2021.12.26. 14:01
Központban a fényhozó motívum
Olasz Attila az élet stabil pontjait nélkülöző, háborgó emberi lelket úgy nyugtatja meg sejtelmes képeivel, hogy szinte kedvünk támad várni, küzdeni, kitalálni. A szegedi festőművészt ismételten neves olaszországi kiállításokra invitálták.
A fényhozó motívumot tudatosan komponálta egy év végi, meghívásos olaszországi kiállításra; Akik a fényt hozzák! című munkáját kifejezetten a Genova történelmi központjában, a saturArte 2021 nemzetközi eseményére szánta a Satura Galériába. A sötét háttérből kibukkanó, néhány pontján sejtelmesen világító képet Olasz Attila szegedi festőművész ünnepi készülődésre reflektáló belső hangulata ihlette.
– A tónusok kontrasztja fokozza az útkeresés, a megtalálás vágyának érzetét, utalva az év végét lezáró és az új esztendő kezdetét uraló gondolatokra. Egyúttal az olykor sejtelmes, lassan körvonalazódó emberi szándékra – mesélte az alkotó lapunknak a három részre tagolható festmény inspirációjáról.
Bennünk élő kettősség
A festmény alsó harmadán szinte izzik a lávaszerűen fortyogó föld, felette ezüstös, zöldes színű vízben apró (emberi?) figurák gázolnak, az ég felé, a látomásszerű jelenség felé tekintve.
A kép lendületes felső része szabad asszociációra biztat: angyalok, szárnyak, fuvallat, misztikus őserők hömpölyögnek szemünk előtt attól függően, miféle csodát remélünk a várakozás pillanataiban.
A kontrasztos térhasználat, a lenti, ősanyagszerű, még kicsit bizonytalannak tűnő talaj, illetve a felette látható íves, körtáncot megidéző, emelkedett kavargás látszólagos ellentmondása a bennünk rejtőző kettősség szimbólumai.
Bologna és a Kezdet
Az ezüst és csaknem aranyba forduló árnyalatai uralják a Bologna központjában, a Dynamic Correspondence elnevezésű eseményen a Dueunodue Galériában a Nartwork szervezésében bemutatott Kezdet című festményét. A kép legsötétebb részein a mélybordó, néhol a felcsillanó piros szín hangsúlyozza az egyszerre baljós, mégis bátorságot sugalló arcszerű figura erejét. Címe a középpontból elinduló sziklaszerű életkezdeményre utal, amely úgy terjed szét a világban, hogy közben az egyensúlykeresés folyamatos kétségét, a bizonytalanságot jelzi. Azt az időszakaszt, amikor az ember útját, jövőjét kijelölő sziklaszilárd pontok, események még nincsenek meg, helyette csak a remény adhat erőt.
– A kép igazsága az kell legyen, hogy mindenkinek szüksége van kapaszkodókra. Olyan stabil pontokra, amelyekben bízva tudhatjuk: elvágyódásunk elvihet bennünket terveink felé, az élet mindig hoz eredményt – hangsúlyozta Olasz Attila.
A Rejtőzködő Rómában
Zord fenyvesek, tovatűnő, ködbe vesző tájak emlékét idézte fel részben a Rejtőzködő című festmény készítésekor, de eszébe jutottak a Mednyánszky-képek tájai, amelyek láttán feloldódhat az emberi lélek. A Róma történelmi központjában megnyílt Grand Prix Rome Capital című képzőművészeti nagydíj kiállításon az Il Collezionista Galériában 400 alkotóból mindössze harmincnyolcat válogattak be. Az ezüstös árnyalatú, a témájában titokzatos alkotás középpontjában egy anyagtalan, emberszerű, de szinte légnemű, felhőkből alászálló figura áll.
Alkotói szándéka ezúttal azt sejteti, hogy nincs eldöntött tény, nem tudni, figurája honnan érkezett és hová tart. Kérdés, hogy vajon mit képvisel, mi vár rá. Ám valamennyi kép közös jellemzője az alkotó pozitív alkata, amellyel arra ösztönöz, hogy kétségek, bizonytalanság közepette is a jövő lehetőségeire koncentráljunk.
Szegedi hírek
- Javulnak az amerikai-magyar kapcsolatok az alkotmányjogász szerint
- Szegedi professzor lett a SOTE idei egyetlen női díszdoktora
- Bóka János a Budapesti nyilatkozatról
- A BYD kapcsán komoly fejlesztéseket jelentett be Lázár János Szegeden – videóval
- Az amerikai sebészkollégium tagja lett a szegedi adjunktus