2022.10.13. 15:24
A Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete felháborodott a Móraparkkal kapcsolatos terveken
A közösségi média oldalukon fejtették ki ezzel kapcsolatos véleményüket.
Fotó: Karnok Csaba
Bár eddig sem lehetett volna ott szabályosan biciklizni, most gyalogos övezetre figyelmeztető táblákat helyeznek majd ki a területen. A bizottsági ülésen az SZKT szeptembertől érvényes menetrendje és egy forgalmirend-változás is napirendre került - így kezdtük a cikkünket a témáról még augusztusban.
Augusztus elején egy szürreális eset döbbentette meg a szegedieket. A Móra Ferenc Múzeum előtti szökőkútban ütött el egy kislányt egy felelőtlen biciklis. A gyerek agyrázkódással és kék-zöld foltokkal került kórházba, míg tinédzser gázolója segítségnyújtás nélkül elhajtott a helyszínről. A KRESZ szerint gyalogos övezetben jármű nem közlekedhet és kerékpározni is tilos.
Most a Magyar Kerékpárosklub Szeged a hivatalos oldalán adott hangot ezzel kapcsolatos csalódottságának, amit lentebb közlünk:
"Nem gondoltuk volna,- kezdik a bejegyzésüket a Facebook oldalukon - hogy napjainkban ilyen még bekövetkezhet Szegeden. Megtiltják a biciklizést a Belváros szívében, gyalogos övezetnek jelölik ki a Móra Ferenc Múzeum környékén lévő utakat. Önmagában ez még nem annyira furcsa, az indokai azonban egészen döbbenetesek: valótlan, rosszindulatú, és a közlekedéstől független ürügyekkel módosítják a forgalmi rendet a környezetbarát, szabályos bringás közlekedés kárára. Ezek:
• Egyre több a szabálytalan biciklis (ezt semmi nem támasztja alá)
• Eddig is tilos volt itt biciklizni (ez nem igaz, ld. fotók)
• Kerékpáros gyermekbaleset történt (csakhogy az nem közlekedési baleset volt, hanem egy szökőkútban játszottak, kb. mintha játszótéren koppant volna össze két gyerek játék közben)
Eddig a parkban szabályosan gurulhattak el az emberek a múzeumhoz, a híd alatti Bárkához, a Tiszához, a halászcsárdához, vagy éppen gyerekekkel a játszótérre, kikerülve a hídfő nyüzsgését. Jellemzően célforgalmat jelent ez, nem túl nagy tempóval, amihez a hely is rendelkezésre állt. (mellesleg a múzeum is végez olykor szállításokat a főbejárat felé, teherautóval)
Ezen szakmaiatlan, és már-már nettó kicseszésnek tekinthető húzás miatt ezt többé nem, vagy csak szabálytalanul tehetik meg a szegediek. Persze 100-200 métert lehet gyalogolni is, de a több 100-200 méter összeadódva elég sok, és hát akkor az ember minek vigyen magával biciklit? Sokmillió forintot elköltöttek, hogy jobban használható legyen a Belváros, erre jön egy ilyen célzottan bicikli-ellenes döntés, és lépünk egyet visszafelé.
Mindezt a városi közútkezelőnek a Városüzemeltetési Irodának köszönhetjük. Ők azok, akik érdekes módon más esetekben évek óta nem látnak szükségesnek semmilyen beavatkozást a forgalmi rendbe, például:
- A Rakparton, ahol lassan havonta rommá zúznak egy autót, beleszállnak a Tiszába, vagy szétrombolják az árvízi emlékművet a gyermekklinikánál, milliós kárt okoznak a városnak.
- A Zrínyi utcában, ahol a parkolók kb. hetente megakasztják a villamosforgalmat, és a tram-traint, több száz tömegközlekedő napját elrontva, és olykor anyagi kárt, vagy utas sérülését okozva.
- A Toldy és Eötvös utcában, ahol a gyalogos- kerékpáros övezetben folyamatosan átjárnak és parkolnak autókkal, veszélyeztetve az övezetben sétálókat, biciklizőket, és az Árpád téren játszó gyerekeket
- A Somogyi utcán, ahol hétvégente simán átjárnak autóval a tiltás ellenére, és ahol nemrégiben egy állatkodó autós becsapódott a járdára, kitörve egy fát, és majdnem megölve két embert.
Úgy látszik, csak a biciklisek korlátozásánál, vagy kitiltásánál ennyire aktívak, ami fölveti a kérdést, amikor nem uniós pályázatokról van szó, akkor vajon mennyire kerékpárosbarát, és „zöld” a légkör valójában Szegeden? A Városüzemeltetésnek nem ez volt egyébként az első ilyen húzása, láthattok párat a fotók közt."