Szegedi hírek

2024.01.21. 14:00

Bocsi Petra számára ideális alkotóhely a Szegedi Kortárs Balett

Már középiskolás korában Szegeden képzelte el jövőjét Bocsi Petra, aki immár több mint nyolc éve erősíti a Szegedi Kortárs Balett társulatát. A Dömötör- és Imre Zoltán-díjas táncművész a fél világot átívelő turnékról, kulisszatitkokról és azokról a gátlásokról is mesélt lapunknak, amelyek levetkezése elengedhetetlen a hiteles színpadi jelenléthez.

Koós Kata

A tavalyi évadban a szegedi közönség Dömötör-díjjal, a társulat pedig Imre Zoltán-díjjal jutalmazta. Fotók: Karnok Csaba

Hároméves kora óta része Bocsi Petra életének a tánc. Édes­any­­ja vitte el még óvodásként szülővárosában, Egerben a Pódium Tánc- és Balettiskolá­­ba. Az intézményt több mint harminc éve a Harangozó-díjas Barta Dóra alapította, aki 2001 és 2007 között a Szegedi Kortárs Balett vezető táncosa volt. 

Nagyon jó közösségre leltem, és ott ragadtam. Barta Dóra jelenléte és kisugárzása nemcsak a színpadon, de a hétköznapokban is lehengerlő volt. Azok az előadások, amelyeket a Szegedi Kortárs Balettől Egerben lehetett látni, egyértelműen a szakma irányába tereltek. A művészi érdeklődés kezdettől fogva megvolt bennem, a hobbiból gyorsan hivatásvágy lett, így tízévesen már komolyan foglalkoztatott a gondolat, hogy táncművésszé váljak

 – idézte fel a kezdeteket. 

Tananyagból katarzis lett a Carmina Burana

A középiskolát a Győri Tánc- és Képzőművészeti Szakgimnáziumban végezte el kortárs-, modern táncos szakon. Az is­­kola utolsó évében már Szegedre próbatáncolt, rögvest szerződést is kapott Juronics Tamástól, a Szegedi Kortárs Ba­­lett művészeti vezetőjétől, és 2015 óta a társulat tagja. 

Sok előadást láttam a Szegedi Kortárs Balettől, ennek a társulatnak a szellemisége és művészi kifejezésmódja volt az az irány, amellyel leginkább azonosulni tudtam. Juronics Tamás színházi szemlélete, koreográfusi stílusa, az az őszinte kifejezésmód, amit képvisel, a nyers jelenlét, a markáns karakterformálás nagyon szimpatikus volt kezdettől fogva 

– fejtette ki Bocsi Petra. 

Fantasztikus csapatba ke­­rültem, na­gyon intenzív időszak volt, rengeteget ta­­nultam. A Carmina Burana volt az első produkció, amelybe be­­kerültem. Persze már ismertem az előadást, hiszen a táncmű elemzését az iskolában is tanították. Azt először eltáncolni igazi katarzis volt számomra 

– tette hozzá. 
Elmondta azt is, hogy Szegedre kerülése óta egyszer sem fordult meg a fejében, hogy el­­szerződjön. 

Azt hiszem, nem tudok olyan alkotóműhelyet mondani, ahol szívesebben dolgoz­nék. Nincsenek ambícióim kül­földi társulatokhoz szerződni. Amíg a táncművészettel aktívan foglalkozom, az úgy gondolom, ennél a társulatnál lesz 

– közölte. 

Táncművészi tevékenysége mellett közgazdászdiplomát is szerzett Szegeden. Ha elérkezik majd egyszer a váltás ideje, a művészeti menedzsment területén látja a folytatást. Két éve gondozza már a Szegedi Kortárs Balett arculatát a közösségi ol­dalakon. 

Egy külföldi turné korántsem nyaralás

Az elmúlt több mint nyolc év alatt a fél világot bejárta már a társulattal, Európa számos or­­szágán túl Kanadában, Mexikóban, az USA-ban, Oroszországban és az Egyesült Arab Emírségekben is felléptek. 

Nagyon kiváltságos helyzet szerintem hazai viszonylatban, hogy a szegedi együttes ennyit utazik

 – jegyezte meg, majd hozzátette, hogy ezek a turnék ugyanakkor korántsem nyaralások a táncművészek számára. 

Például amikor Mexikóba utaztunk 22 nap­­ra, 19 na­­pot játszottunk, sőt megesett, hogy dup­­la előadásunk volt egy-egy nap. Ilyenkor nincs idő a kikapcsolódásra. Napi 5–7 órát utazunk, majd másfél óra múlva már színpadlejáró próbát tartunk. Este fellépés, éjjel visszaérünk a szállodába, és másnap kezdődik elölről

 – részletezte. 

Nagy ajándéknak minősítet­­te, amikor akad lehetőségük városnézésre. Legutóbb például a finnországi turnén adatott meg ez, amikor négy napon át ugyanabban a városban, Helsinkiben léptek színpadra. Kitért arra is, hogy a kedvencei az északi országok. 

Az a szellemiség, a nyugalom, amelyben az emberek északon léteznek, sokkal jobban tetszik, mint például a mediterrán hangulat 

– jegyezte meg. 

Örömök és traumák is formálják a karaktert

A Szegedi Kortárs Balett gazdag repertoárja, valamint nagy számú hazai és nemzetközi fellépésszáma miatt egyszerre tucatnyi koreográfiát kell évadról évadra a táncművészeknek fejben tartaniuk. 

Minden bemutatót megelőz egy nagyon intenzív időszak, amikor belénk ég az adott elő­adás lépésanyaga. A repertoárdaraboknál kicsit nehezebb a dolgunk, amikor körülbelül másfél nap alatt kell feleleveníteni egy adott esetben hónapok óta nem játszott produkciót

 – magyarázta a táncművész. 
Kitért arra is, hogy az idő múlásával mennyiben változhat egy-egy darab koreográfiá­­ja. 

Ez mindig érdekes, hiszen a táncművész személyisége is folyamatosan formálódik, márpedig a színpadon abból táplálkozunk, ami az életben történik velünk. Akár örömöt, akár traumát is bele lehet pakolni egy-egy szerepbe. Izgalmas a különbség, hogy miként ala­kítja az ember ugyanazt a ka­­raktert mondjuk 22, majd 27 évesen. A csoportos mozgások természetesen nem változnak például a Carmina Burana esetében. Ellenben a Learben mindenki elég önjáró, szóló feladatok vannak, így a koreográfia ívét persze nem sértve, de mégis nagyobb a táncművész szabadsága a karakterformálásban

 – részletezte Bocsi Petra, akit a tavalyi évadban a szegedi közönség Dömötör-díjjal, a társulat pedig Imre Zoltán-díjjal jutalmazott. 

Aktív karrierjét Szegeden képzeli el Bocsi Petra.
Fotó: Karnok Csaba

Egyedül a vakító reflektorfényben

A három felvonásos Concerto-­est záró táncjátékát, A szentet szólóban táncolja 2022 ősze óta. Egy testéből élő nő feszültségekkel teli vívódását jeleníti meg, amely során a test buja kiszolgáltatottsága és a tiszta, ártatlan szentség utáni vágyakozás feszül egymásnak. 

Fantasztikus feladat számomra. Hiába rövid darab, egyedül vagyok a színpadon, nem lehet egy tizedmásodperc­­re sem elbújni, mindent lát a kö­­zönség. A gátlásaimat teljesen le kell vetkőznöm, hiszen a színpadon szinte meztelen vagyok

 – mondta el a szerep kapcsán, majd úgy fogalmazott, azóta élvezi igazán hivatását, amióta le tudta tenni gátlásait. 

A hétköznapi ember számára furcsa lehet, hogy mennyire közel van egymáshoz férfi és nő a táncművészetben. A szólókban sincs helye feszélyezettségnek. Mióta kialakult a tánctechnikai magabiztosságom, és képes vagyok teljesen átadni magam egy-egy karakternek, az már egyáltalán nem zavar, ha nagyon kevés ruha van rajtam. Sokkal jobban zavarba hoz, ha olyan jelmezt kell felvennem, amit előnytelennek érzek

 – árulta el mosolyogva a táncművész. Hozzátette, a szín­­padon kívül azonban visszafogottabb darabok alkotják ruhatárát. 

Az a kitettség, extremitás, amelyre hajlandó vagyok a színházban, hétköznap egyáltalán nem jellemző rám. Nem vagyok magamutogató, sem afféle társaság közepe

 – mondta. 

A táncjáték egyik jelenetében Szűz Máriát mintázó agyagszobrokat tör össze. Ezzel kapcsolatban egy kulisszatitkot is megosztott lapunkkal. 

 A Müpában táncoltam a darabot, amikor egy agyagszi­lánk megvágta a kezem, és el­kezdett ömleni belőle a vér. Az egész ágy, a testem, a ruhám tiszta vér volt. Ilyen sérülések persze megesnek. Egymást is szoktuk véletlenül könyékkel itt-ott megütni, de az összefejelések sem ritkák

 – mesélte mosolyogva. 

A kulisszák mögötti titkok

A szívének aktuálisan legked­vesebb produkció a Lear, amelyben a király legidősebb lá­­nyát, Gonerilt táncolja. 

Maga a karakter nagyon komfortzónán kívüli, mégis nagyon komfortos játszani. Amikor hatalmat kap Goneril, szélsőségessé válik a személyisége. A hűtlenség, a testvérgyilkosság és az őrület is megtörténik velem a színpadon, amelyek előadói feladatként igazán izgalmasak számomra. Konkrét rendezői utasításokat kaptunk, de a lépésanyagot magunk találhattuk ki. Ilyen utasítás volt például az egyik jelenethez: „Goneril kádba fojt­­ja Regant, közben csókolja Ed­­mundot”. Már első olvasatra jó kihívásnak tűnt 

– mondta el Bocsi Petra lelkesen, aki Gonerilként a táncdráma végén tőrdöféssel vet véget az életének. 

Volt, hogy a késsel is meg­­vágtam magam

 – közölte ne­vetve.

De az is előfordult már, hogy olyan pozícióban sikerült meghalnom, amelyben annyira elzsibbadt a lábam, hogy nem voltam biztos benne, hogy a darab utolsó jelenetében majd újra rá tudok állni. Persze azért is mindig izgulok, hogy nehogy vélelenül a felsőmet vágjam le magamról

 – sorolta mosolyogva a kulisszatitkokat. 

Január végén a Lánglelkű tánc­­játékban is láthatja a szegedi közönség. 

A Lánglelkűben a legérdekesebb számomra a fiatal alkotói energiák találkozása. Az, hogy öt zeneszerző kimondottan a társulatunk számára írt egy-egy nagyzenekari művet, amelyek mindegyike zseniális, önmagában is fantasztikus. Az pedig, hogy öt különböző koreográfussal dolgozhattunk egy produkcióban, nagyon iz­­galmas táncművészként. Élőzenével játszani pedig mindig különleges, a Szegedi Szimfonikus Zenekarnak hatalmas energiája van

 – zárta a beszélgetést. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában