2024.08.31. 10:30
Filmkritika - Orrunknál fogva vezet
Idén nyáron már a második olyan filmet köszönthetjük a mozikban, amit egy nagy nevű művész lánya rendezett. És amíg ezek a leánygyermekek olyan tehetségesek, mint Ishana Shyamalan vagy Zoё Kravitz, addig ezzel az égegyadta világon semmi gond nincs.
Tavaly volt nekünk egy olyan filmünk, hogy Barbie, erre biztosan mindenki emlékszik. Feminista film volt, de a szó legnemesebb értelmében, úgyhogy ne sajnáljuk tőle az orbitális pénzügyi és kritikai sikereket. Most ismét van egy mozgóképes feminista kiáltványunk, ráadásul megint a szó nemes értelmében, úgyhogy nem sajnálom tőle a dicsérő szavakat, sem azt, hogy – habár egy 18-as karika figyel a plakátján – mindenkit arra buzdítsak, hogy menjen el, és nézze meg a Vészjelzést.
A film rendezője Lenny Kravitz lánya, Zoё Kravitz, aki mindeddig kizárólag a kamerák előtt vétette magát észre, most azonban úgy gondolta, a Vészjelzés személyében elég erős forgatókönyvet rakott le az asztalra ahhoz, hogy végre a kamerák mögött, immár rendezőként is kipróbálhassa magát. Látva az elkészült alkotást, megállapíthatjuk, hogy helyesen döntött, jóllehet a Vészjelzés sem teljesen mentes azoktól a gyermekbetegségektől, amik általában az elsőfilmes rendezők munkáit szokták jellemezni. Kravitz filmje nehezen indul be, bizonyos dolgokat felületesen kezel, és csak a vége felé jövünk rá arra, mire ment ki a játék, ám akkor örömittasan felkiáltunk: de hiszen ez a film egy allegória, és mindent a szimbólumok szemüvegén keresztül kell néznünk és értelmeznünk. Ilyen volt a Barbie. Ilyen volt a Nincs baj, drágám, és ilyen volt A menü is, sőt ha még régebbre visszamegyünk az időben, a 2015-ös Kopp-kopp című filmet is idecitálhatjuk. Ezekben a filmekben persze nemcsak az átvitt értelműség a közös, hanem némileg a téma is, nevezetesen a szebbik nem sorsa, a nők felszabadulása a férfiak által rájuk aggatott rabláncok szorításából.
A Vészjelzés főhősnője a barátnőjével együtt meghívást kap egy multimilliárdos pasitól, aki nemes egyszerűséggel a saját szigetére hívja el a két fiatal nőt. Ott csupán annyi a dolguk, hogy jól érezzék magukat, és erről az ottani személyzet, illetve a többi meghívott vendég gondoskodik. Hogy kik ezek az emberek valójában, mi ez a hely egyáltalán, továbbá mi a célja mindennek, ezekről a kérdésekről jó ideig nem szerzünk tudomást. A készítők a külcsínnyel igyekeznek fenntartani a nézők érdeklődését, miközben végig az orrunknál fogva vezetnek bennünket. A film cselekményében központi szerepet játszik egy bizonyos parfüm is, ennélfogva nemcsak a film vezeti az orruknál fogva a nézőket, hanem a férfiak is a nőket. Az izgalmas külcsíny alatt a mű dizájnját értem, a fényképezést, és úgy en bloc a látványtervezést. Ebben a tekintetben is hasonlít a fent említett filmekhez a Vészjelzés. Némelyik jelenet, megoldás majdhogynem művészfilmes jelleget ölt, szóval egy jó ideig azt hihetjük, hogy Kravitz filmje nem több egy blöffnél, pedig dehogynem. Amint összeáll a kép, onnantól kezdve másképp tekintünk az addig látottakra, és ráébredünk, hogy a sok aprócska, elhanyagolhatónak tűnő motívum valójában a film mondanivalóját erősíti.
Színészfronton is erős a Vészjelzés: Channing Tatum a legnagyobb név, akinek jól jött már egy igazán komoly szerep a sok marháskodás után. Mellette látjuk még Christian Slatert, Geena Davist és Kyle MacLachlant is, illetve azt a Naomi Ackie-t, akit a nagyközönség legutóbb Whitney Houston megformálójaként láthatott a vásznon.
Mindent összevetve kimondottan jó, de ami ennél is lényegesebb, igazán fontos film a Vészjelzés, ami nemcsak a női és férfi szerepekről, de a hatalom természetéről és a gazdagság erkölcsromboló hatásáról is pontos látleletet nyújt.
8/10