2024.06.05. 09:00
Tudd, mit tehetnél
Nemcsak a témában járatlanok, még a szakemberek sem tudják egyértelműen megmondani: vajon a felgyorsult információ-áramlás miatt tűnik-e úgy, hogy egyre gyakoribbak a kortárs bántalmazások, netán valóban el kellene ismernünk a tényt, súlyosbodik a helyzet.
Mint legutóbb egy vásárhelyi előadás apropóján elhangzott: a UNICEF 2022 őszén készített egy, a kortárs bántalmazás természetét kutató felmérést, középiskolások körében. Megdöbbentő eredményként a fiatalok 66 százaléka vallott arról, hogy iskolai életútja során már találkozott ezzel a problémával, saját bőrén érezte milyen bántalmazott helyzetben lenni.
Szerencsére egyre több helyről érkezik a támogató felvilágosítás, amelynek gyakran ott kell kezdődnie, hogy a gyerekek egyáltalán felismerjék a bántalmazás természetét, megismerjék alapvető jogaikat, tisztában legyenek azzal, hol és hogyan kérhetnek, vagy nyújthatnak másoknak segítséget.
Az iskolai megszégyenítés, a kortárs bántalmazás, zaklatás témáját boncolgatják rendhagyó órákon a helyi művelődési központban, Nagy-Szakmáry Attila Jázmin című műve, Benkő Brigitta drámapedagógus és diákszínjátszók segítségével. A színkör vezetője szerint a színház egyik fontos eszköze, hogy a tanulságot elviszik magukkal a fiatalok, a szöveg igazán csak később, magukban átértékelve lesz hatásos és valós élethelyzetekben talán bele tudnak kapaszkodni.
Nyári Júlia, a UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány hódmezővásárhelyi önkéntese révén pedig már a helyi iskolákban is bármikor elérhető, kérhető az az interaktív, párbeszéden alapuló előadás, ahol a 4-12. osztályos részben a gyermekjogokról tanulhatnak.