2023.07.03. 13:58
Erősebb gazdasági lábakat kaphat Szeged
Az épülő vasúthálózatokról, a vármegye fejlesztéseiről és Szeged gazdasági helyzetéről is kérdeztük Bányai Gábort, a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zóna Komplex Fejlesztéséért felelős kormánybiztosát. Több jó hírt is megosztott lapunkkal.
Bányai Gábor: ipari parkká alakítjuk át a Pick területét. Fotó: Gémes Sándor
Fotó: Gemes Sandor [email protected]
Egy évvel ezelőtt találkoztunk először, akkor arról beszélt, hogy a legfontosabb feladataik közt szerepel 39 pályázat beadhatóvá tétele. Hol tart most ez a munka?
Így van, mintegy 500 pályázatból választottuk ki ezeket a beruházási elképzeléseket, figyelembe véve a polgármesterek és a helyiek igényeit, kéréseit. Mivel továbbra sem érkeznek uniós fejlesztési források, ezért csakis önerőből, hazai forrásokból lehet valóra váltani az elképzeléseket. Ugyanakkor a hazai építési törvény kimondja, hogy csakis azokat a pályázatokat lehet támogatni, amelyek rendelkeznek kiviteli tervekkel, viszont ezek elkészítéséhez forrásra van szükség, így most ennek az összegnek az elkülönítésére várunk. De azzal számolnunk kell, hogy ha meg is lesz a keretösszeg, arra országosan 8–10-szeres túljelentkezés lesz, hiszen nagyon sok helyen szeretnének fejleszteni.
Milyen eredményeket sikerült eddig elérniük a Dél-alföldi Gazdaságfejlesztési Zónán belül?
Az egyik legfontosabb a vízvisszapótlás, hiszen a csapadékhiány mindhárom vármegyében problémát okoz, megnehezíti a mezőgazdaságból élők dolgát. Tehát ugyanolyan fontos a Homokhátságnak, mint Békés vármegyének. Jelenleg ott tartunk, hogy hamarosan döntés születhet olyan beruházásokról, melyekre 30-40 éve várnak a régióban élők, és amelyek a vízvisszapótlást segítik. De szintén a zóna részeként kezdődhetett el Szegeden a Science Park építése, és ugyanígy a zónán keresztül alakítjuk át ipari parkká a Pick Zrt. területét.
Azt látjuk, hogy jól halad a Szeged–Szabadka vasútvonal építése, ugyanakkor több olvasónk is jelezte, hogy mintha már a Budapest–Belgrád vasút építésének nyomai is láthatók lennének felénk…
Igen, jól látták. A magyarországi részen is folyamatban vannak a munkálatok, míg a másik oldalon jelenleg Szabadka és a határ között zajlik az építkezés. Több vasútvonal építését láttam már, de úgy vélem, hogy ez mindegyiknél gyorsabban halad. Jövő karácsonyra kell elkészülnie a kivitelezésnek, az pedig a hatóságokon múlik, hogy 2025-ben mikorra kapja meg a szükséges engedélyeket a vasútvonal.
Szegedi központtal végzi a munkáját, korábban Szeged polgármesterével is egyeztetett. Milyen fejlődésre számíthatnak az itt élők a következő néhány évben?
Úgy gondolom, hogy Szegednek erősebb gazdasági lábakra van szüksége, ezen dolgozunk jelenleg is.
A két nagyváros, Arad és Temesvár megelőzte ebben a versenyben, és Szabadka is egész erős lehetne, ha nem egy unión kívüli országnak lenne a része. A régiót tekintve Kecskemét mindenkit megelőzött, de Gyulának is jó lehetőségei vannak a turizmussal és az Airbus-üzemmel. Tehát nagyon fontos, hogy Szegednek erősítsük, fejlesszük az iparágát, hiszen az az egész régiónak jó, de a városnak különösen, hiszen az önkormányzat többletbevételhez juthat, miközben ezrével jönnek létre új munkahelyek. Mindehhez pedig a Szegedi Tudományegyetem kiváló humánerőforrást biztosít.