2020.01.26. 19:42
Elképesztő napok után vízszintesbe ért a Szőke Tisza
Majdnem elérte a tervezett helyét vasárnap délutánra a Szőke Tisza. A gőzöst emberfeletti munkával vontatták a partra, műszaki okok miatt két napot csúsztak a kiemeléssel.
Heroikus munkán vannak túl a szakemberek, de megérte. Egyben maradt a Szőke Tisza.
Fotó: Török János
Csütörtökön kezdték a szakemberek a Szőke Tisza kiemelését a tápéi téli kikötőnél. A szegediek egy emberként figyelték a mentést, ami műszaki okok miatt péntek helyett vasárnapig tartott. A lényeg, hogy a hajót végül egyben sikerült vízszintesbe állítani.
Az első napon reggel legalább harminc szakember látott neki a Szőke Tisza kiemelésének. A kikötőnél kialakítottak egy Magyarországon is egyedülálló csigasoros rendszert, amivel a partra vontatták a gőzöst. Korábban az úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót. Közben a földmunkák is elkészültek. A kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végezték, amelyek a hajó alatt gördülve segítették a partra húzást.
Kisebb gondok voltak
Az első problémával akkor szembesültek, amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt. Kiderült, hogy újabb ballonokat kell alá tenni. Ráadásul mindezt közvetlenül a part mellett, iszapos vizes részen.
A hajó végül pénteken reggel már teljesen kint volt a vízből.
– Körülbelül a felénél tarunk a munkának, és most nem távolságról beszélünk, hanem időről – mondta pénteken délután Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője.
Jól indult a munka
Akkor egy hosszabb szünetet kellett tartaniuk, mert szét kellett húzni a csigasort, amin a drótkötelek futnak. Ez többórás feladat volt, így a mentés tovább csúszott.
Szombaton pedig a csörlő hibája miatt húzódott a Szőke Tisza kiemelése. Vasárnap reggel is jól indult a munka, de sajnos a hajótest megdőlt, ezért a ballonokat egyesével le kellett engedni és odébb rakni pár méterrel.
Végül vasárnap, nem sokkal 16 óra után lehetett kijelenteni, hogy kint van a Szőke Tisza, és már közel a helyéhez. Ezután még néhány métert húzni kellett rajta, de az már rutinmunka volt.
Vízszintesben, egészben
A Szőke Tisza a Ganz-hajógyár újpesti üzemében készült el 1917-ben, a több mint 77 méteres kétkéményes gőzös akkor a IV. Károly nevet kapta. A hajó a monarchia felbomlása után a Sas, majd 1930-ban a Szent Imre nevet kapta. 1976-ban vonták ki a forgalomból, ami után állóhajóként üzemelt a fővárosban, két évvel később került Szegedre.