A BYD kapcsán komoly fejlesztéseket jelentett be Lázár János Szegeden – videóval

Megújul a Szeged–Kiskunfélegyháza közötti vasútvonal, Röszkén a schengeni térség legnagyobb közúti, vasúti, teheráru- és személyforgalmi átkelőjét építik meg. A BYD környékének teljes úthálózatát fejlesztik, felújítják a Belvárosi hidat is. Többek között erről tárgyalt Lázár János építési és közlekedési miniszter és Botka László polgármester pénteken Szegeden. Az is kiderült, mi az akadálya a déli Tisza-híd megépülésének.

Koós Kata

Szegedi és környékbeli fejlesztésekről tárgyalt Lázár János építési és közlekedési miniszter és Botka László polgármester pénteken a szegedi Városházán. A központi téma a BYD elektromosautó-gyárhoz kapcsolódó beruházások voltak.

BYD, Lázár János, Botka László, Szeged
Az épülő BYD-gyár kapcsán folytatott tárgyalásokat gigaberuházásokról Lázár János építési és közlekedési miniszter Szegeden Botka László polgármesterrel. Fotó: Gémes Sándor

Jelentős útfelújítások lesznek a BYD környékén

Lázár János miniszter a BYD infrastruktúrája kapcsán elmondta, hogy a gyárépítés a tervezett ütemnél sokkal gyorsabb ütemben halad. A tervek szerint 2025 második felében már autók gurulnak le a gyártósorról. A miniszter úgy fogalmazott, hogy a BYD révén Szeged Európa harminc legfontosabb ipari centruma közé kerül.

Kifejtette, hogy az állam vállalta az M43-as autópálya és a gyár összekötését, az M5-ös és az M43-as autópálya négysávosítását, valamint megtervezik és kivitelezik a kapcsolódó úthálózat felújítását Szeged irányába. A miniszter elmondta, hogy a kiviteli tervek, sőt bizonyos esetekben már a közbeszerzési döntések is megvannak. Emellett a gyárnak a Szeged felőli oldalán az 502-es főút kétszer kétsávosra bővítésével és meghosszabbításával kialakítanak egy négysávos szakaszt, amelynek tervezése 2025 elején zárul, a források már rendelkezésre állnak.

Bővítik a vasúti kapacitásokat

A miniszter rámutatott, hogy a vasúti kapacitások bővítése is elengedhetetlen a gyár zökkenőmentes működéséhez. Ahogy fogalmazott, a magyarországi autógyártók három éven belül több mint egymillió új autót fognak évente előállítani. Az Európai Unió szabályai szerint közúton kész jármű árut szállítani tilos, erre csak vasúton van lehetőség.

Fotó: Gémes Sándor

Lázár János első lépésként egy vasúti terminál létesítését jelentette be Szegeden, a BYD-gyár közelében, amelynek megvalósításáról jelenleg tárgyalásokat folytat a kormány.
– Ezt lehet, hogy magántőke bevonásával fogjuk megvalósítani, az is lehet, hogy Kiskundorozsma irányában fogjuk megcsinálni. Ez egy negyvenmilliárd forintos beruházás lesz, amely az eddigi beruházások között még nem szerepelt – közölte a miniszter, majd a Szeged–Kiskunfélegyháza és a Kiskunfélegyháza–Cegléd vonal megújítását is előrevetítette. Nyomvonal-szélesítést, korszerűsítést és többsávosítást is említett.
– A kormány azt a döntést hozta, hogy Cegléd és Kiskunfélegyháza között soron kívül elrendelte a vasúthálózat teljes korszerűsítésének megtervezését, Kiskunfélegyháza és Szeged között elrendelte a kivitelezés megvalósítását tekintettel arra, hogy itt tervekkel rendelkezünk – közölte Lázár János, aki kitért arra is, hogy az ehhez szükséges hitelért az Európai Beruházási Bankhoz fordultak.
– 2,2 milliárd euró, tehát 880 milliárd forint értékben fogunk megvalósítani Magyarországon vasútépítéseket, vasútfejlesztéseket, korszerűsítéseket. A legelső vonal, amelyet már 2026-ban építeni akarunk, az a Szeged–Kiskunfélegyháza közötti vasút felújítása, bővítése, a kapacitások növelése. Ez 175 milliárd forintos beruházás lesz – mondta.

A schengeni térség legnagyobb átkelője épül Röszkén

Azt is bejelentette a miniszter, hogy magyar-szerb-kínai együttműködéssel Röszkén a schengeni térség legnagyobb közúti, vasúti, teheráru- és személyforgalmi átkelőjét építik meg. A százmilliárdos nagyságrendű beruházás nagyban hozzájárul majd a vajdasági és a szegedi munkaerőpiac összekapcsolásához. A beruházást a szerb kormánnyal közösen kínai pénzügyi forrásból tervezik megvalósítani.

Szeged teljes közlekedését újratervezik

A BYD-gyár tízezer munkavállalója hatással lesz a szegedi helyi és helyközi közlekedésre is. A miniszter egy új terv megalkotását javasolta a Szegedi Közlekedési Vállalat, a MÁV, a Volánbusz Zrt. és a város közlekedéstervezőinek együttműködésével. Ahogy Lázár János fogalmazott, újra kell tervezni Szeged teljes helyi közlekedését. Elmondta, nyitott arra, hogy módosítva az európai uniós fejlesztési programot, Szeged utólag bekerüljön villamos- és trolibeszerzéssel, akár hálózatfelújítással a programba.

Fotó: Gémes Sándor

A Mars téri Volán-pályaudvar ügye is terítékre került a miniszter és a polgármester megbeszélésén, amelynek áthelyezését vetítették előre a Nagyállomás mellé, de továbbra is funkcionálna a helyi és a helyközi buszközlekedés megállójaként is. Lázár azt is elmondta, hogy a szegedi nagyállomás fejlesztését magántőke bevonásával tervezik megvalósítani. A terv szerint a vasútüzemi részek maradnak a MÁV használatában, az azon kívüli részeket azonban magánbefektetők üzemeltetésébe adnák.

Az SZTE épületei akadályozzák a déli Tisza-híd megvalósulását

A megbeszélésen tárgyalták a déli Tisza-híd ügyét is. A polgármester és a miniszter egyetértett abban, hogy a harmadik szegedi híd megépítése szükséges a BYD-beruházáshoz. Lázár János elmondta, 2025 első negyedévében elkészül a teljes kiviteli terv. A híd megvalósítása több mint százmilliárd forint, jelenleg a Szegedi Tudományegyetem akadályozza a megvalósítást.
– Az új híd megépítésének jelen pillanatban egyetlen egy akadálya van, az pedig az egyetemmel folytatott tárgyalások. Hiszen a nyomvonal érinti az egyetem hőközpontját – közölte Lázár János, majd azzal folytatta, hogy a nyomvonal hat egyetemi épületen keresztül vezet. Minden eshetőséget megvizsgáltak, de a tervezők ezt a műszaki megoldást tartják a leginkább kivitelezhetőnek, így a nyomvonal változtatására nincs esély.

Lázár egyértelművé tette, hogy amennyiben az egyetem nem blokkolja a terveket, a beruházás gyakorlatilag zöld utat kap. Emlékeztetett, hogy amióta a Fidesz kormányon van, minden ciklusban hozzákezdett vagy megépített egy dunai és egy tiszai hidat. Rámutatott, hogy hazánkban jelenleg a szegedi az egyetlen kiviteli tervvel rendelkező tiszai híd terv.

Fotó: Gémes Sándor


Szintén a BYD-beruházáshoz kapcsolódóan tárgyaltak a szegedi Belvárosi híd felújításáról, korrózióvédelméről is, amely hazánk egyetlen önkormányzati tulajdonú Tisza-hídja, és csaknem harminc évvel ezelőtt esett át utoljára felújításon. Botka László elmondta, hogy a 2,3 milliárd forintos beruházás kettős, önkormányzati és minisztériumi finanszírozásból fog megvalósulni. Lázár János úgy fogalmazott, hogy ennek a hídnak a felújítását meg kell kezdeni 2025 elején, az Építési és Közlekedési Minisztérium kétmilliárd forint azonnali támogatást biztosított az állagmegóvásra, amelyet decemberben át is utalnak.

A miniszter az algyői Tisza-híd kapcsán pedig négysávosítást vetített előre, mégpedig úgy, hogy a jelenlegi kétsávos híd mellé építenek még egy kétsávosat, majd a kettőt összeépítik. Ennek a beruházásnak a kiviteli tervei jövőre készülnek el.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában