2010.02.28. 23:38
Mosoly Orfeum
Február 24-én, szerdán este az IH Rendezvényközpontban a budapesti Mosoly Orfeum tagjai szórakoztatták a nagyérdeműt.
A társulatról dióhéjban annyit, hogy 2009-ben alakult, és fő profiljuk a századeleji cigarettafüstben úszó nagyvárosi lokálok gyertyafényes-zongorás hangulatának megidézése, eszköztáruk pedig Karinthy Frigyes csípős bohózataitól kezdve Kálmán Imre operett-dalain és Zerkovitz Béla sanzonjain át egészen a régi idők filmslágereiig terjed. Akik pedig mindezt előadják: Boldizsár Tünde, a fővárosi Kolibri és Új Színház szőke dívája, Farkas Gábor "Gábriel", a Moulin Rouge konferansziéja, Kecskeméti Gábor, a Kolibri Színház zongoristája, Nemes Szabina, akit a Jóban Rosszban című sorozatból ismerhetnek sokan, Réti Barnabás, aki színházi szerepein kívül a Barátok közt Erikjeként lophatta be magát a nézők szívébe, és Végh Tibor, aki számos Moliére és Csehov darabban volt látható korábban.
Az előadás tehát kabaréjelenetek és zenék váltakozásából állt, melyeket a hasonló téma kötött össze. Például Havasi Viktor Csak átutazók vagyunk kezdetű dalát Karinthy Május című, kávéházi környezetbe ágyazott színdarabja követte a hullaházban találkozó riválisokról. Ezen kívül még jónéhány, Karinthyra oly jellemző társadalomkritikai jelenetet vittek színpadra- voyeur-ökként nyerhettünk bepillantást intim kávéházi beszélgetésekbe, szerelmesek ártatlan, vagy kevésbé ártatlan civakodásaiba, orvosi rendelőben kieresztett végtelen panaszáradat szenvedélyes előadásába, vezetői irodák zárt ajtajai mögött zajló csábítási játékokba, és kacér nőszemélyek alattomos machinálásainak hátterébe. Mindezek közé ékelve énekeltek a színészek hol egyedül, hol duettben, hol trióban, hol kvartettben, egy szál zongora kíséretében olyan híres dalokat, mint a Karády Katalin által előadott Mindig az a perc, a Csárdáskirálynőben hallható A jányok angyalok, a Meseautó, vagy a Hyppolit ledér nőjének produkciója, a Pá, kisaranyom pá. A közönség többször is vidáman csatlakozott az éneklő színészekhez, sőt, két alkalommal a társulat hölgytagjai táncra perdítettek egy-egy urat az első sorokból. Az urak kezdetben természetesen ellenkeztek, de némi győzködés(sel egybekötött) boalebegtetés után beadták a derekukat-szó szerint-, és lelkesen asszisztáltak néhány másodperc erejéig.
A közel kétórás elődásba egy negyed órás szünetet is beiktattak, volt idő tehát megvitatni az addig látottakat egy kávé vagy tea mellett a földszinti büfében, majd Farkas Gábor párizsi éjszakai mulatók hangulatát idéző hívó szavára újra megtelt a nézőtér. "Gábirel" egyébként a zenés-párbeszédes blokkok között folyamatosan anekdotákkal szórakoztatta a publikumot, például meghallgathattuk előadásában Karinthy és a pesti vicc terjedési sebességének esetét, vagy Karinthy Frigyesné férje megregulázására tett alkalmi kísérleteit.
Az estet a szereplők egy dalcsokorral zárták, az elhangzottak közül is a legnépszerűbbek kerültek ismétlésre, majd sok visszatapsolás és hajlongás után hivatalosan is véget ért a rendezvény. A Mosoly Orfeum tagjainak összességében sikerült elérni céljukat, egy időre mindenki a helyiségben egy kicsit az 1900-as évek elején érezte magát, amint egy fővárosi szalonban ücsörögve akarva-akaratlanul lesz szem-és fültanúja a szomszéd asztalnál zajló eseményeknek, miközben diszkréten kortyolgatja langyos tejét két cukorral.
Bódi Bettina
Több: artstab.hu