Helyi közélet

2024.08.28. 07:00

Szegeden muncholnak legaktívabban az ételmentés hívei

Három év alatt 180 tonna élelmiszert mentettek meg Szegeden az emberek a kidobástól a Munch alkalmazást használva. Itt működik a legaktívabb közösség is az egyik társalapító szerint, akivel a cég eddigi eredményeiről beszélgettünk annak apropóján, hogy a városba látogatott.

Timár Kriszta

Három éve van jelen Szegeden a Munch, amelynek mára több mint száz partnere van a városban. Az ételmentő startup vállalkozást 8 hónappal indulása után a Cápák Között című műsorból ismerhette meg a széles közvélemény, amelyet a befektetők annyira jónak találtak, hogy mind az öten bevásárolták magukat a cégbe 1-1 százalékkal. Mostanra már csak Balogh Petya dolgozik együtt a fiatal vállalkozókkal, azonban Lakatos István is támogatja még a háttérből ezt az ügyet, amelynek célja, hogy minél kevesebb élelmiszer kerüljön a kukába. 

Zwecker Bence, a Munch társalapítója a cég három év alatt elért szegedi sikereiről mesélt.
Zwecker Bence, a Munch társalapítója a cég három év alatt elért szegedi sikereiről mesélt. Fotó: Gémes Sándor

A Munch lényege, hogy szépséghibás vagy közeli lejáratú termékeket a vevők 50-70 százalékos kedvezménnyel tudnak megvásárolni. Az applikációban kiválasztják, hogy melyik üzletből szeretnének Munch csomagot vásárolni, azt online kifizetik és a megadott időben elmennek érte. A vállalkozások így kidobás helyett értékesíteni tudják ezeket a termékeket is, azok pedig, akik nem ragaszkodnak ahhoz, hogy konkrét terméket vegyenek, még a bolti akcióknál is olcsóbban juthatnak ezekhez az élelmiszerekhez. 

Fotó: Gémes Sándor 

A vállalkozás egyik társalapítója, Zwecker Bence családja szegedi, így az évfordulóra ő látogatott el a városba. Mint mondta, ez a leglelkesebb ételmentő város az egész országban: 3 év alatt 180 tonna élelmiszer kerülte el a kidobást a muncholóknak köszönhetően.

– Egyetemistaként vágtunk bele ebbe a vállalkozásba négy éve. A célunk nem csak az ételmentés volt, hanem az is, hogy közösséget építsünk. Ebből is a főváros után Szegeden jött össze a legnagyobb: az itteni csoport nem csak nagy létszámú, de nagyon aktív is – árulta el Zwecker Bence. Példaként említette, hogy itt arra is használják a csoportot, hogy különböző tippeket adjanak egymásnak a tagok a munchok hasznosítására.  

Fotó: Gémes Sándor 

– A megvásárolt csomagok összetétele minden esetben meglepetés, a vevő csak azt tudja, hogy zöldséget, gyümölcsöt, pékárut, hűtött terméket vagy mondjuk ételmenü-adagot fizetett ki. Így nagyon jók tudnak lenni az olyan tippek például zöldségek esetében, hogy hogyan hasznosítsák vagy tartósítsák. Ezzel pedig a mindennapokban is bevethető ötleteket adnak egymásnak arra, hogyan tudják csökkenteni az ételpazarlást, ami fontos, hiszen a legtöbb ételhulladék otthon keletkezik  - magyarázta.

A tapasztalatok szerint a muncholók felét az motiválja, hogy spóroljon, a másik felét pedig a környezetvédelem. – A kedvenc sztorim viszont éppen egy szegedi nagymamához kötődik: ő egyszer elmesélte, hogy havonta 10 ezer forintot különít el a büdzsében muncholásra, és amikor jönnek az unokák, olyan minőségi termékeket vásárol meg így, amiket a mindennapokban nem venne meg – mesélte Zwecker Bence. Ettől jó ebben részt venni a vállalkozásoknak is, hiszen azok még több vásárlót tudnak így elérni. 

Fotó: Gémes Sándor

A Lipóti Pékséget és a Vitaminszalont is magában foglaló Prémiumkert Cégcsoportnál naponta átlagosan 40 kiló zöldség-gyümölcs és 10 kiló pékáru kerül a Munchnak köszönhetően kuka helyett fogyasztókhoz. Rácz Bertalan kiskereskedelmi vezető elmondta, azért csatlakoztak az ételmentőkhöz, mert az elvet jónak tartják. – És nekünk sem mindegy, hogy azok a még fogyasztható élelmiszerek, amelyeket különböző szabályok miatt ki kellene dobnunk, a cégnek mínusz helyett hoznak egy kis bevételt – tette hozzá. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában