A Szeged-Temesvár vasútvonal kulcseleme

2024.09.03. 07:00

Szegedi vasúti híd: 80 éve hiányzik

Osztrák megrendelésre, francia mérnökök tervei alapján, angol nyersanyagokból, magyar munkások – jórészt algyői parasztemberek – építették fel a 19. században Szegeden a világ első, kétvágányú vasúti hídját, ami 86 évig szolgálta a közlekedést. Az építmény sorsát a második világháború pecsételte meg. Az 1944. szeptember 3-i légitámadásban a szegedi vasúti híd több találatot kapott, emiatt az építmény egy része a Tiszába zuhant.

Jeszenszky Zoltán

Különleges építmény volt a szegedi vasúti híd. A világ első kétvágányú vasúti hídja volt, valamint Magyarország első keszonalapozású és első szegecselt szerkezetű vasúti építménye. Nemcsak a Szeged-Temesvár vasútvonalat szolgálta ki, hanem fénykorában az Osztrák-Magyar Monarchia legfontosabb vasútvonalát is, ami Bécset kötötte össze – Pozsonyon, Pesten, Szegeden és Temesváron keresztül – az al-dunai kikötővel, Báziással. 1883 és 1888 között még a legendás Orient Expressz is a szegedi vasúti hídon keresztül robogott a Balkán irányába.

1857. július 13., épül a szegedi vasúti híd, a világ első kétványú vasúti hídja. A kép tulajdonosa: Movares Nederland B.V.; a repronegatív a cég hozzájárulásával: Móra Ferenc Múzeum
Az épülő szegedi vasúti híd 1857. július 13-án. Valószínűleg ebédidőben készült a felvétel, mert a munkásokat a kikötött csónakokban látjuk pihenni, és partra vontatták a gőzkompresszort is. A munkahídon a speciális behúzó kocsik egyike áll, rajta egy pillérszegmens. A háttérben munkásbarakkok tűnnek fel az újszegedi parton. A kép tulajdonosa: Movares Nederland B.V.; a repronegatív a cég hozzájárulásával készült a Móra Ferenc Múzeumban.

Szegedi vasúti híd: tehervonatokra tervezték

Megépítésekor az volt a legfontosabb szempont, hogy a Déli-Kárpátok ásványkincsei, valamint a kitermelt szén és fa úgy jusson el Bécsbe, hogy ne kelljen hajóra pakolni. Korábban ezeket a nyersanyagokat a Dunán, a folyásiránnyal szemben szállították, ami nagyon drága volt

 – mondta a Délmagyarországnak Áy Zoltán, a Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa.

Az árut az al-dunai Báziáson – ami ma már egy jelentéktelen kis falu – pakolták vonatra, majd onnan Temesvárra, Szegedre, Bécsbe szállították. Mivel a Szeged-Temesvár vasútvonal nagyvárosokat kötött össze, a teherforgalom mellett, a személyszállítást is ki tudta szolgálni 

– folytatta a kutató. Már a vasúti híd tervezésekor akkora forgalommal számoltak, hogy Szegednél – a világon elsőként – kétvágányú hidat építettek.

Nemzetközi összefogással épült 

A Szeged-Temesvár vasútvonal megépítését az Osztrák Délkeleti Államvasútra bízták, de már akkor is előfordult, hogy a szép tervekre nem jutott elég pénz az államkasszából. A bécsi udvar ezért úgy döntött, hogy a magántőkét is bevonja a vasúthálózat fejlesztésébe.

1855-ben 80 millió forintért eladták a Pozsony-Szeged vasútvonalat, valamint az építés alatt álló Szeged-Temesvár pályát a StEG-nek, a Császári és Királyi Szabadalmazott Osztrák Államvaspálya Társaságnak. Ez az összeg – az Ártörténet szerint – mai árakon számolva, nagyjából 370 milliárd forintnak felelne meg, ami napjainkban Szeged több mint négy éves költségvetése.

A StEG-et francia, belga, német és osztrák bankárok alapították. A Szeged-Temesvár vasútvonal megtervezésével francia mérnököket bíztak meg. Ennek legfontosabb láncszemét, a Tisza-híd tervezését is egy francia mérnökre, Ernest Cézanne-re bízták, aki mindössze 27 éves volt a tervrajzok elkészítésekor.

Úttörő megoldásokat alkalmaztak

A francia szaktudással együtt, egy világújdonságnak számító, különleges technológia, a keszonos pilléralapozás is Szegedre érkezett. Gőzkompresszorokkal 3 atmoszféra nyomású levegőt állítottak elő, amivel kiszorították a vizet a pillércsövek belsejéből, hogy a folyó medrében az altalaj kitermelésével csináljanak helyet a lesüllyesztett vasoszlopok számára. A hídpilléreket pedig szegecselték, ami annak idején szintén újdonság volt.

A keszontechnika abban az időszakban nagyon új és félelmetes technológia volt. Akkoriban még nem tudták, hogy a túlnyomás milyen hatást gyakorol az emberi szervezetre. Franciaországban, ahol a keszontechnikát megpróbálták tökéletesíteni, gyakoriak voltak az üzemi balesetek. A szegedi volt az első olyan építkezés, ahol a munkavédelmi szabályokat olyan szigorúan betartották, hogy egyetlen baleset sem történt

 – hangsúlyozta a vasúttörténeti kutató.

Egy szerelvény robog át azon a szegedi vasúti hídon, ami 86 éven keresztül szolgálta ki a régió vasúti közlekedését. Fotó: Móra Ferenc Múzeum gyűjteménye
Egy szerelvény robog át a szegedi vasúti hídon. Fotó: Móra Ferenc Múzeum gyűjteménye

Trianon után eljelentéktelenedett

A Szeged-Temesvár vasútvonalon 1857. november 15-én indult meg a forgalom, akkor még egy ideiglenes munkahídon haladták át Szegednél a szerelvények, majd 1858. december 2-án az állandó, kétvágányú vasúti hidat is átadták a forgalomnak. Az építmény hossza 325,7 méter volt, a hozzá csatlakozó viadukttal 439 méter. Vasszerkezete nyolc nyílást hidalt át, két hídfőre és hét pár csőpillére támaszkodva.

Az első világháború után, a trianoni békedöntéssel pecsételődött meg az akkor már a MÁV tulajdonában lévő vasútvonal sorsa. Az Osztrák-Magyar Monarchia gazdasági ütőerének számító vasútvonalat az új határok több ponton is elvágták. Északon Szobnál, a szlovák-magyar határnál, délen Szőregnél, a magyar-szerb határ közelében, de a szerb-román határ is több ponton elvágta, például Nagykikinda és Zsombolya között. A darabjaira hullott vasútvonalon néhol olyan rövid szakaszok jöttek létre, amik gazdaságilag fenntarthatatlanok voltak 

– folytatta Áy Zoltán, a Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa.

Támadás előtt alaposan feltérképezték

Míg a Szeged-Temesvár vasútvonal sorsát az első világháború, a szegedi vasúti hídét a második világháború pecsételte meg. A település fontos közlekedési csomópont volt, a délvidék kapuja. A város vasúti pályaudvarai és a Tisza-híd a katonai utánpótlás – üzemanyag, lőszer, fegyver –, valamint a katonai alakulatok szállításában játszott fontos szerepet.

Az amerikai nehézbombázók 1944. június 2-a és szeptember 3-a között hat alkalommal bombázták a várost. Az alkalmanként néhány percig tartó légitámadásokban nagyjából 116-146 ember vesztette életét.

Minden légicsapást egy átfogó, alapos felderítési folyamat előzött meg. Bár Ernest Cézanne, a vasúti híd tervezője az 1800-as években publikálta tervrajzait, ma már tudjuk, a szövetséges légierő ezeket nem ismerte, az anyagokban ezek nem köszönnek vissza. Mindezek ellenére nagyon pontos információkkal rendelkezett az amerikai légierő a szegedi vasúti hídról

 – nyilatkozta lapunknak Oláh András Pál, a Csongrád-Csanád Vármegyei Levéltár munkatársa.

Három hónappal az átadása után, 1859. március 15-én készült panorámakép a szegedi vasúti hídról. A kép tulajdonosa: Movares  Nederland B.V.; repronegatív a cég hozzájárulásával: Móra Ferenc Múzeum
Impozáns építmény volt a világ első, kétvágányú vasúti hídja. A panorámafelvétel három hónappal az átadása után, 1859. március 15-én készült a szegedi vasúti hídról. A kép tulajdonosa: Movares Nederland B.V.; repronegatív a cég hozzájárulásával: Móra Ferenc Múzeum

Telitalálatok végeztek a híddal 

Nemcsak Szegedet támadták ebben az időszakban az amerikai bombázók, hanem minden egyes nagy folyami átkelőt, így például Szegedtől északra a szolnoki, a kiskörei, a tokaji hidakat, valamint a dunai átkelőhelyeket is

 – hangsúlyozta Oláh András Pál. A történész évtizedek óta vizsgálja az 1944-es légitámadások történetét. Kutatásainak eredményeit A célpont a mai napra: Szeged című kötetben foglalta össze.

Az amerikai légierő már a második légitámadás alkalmával, július 3-án a szegedi vasúti hidat támadta, ezután még háromszor bombázták a kulcsfontosságú átkelőt. Már az 1944. augusztus 24-i légitámadás olyan pusztító erejű volt, hogy a vasúti forgalom megszűnt a hídon. A szeptember 3-i légitámadásban több, közvetlen találatot is kapott a híd, emiatt két pillér is beszakadt a Tisza medrébe rántva a pilonokat, amiről fényképek is készültek 

– tette hozzá a történész.

86 évig szolgálta a vasúti közlekedést

A szegedi vasúti híd maradványait 1944, október 9-én – a közúti híddal együtt – robbantották fel a szovjet hadsereg elől visszavonuló német-magyar csapatok utászai. Ezzel megszűnt az összeköttetés Szeged és Újszeged között.

A vasúti hídban okozott kárt 1938. évi aranypengőben kifejezve 3,5 millióra becsülték – az Ártörténetet segítségül hívva – ez mai áron nagyjából 5 milliárd forint lenne.

A várost elfoglaló szovjet csapatok egy ideiglenes pontonhidat építettek ki, ami egyaránt szolgálta a vasúti és a közúti közlekedést. Ugyanakkor a vasúti híd roncsaival is kezdeni kellett valamit, mert a folyó medrében már 1944 telén jégtorlaszt képeztek, miközben a légitámadások miatt az árvízvédelmi töltések is tele voltak bombatölcsérekkel. A második világháború után ezért elbontották a vasúti hidat. Újjáépítésére azóta sem került sor, bár az elmúlt évtizedekben több ötlet is született a Szeged-Temesvár vasútvonal rekonstrukciójára.

A kolozsvári Maszol című lap épp a napokban írt arról, hogy Románia és Magyarország egy munkacsoportot hoz létre, valamint közösen pályázna európai uniós forrásokra a Szeged-Temesvár vasútvonal újjáépítéséhez.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában