2024.01.20. 09:00
Filmkritika: A semmittevés elviselhetetlen könnyűsége
Az ilyen-olyan folytatások, előzményfilmek és adaptációk korában meglehetősen kevés az olyan mozifilm, amely a tengerentúlról érkezik és eredeti ötlet alapján készült. Még kevesebb az olyan, amely nem csak eredeti, hanem igazán egyedi és kiemelkedő is egyben. Az Álmaid hőse tehát ritka madár Hollywoodban.
Talán nem véletlen, hogy Kristoffer Borgli (Rosszul vagyok magamtól) legújabb filmjét egy olyan amerikai filmgyártó (az A24) segítette világra jönni, amelynek a nevéhez jó pár botrány- és/vagy művészfilm fűződik (Ők, Örökség, A világítótorony, A homár – hogy csak néhány címet említsünk). Az Álmaid hőse sem egy könnyű darab, ennek ellenére – vagy éppen ezért – érdemes megnézni. Nicolas Cage rajongói számára pedig egyenesen kötelező látnivaló. A hollywoodi színészlegenda akkorát játszik a filmben, amekkorát nagyon régóta vártunk már tőle.
Műfaja alapján gyakorlatilag bekategorizálhatatlan film az Álmaid hőse. Egy olyan férfiről szól, akiről milliók álmodnak világszerte. Úgy értem, szó szerint. A film hőse, Paul egyre több és több ember álmában jelenik meg, ami óhatatlanul magával vonja azt is, hogy idővel egyre több és több ember fogja felismerni az utcán. És mivel a 21. században járunk, vagyis az internet, a közösségi média korszakában, nem telik el sok idő, és Paulból valóságos szupersztár lesz, gyakorlatilag a világ leghíresebb emberévé válik. Miközben nagy cégek akarnak vele leszerződni, a férfi legnagyobb problémája az, hogy ezekben az álmokban, amelyekben ő is megjelenik, nem csinál semmit, csak nézelődik. Az Álmaid hőse legviccesebb jelenetei azok, amelyekben betekintést nyerünk idegen emberek álmába, és azt látjuk, ahogyan Paul egyszer csak betoppan ezekbe az álmokba, de szó szerint semmit sem csinál, csak áll és nézelődik. Ez alól egyetlen álom kivétel: egy fiatal nő álma. A lány álma, amelyben Paul megjelenik, szexuális tartalmú, és miután a férfival a valóságban is igyekszik újraélni az álomban megtörtént eseményt, a dolgok fenekestül felfordulnak. A semmittevő Paul egyik napról a másikra valóságos Freddy Krueger lesz, aki ha megjelenik valaki álmában, akkor annak a valakinek vége: jön Paul és kegyetlenül megöli az illetőt. Erre a változásra a média ismét azonnal reagál, és innentől kezdve Paul nem a világ legnépszerűbb embere lesz, hanem a legrettegettebb.
Már szóltam arról, hogy mennyire tökéletes Nicolas Cage megválasztása a főszerepre. Hogy ezt mondjam, erre még egy nyomós okom van. Az Oscar-díjas színész az elmúlt évek során nem „csak” egy szimpla hollywoodi sztár, hanem valóságos popkulturális ikon lett, akinek a nimbusza ilyen téren Chuck Norriséval vetekszik. Cage-nél tehát aligha lehetne jobb színészt elképzelni egy olyan szerepre, amelynek pont az a lényege, hogy a hős mindenki tudatában ott él, illetve mindenkinek van valamilyen fogalma róla. A színész ennek megfelelően lubickol is a szerepben.
Az Álmaid hőse leginkább szatíraként olvasható. Erőteljes médiakritikája leginkább akkor érhető tetten, amikor a cselekmény Paul hirtelen sztárrá válását és villámgyors hanyatlását meséli el. A film fő szála tehát végső soron azt mutatja be, micsoda hatalma van a médiának. A cégeket nem annyira a szakértelem érdekli, sokkal inkább az eladhatóság. Eladható akkor vagy, ha ismernek és kedvelnek is a közösségi oldalakon. Ha viszont a közönség valami miatt megorrol rád, akkor neked annyi, jön a cancel culture, és azonnal elsöpör, jöhet egy újabb sztárocska. Paul esete tragikomikus. Azért komikus, mert úgy lett sztár, hogy a valóságban semmit sem csinált. És azért tragikus, mert úgy lett közellenség, hogy a valóságban semmit sem csinált.