Boris Johnson

2021.10.05. 16:38

Hiányoznak, de már hősök a kelet-európai sofőrök Nagy Britanniában

Boris Johnson brit miniszterelnök szerint nagyon kevés külföldi kamionsofőr jelentkezett nagy-britanniai munkavégzésre, de ez a közúti fuvarozói szakma véleményével ellentétben nem a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit), hanem az egész világra jellemző kamionsofőr-hiánynak a következménye.

Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások támadtak elsősorban az üzemanyagellátásban, de érzékelhetők a logisztikai problémák a boltok élelmiszerkínálatában is. A múlt hónap végén

országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a brit benzinkutaknál,

miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. A felvásárlás az egész országban üzemanyaghiányt okozott, amely csak e hét elején kezdett enyhülni.

A brit kormány a kialakult válsághelyzet megoldására engedélyezte, hogy a fuvarozócégek gyorsított munkavállalási engedélyezési feltételekkel toborozzanak külföldi – elsősorban európai uniós – kamionsofőröket. A program keretében azonnali hatállyal 300, október végéig további 4700 külföldi kamionsofőr vállalhat munkát Nagy-Britanniában, március 31-ig szóló engedéllyel.

Boris Johnson a BBC televízió keddi hírműsorában azonban elmondta, hogy a fuvarozóvállalatok bejelentései szerint

eddig mindössze 127 külföldi sofőr jelentkezett nagy-britanniai üzemanyag- és élelmiszerszállítási munkavégzésre.

A brit kormányfő kijelentette: ez is azt mutatja, hogy kamionsofőrökből az egész világon hiány van. Arra a riporteri felvetésre, hogy a szakmai szervezetek szerint a nagy-britanniai sofőrhiány elsődleges oka a Brexit, Johnson kijelentette: nem hiszi, hogy ez lenne a fő ok. Úgy fogalmazott: Kínában és Amerikában is hiány van teherautósofőrökből, „márpedig legjobb tudomásom szerint Kína és Amerika nem tagja az Európai Uniónak”.

A brit miniszterelnök ugyanakkor megismételte azt a véleményét, hogy nem lehet visszatérni alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő régi, bukott modellhez. E modell keretében

igencsak mostoha munkakörülmények között is nagyon keményen dolgozó, bátor, nagyszerű emberek érkeztek külföldről,

ám ez vezetett ahhoz, hogy elmaradtak a szükséges fejlesztési beruházások a nagy-britanniai közúti fuvarozásban, és a munkavállalók emiatt például a bokorban kénytelenek könnyíteni magukon – mondta Johnson a keddi BBC-interjúban.

A brit kormányfő néhány napon belül másodszor fejtette ki ezt a véleményét. A kormányzó brit Konzervatív Párt Manchesterben zajló éves kongresszusának kezdete előtt, a BBC televízió vasárnapi politikai magazinműsorában úgy fogalmazott: a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket,

nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket, ehelyett jórészt a kelet-európai EU-tagországokból érkező, nagyon keményen dolgozó munkavállalókra hagyatkoztak,

akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát. Johnson szerint ez az oka annak, hogy a kamionsofőri foglalkozás ezekkel bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban éppen azért, mert a brit EU-tagság megszűnése óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában