2023.10.19. 07:00
Nem valószínű, hogy elvonatozhatunk Szabadkáig október 23-án
Több hír is megjelent a napokban arról, hogy október 23-án elindul a személyforgalom a Szeged–Szabadka vasútvonalon. Sok emberrel beszéltünk, akiknek rálátásuk van a beruházásra, de nem volt könnyű információt szerezni. Az azonban szinte biztos, hogy a nemzeti ünnepen nem megy még végig a vonat a testvérvárosok között.
Fotónkon még építkeznek. Azóta már minden kész, de az indulás időpontja bizonytalan. Arhív fotó: Karnok Csaba
Szabadkáról indul valami október 23-án. Valahová. Horgosig biztos
– mondta egy vajdasági ismerősünk, akinek elég jó rálátása van a Szeged–Szabadka vasútvonallal kapcsolatos fejleményekre. Mellékelt egy fotót is, amelyet a gyenge minősége miatt csak az online felületünkön, a delmagyar.hu-n tudunk megmutatni. Ezen valóban az áll, hogy Szabadkáról Horgosra indul egy vonat, másodosztályú kocsikkal, és kerékpárt is lehet rajta szállítani. Vagyis korántsem biztos, hogy a vonat eljön Szegedig. Ráadásul a szerb kormány közeléből sem sikerült információhoz jutni az indulásról.
Egy másik – már magyarországi – forrásunk pedig arról beszélt, hogy szerinte nem valószínű az október 23-ai indulás. Azt mondta, ennek több oka is lehet, de az biztosan nem, hogy nem lennének kész a munkákkal.
Ezek az információk azért is érdekesek, mert a Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter egy napokban megjelent videójában 23-ai indulásról beszélt.
Abban azonban mindenki egyetért, hogy ha nem is a nemzeti ünnepen, de azon a héten biztosan befut az első vonat Szabadkáról Szegedre.
A vasútvonal teljes felújítása 2021 októberében kezdődött, amikor Aleksandar Vučić szerb elnök és Orbán Viktor magyar kormányfő a horgosi vasútállomáson közösen indította meg a Szabadka és Szeged közötti vasút felújítási munkálatait. A másik fontos mérföldkő 2022. augusztus elsején volt, amikor harminc év után újraindult a teherforgalom a Szeged–Szabadka vasútvonalon. A konténerekkel teli szerelvények azóta is rendszeresen közlekednek a két ország között.
Nemrég írtuk meg, hogy 5,4 milliárd forint többletforrást biztosít a magyar állam a MÁV-nak a Szeged–Szabadka vasútvonal magyarországi szakaszának előteljesítéséhez. Erre azért van szükség, mert a Budapest–Belgrád-vasútvonal építése alatt a Szeged–Szabadka vonalon kell járniuk a tehervonatoknak.