2020.06.14. 11:15
Változik a szavatosság és a jótállás
A jótállás-szavatosság kiemelt kezelését az indokolja, hogy az elmúlt öt évben elvégzett ellenőrzések szerint az üzletek 45 százaléka jogsértő, a fogyasztóvédelmi hatósághoz érkező évi 30-33 ezer panasz 40 százaléka ilyen ügy. Az ügyészség előzetes jóváhagyásával akár magánlakásban – például egy webáruház székhelyén – is végezhető ellenőrzés.
Vevőszolgálat a Media Marktnál (illusztráció).
Fotó: Kuklis István
– Módosulnak a szavatosság és a jótállás szabályai jövőre, sávos lesz a jótállási idő, és jön az e-jótállási jegy, valamint bővülhetnek a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési keretei is – közölte Palkovics László. Az innovációs és technológiai miniszter kiemelte, hogy a kihirdetés előtt álló kormány-, illetve miniszteri rendelet alapján a mostani egy évvel szemben a termék árához igazodó, sávos, 1-2-3 éves jótállási időtartamokat vezetnek be.
Három év is lehet
A 10–100 ezer forint értékű termékek kötelező jótállása egy év marad, a 100–250 ezer forint közöttiek két év, az ennél is drágábbaké pedig három év lesz 2021-től. Bevezetik az e-jótállási jegyet, valamint kiegészül a kötelező jótállás alá eső termékek köre is, többek között a 10 ezer forintnál drágább nyílászárókkal, riasztóberendezésekkel, napelemes rendszerekkel.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár azt hangsúlyozta, hogy a ma hatályos rendelkezés szerint a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Ezt is egyértelműsítik azzal, hogy ha 15 napon belül nem javítható a termék, akkor erről tájékoztatni kell a fogyasztót. Ha pedig három javítás után negyedik alkalommal ismét meghibásodik, vagy 30 napon belül nem javítható, akkor a vállalkozás köteles lesz cserélni azt.
Szervizinformáció
A helyettes államtitkár fontos elvárásnak nevezte, hogy a fogyasztók tájékoztatást kapjanak a javítási időkről, számolni tudjanak azzal, mikor használhatják újra a terméket. A kereskedő akkor tehet eleget tájékoztatási kötelezettségnek, ha a szerviztől megbízható információt kap a javításról és annak várható idejéről. Így a szervizek feladatait is egyértelműsítik, a fogyasztóvédelmi hatóságot pedig új hatáskörrel ruházzák fel, ami a rendszeres ellenőrzést teszi lehetővé. A módosítások január elsejével lépnek majd hatályba.
A jótállás-szavatosság kiemelt kezelését az indokolja, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság ebben a témakörben az elmúlt öt évben elvégzett ellenőrzései alapján az üzletek 45 százaléka jogsértő. A hozzájuk érkező évi 30-33 ezer panasz 40 százaléka jótállási-szavatossági ügy. A békéltető testületek évi 10-12 ezer ügyéből 37 százalék ilyen. Az Országgyűlés már tárgyalja a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési lehetőségeit, a javaslat szerint megerősítenék a kereteket a fogyasztók és a tisztességes vállalkozások érdekében.
Házkutatás
Fontos újítás lesz a jogszabályban az ellátási lánc fogalmának bevezetése, amely a tervek szerint a fogyasztóvédelmi fellépések hatékonyságát növeli a jövőben. Bármelyik ebben szereplő, jogsértést elkövető gazdálkodó szervezettel szemben január elsejétől eljárhat a fogyasztóvédelmi hatóság, ha az ellátási lánc végső érintettje a fogyasztó.
Kiemelten súlyos közérdekből, például széles körű anyagi sérelem esetén az ügyészség előzetes jóváhagyásával, akár magánlakásban – például egy webáruház székhelyén – is végezhető majd ellenőrzés.
Mi a különbség?
A jótállás és a szavatosság között az egyik különbség, hogy míg a szavatosság lényegében minden esetben terheli a termék eladóját vagy a szolgáltatás nyújtóját, addig a jótállás nem. Eltérően alakul a bizonyítási kötelezettség is. Jótállásnál annak időtartama alatt csak akkor mentesülhet a felelősség alól a jótállásra kötelezett, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés – például a termék átvétele – után keletkezett.
A kellékszavatosságnál főszabály, hogy a szavatosságra hivatkozónak kell bizonyítania, hogy a termék már az átadáskor hibás volt.