalán nem elhanyagolható, és bőven lehet sikeres még akkor is, ha a film sztorija kliséken alapul. Nézzük hát, hogy a felsorolt tényezők közül melyikben hogyan teljesít Gerard Johnstone alkotása!

A címszereplőről, a M3GAN nevezetű robotbabáról már volt szó, őt most hagyjuk is, úgyis előjön még a félelemkeltés tárgyalásakor. Rajta kívül a főhős egy kislány, Cady, aki egy autóbalesetben elveszítette a szüleit, majd nagynénijének a gyámsága alá kerül. Gemma, a nagynéni egy játékgyártó cég mérnöke, és nem igazán ért a gyerekneveléshez. Ezért úgy dönt, a legjobb megoldás az, ha unokahúgán teszteli le élethű robotbabájának a prototípusát (ő lesz M3GAN). Cady és Gemma egyébként izgalmakat ígérő kapcsolata sajnos nem sok izgalmat hoz. A film egy pillanatra sem akarja összetéveszteni magát egy drámával, úgyhogy ami a szüleit elveszítő kislány gyászát illeti, csak nagyon a minimumot hozza a M3GAN. Sajnos Gemmáról sem mondható el, hogy túl sok jellemfejlődésen menne át, és ezen Allison Williams (Tűnj el!) erőtlen alakítása sem segít. Pedig lehetett volna dramatizálni a karrier vs. család problematikát, vagy ki lehetett volna domborítani Gemma erkölcsi dilemmáját azzal kapcsolatban, vajon helyes döntés-e Cady kezébe adni a még tesztelés alatt álló robotbabát. 

Nem, Gerard Johnstone filmjét nem igazán érdeklik ezek a kérdések. A mű fényképezése is beéri az átlaggal, így egyedi beállításokra, emlékezetes, kreatív képi megoldásokra hiába várunk. Szívesen mondanám, hogy ezeket csak azért nem vesszük észre, mert magába szippant a történet, de ez azért túlzás. Tény azonban, hogy klisé ide vagy oda, a M3GAN közben csak ritkán unatkozunk. A feszültség fokozatossági elvét a készítők betartják, a robotbaba nem hirtelen válik az ember ellenségévé. Az ijesztőnek szánt jelenetek nem vallanak szégyent, bár nem is túl emlékezetesek. A M3GAN minden tekintetben egy középszerű alkotás, 16 éves kortól egyszer nézhető thriller.

5/10

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában