2022.01.10. 07:00
Ugyanott áll a Szőke Tisza, ahol két éve hagyták, a tápéi kikötőben
Lassan két éve annak, hogy kiemelték a vízből a Szőke Tiszát. A legendás gőzös partra vontatása nagyon komoly munka volt, több napig tartott, azóta azonban nem történt előrelépés. A hajóroncs ugyanott van, ahol hagyták 2020-ban. Több milliárd forint kellene az előrelépéshez.
Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ
SzegedAki akarja, akár most is megnézheti a Szőke Tiszát, amelynek a roncsai ott vannak, ahol tavalyelőtt a szakemberek hagyták, a tápéi kikötőben. A legendás gőzöst két éve vontatták partra, hosszú napok kemény munkája és hetekig tartó előkészületek után.
Most idézzük fel, mi történt 2020 januárjának végén, abban az embert próbáló öt napban.
A MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai január 23-án kezdték el kihúzni a 300 tonnásra becsült roncsot, de a kiemelés nem ment zökkenőmentesen. Először egy alacsony dőlésszögű sólyát kellett építeniük a szakembereknek, amelyen ki tudták húzni a hajót. A rámpa húszméterenként egy métert emelkedik, és már ehhez annyi földet kellett megmozgatni, hogy a parton kisebb hegyeket építettek belőle. Ezután göröglyukakat építettek, és két csigasort is kialakítottak, amelyekbe körülbelül 600 méternyi sodronykötelet fűztek be.
Tömlők kellettek
Közben pedig megérkezett az a 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballon is, amelyek a hajó alatt gördülve segítették a partra húzást. Az óriási hurkához hasonlító ballonokat a munka közben a helyzettől függően fújhatják fel, és ereszthetik ki belőlük a levegőt.
Korábban az úszó hajótest köré vízforgató rendszert is telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat, illetve ne akadályozza a téli mentőakciót.
Amikor már minden a helyén volt, legalább harminc ember kezdte el a hajótest tényleges kiemelését, ami sokakat érdekelt. A szegediek egy emberként figyelték a mentést.
A munka eleinte gördülékenyen ment, a hajótest látványosan emelkedett ki a vízből, centiméterről centiméterre húzták partra a szakemberek.
Kisebb gondok
Az első problémával akkor szembesültek, amikor a hajó nagyobb része már a szárazföldre került, de a hátulja még a vízben volt. Kiderült, hogy újabb ballonokat kell alátenni. Ráadásul mindezt közvetlenül a part mellett, iszapos vizes részen.
Ezt a problémát gyorsan megoldották, és a hajó lassan teljes egészében kikerült a vízből, de ekkor a csapat még csak a munka felénél tartott.
Később egy hosszabb szünetet kellett tartaniuk, mert szét kellett húzni a csigasort, amin a drótkötelek futnak. Ez többórás feladat volt, így a mentés tovább csúszott. A következő nap reggelén is jól indult a munka, de sajnos a hajótest megdőlt, ezért a ballonokat egyesével le kellett engedni és odébb rakni pár méterrel. Végül 2020. január 26-án, nem sokkal 16 óra után lehetett kijelenteni, hogy kint van a Szőke Tisza, és már közel a helyéhez. Ezután még néhány métert húzni kellett rajta, de az már rutinmunka volt.
Vasbakokon
Azonban nem végeztek még mindennel, hiszen már nem a felfújható ballonokon, hanem vasbakokon áll a Szőke Tisza. Ezt a műveletet még a kiemelés után elvégezték a szakemberek, és a helyzet sajnos azóta sem változott.
Korábban több olyan hír is megjelent a Szőke Tisza gőzösről, hogy a hajótestet feldarabolják, és egy hulladékudvarba viszik, de ez nem igaz. A helyzet azonban nem változott 2020 óta. Részben a koronavírus-járvány tett keresztbe a munka folytatásának. A legendás gőzösre nagyjából ötmilliárd forintot kellene még költeni. Hogy mi lesz a további sorsa, azt egyelőre nem tudni.
A Tisza-part és a Belvárosi híd a Somogyi utca torkolatától nézve 1967-ben. Balról a Szőke Tisza teljes pompájában.
Fotó: Fortepan/Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ
Első neve: IV. Károly
A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották, IV. Károly néven. A hajó előkelősége, az első osztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból.
Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a 80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.
Szegedi hírek
- Bóka János a Budapesti nyilatkozatról
- A BYD kapcsán komoly fejlesztéseket jelentett be Lázár János Szegeden – videóval
- Az amerikai sebészkollégium tagja lett a szegedi adjunktus
- Lenyűgöző látványvilággal spékelték meg a Diótörő mesebalettet – galériával, videóval
- Díszdiploma szegedi pedagógusoknak