2020.07.12. 16:46
A vízen éltek, főztek hetekig – Galéria
Amikor a Délmagyarország elindult, még mindennapos volt a tutaj a Tiszán, a Maroson, de még az 1960-as években is közöltünk riportokat a tutajosok munkájáról. A vízen éltek, főztek, aludtak, Szalay Zoltán fotóriporter végigkövette az útjukat Tuzsértól Szegedig.
Szalay Zoltán elkísérte a tutajosokat 1967-ben.
Forrás: Fortepan
Fotó: Szalay Zoltán
Lángoló tutaj úszott a Tiszán a tápéi vámháznál, csak a kanyarban, a Római körút magasságában tudták eloltani, adta hírül az 1929. május 29-i Délmagyarország. A tutaj nem volt szokatlan látvány a folyón: a tiszai, marosi tutajosok évszázadokon át rótták az utat a rönkökön.
Kárpátaljáról, a Felső-Tiszáról fát, a mai Románia területéről sokáig sót szállítottak Szegedre, hiszen a város hosszú ideig a sószállítás központja volt. Szabó László Szeged feltámadása és halála című sorozatából tudjuk 1928-ból: a városban lápnak nevezték a tutajt, mert nem tud sem felborulni, sem elsüllyedni.
A vízen éltek, főztek hetekig. Szalay Zoltán archív fotói
Veszélyes üzem
Lapunk első két évtizedében többször olvashattuk, hogy a tutajozás veszélyes üzem. 1911 októberében a Szeged és Csongrád között közlekedő személyszállító hajó ütközött egy román tutajnak, amin nem gyújtottak jelzőtüzet, egy fiú vízbe fulladt.
1912 szeptemberében hadgyakorlatot akadályozott 12 óriási uszály, hatalmas szálfákat úsztattak Máramarosszigetről.
Aztán kiderült, hogy a tutajozás nyaralás is lehet, nemcsak megélhetés. 1933 nyarán a debreceni főispán utazott le Záhonytól Szegedig tutajon feleségével, öt gyerekével. Az időjárás miatt vesztegeltek, így lekésték Az ember tragédiája előadását a Szegedi Szabadtéri Játékokon, de ettől eltekintve nagyon élvezték a 18 napos utat. Vay báró járművére háromszobás, takaros kis „víkendházat” szereltek, a tutajosok egyébként sokáig ágakból, kukoricaszárból, deszkából épített „gulibában”, később sátorban aludtak.
1939 májusának elején a szegediek ünnepelték, amikor megérkezett az első szabad faszállítmány a visszacsatolt kárpátaljai területekről. „A százakra menő tömeg valóságos diadalmenetben viszi a nyolc meghatott ruszin tutajost a gyártelepre.”
A tutajosok még az 1960-as években is rendszeresen jártak a Tiszán és a Maroson, Szalay Zoltán fotóriporter 1967-ben képriportban követte végig útjukat Tuzsértól Szegedig. A Délmagyarország 1961. július 25-i számában jelent meg: él az ősi mesterség. A tutajosok már kék overállt és gumicsizmát viselnek, a Felső-Tisza és Szeged között egy háromtagú brigád dolgozik.
Óránként 5 kilométer
Egy-egy tutajban 15-20 vagonnyi fa van, 24 óra alatt 100-120 kilométert tesz meg. Óránként 5 kilométeres sebességgel halad, akár egy jól kilépő gyalogos – ez több száz év alatt sem változott. Ahogy az sem, hogy ez a legolcsóbb szállítási módja a fáknak, és a tutajokon élnek, főznek, alszanak hetekig. Az út három hétig tart, és csak Szolnoknál állnak meg pihenőre. A víz állandó éberséget követel, nem könnyű mozgatni ezt a hatalmas mennyiségű fát.
Juhász Antal néprajzkutató 1962. október 21-én megjelent cikkéből megtudhatjuk azt is, hogyan köt ki egy tutaj. Büszkéznek, azaz a büszke nevű vastag, hegyes végű karót, amire drótkötelet erősítettek, a part földjébe szúrja a tutajos, és teljes testsúlyával ránehezedik.
Akár a régiek
A tutajjal találkozhatunk a lapban még a kétezres években is – ekkor már vagy PET-palackból készült, vagy nosztalgia hívta életre. 2008-ban hagyományos gyergyói tutaj hozta a sót a szegedi halfesztiválra – 7-12 szálfából kellett összeállítani a járművet –, igaz, csak Makótól, mert a Maroson végigmenni tutajjal már nem lehetett.
2010-ben pedig az ukrajnai Huszt városától csorgott le Csongrád-Csanád megye székhelyéig az akkor 64 éves Tokodi Béla és fia, 20 méter hosszú tutajuk erdei fenyőből készült. Rajta éltek, aludtak, főztek bográcsban, akár évszázadok hosszú során a régiek.