2022.01.09. 14:00
Hogy test és lélek is készen álljon
Iskolaérettségről, otthoni tanulást segítő praktikákról szólt a Szülők Akadémiája legutóbbi programja: a vásárhelyi Németh László Gimnázium és Általános Iskola felkérésére tartottak előadást Bartáné Szentesi Edit és Molnárné Antal Katalin gyógypedagógusok.
Forrás: Pixabay.com
– Jelentősen átalakult a gyerekek iskolaérettségét övező gondolkodásmód, előtérbe került a neurodiverzitás, azaz az idegrendszeri sokszínűség. A megváltozott életvitel, a gyorsuló információfelvétel, a vizuális észlelés hangsúlyai, az okoseszközök használata háttérbe szorítja a verbalitást. Ez pedig kihat a gyerekek képességrendszerére. A korábban megszokott lineáris fejlődés helyett a részképesség-területek különböző időben érnek be – mondták egyöntetűen a szakemberek. Egyúttal hangsúlyozták: egy gyerek lehet iskolaérett attól, hogy részképességei még fejlesztést igényelnek.
Gyerekkori önbizalom
Hatéves korra fontos, hogy kialakuljon egyfajta önismeret, legyen a gyereknek akaratereje, önfegyelme, figyelmi működése, ami tanuláskor kiemelt jelentőségű. A figyelem kapu a tanuláshoz – hangsúlyozták a szakemberek –, ezért érdemes a figyelmet és az emlékezetet fejlesztő gyakorlatokkal erősíteni. A célok meghatározása fontos és nyugalmat adó lépés. Néhány praktikus tanács: a tanulásban, akárcsak az élet minden más területén, már fél siker, ha pontosan tudjuk, mit, és hogyan szeretnénk elérni. Fontos célokkal könnyebb a tanulás. Ugyanakkor a reális elképzelések adhatnak igazán hajtóerőt, motivációt. Kezdjük a közelebbi célkitűzésekkel: félévkor milyen jegyet szeretne, pontosan miből tevődik össze a végső jegy.
Biztonság megteremtése
A keretek, az otthoni tanulás lépéseinek meghatározása biztonságot nyújtanak. Ehhez érdemes kialakítani egy menetrendet: hazaérve kipakolni a táskából, átnézni a holmikat. Másnapi órarendhez összeválogatni a könyveket, füzeteket, egyéb vinni valókat. Kisgyereknél az órarendbe emlékeztetőként kell berajzolni, akkor tudja ő csinálni (a szülő csak kísérje figyelemmel a tevékenységet). Ellenőrizni, miből van a lecke. Meghatározni a leckeírás, tanulás sorrendjét, időpontját. Már nagycsoportos óvodás korban is megfigyelhető a gyerek habitusa, temperamentuma, hogyan alakul a napi hatékonysága. Nagy különbségek lehetnek fáradékonyságban, motivációban. Erre az otthoni környezetben is érdemes folyamatosan figyelni.
A szakértők hangsúlyozták, hogy érdemes a megfigyelésekből és a beszélgetésekből kiindulni. Néhányan szeretik gyorsan letudni a leckét, míg más gyerekek előbb inkább az étkezéssel kezdik. Vannak, akik könnyebben tanulnak este, de sokan reggel igazán hatékonyak. Ha sikerül a megfelelő időpontot kiválasztani, a gyerek hatékonyabb, sikeresebb lehet és kevesebb a veszekedés.
A tanulás öröme
Váljon élménnyé a tanulás úgy, hogy közben a gyerekek tudnak, és nem felejtenek el figyelni belső szükségleteikre. Fontos, hogy egyaránt készen álljon a testük és a lelkük – hangsúlyozták a szakemberek. Néhány praktikus tanács ehhez szülőknek a gyógypedagógusoktól: fontos a táplálkozás és a folyadék-utánpótlás, a megfelelő energiaellátás. A gyerekek egyenek inkább ötször keveset, a túlterhelést kerülve. Tanulás közben és után tanuljanak meg lazítani, pihenni. Az élvezetes tanuláshoz szükséges, hogy pozitívra hangolják viszonyukat a tudás befogadásához.
Egyúttal adjuk vissza a tanulás örömét, szabadságát. Bartáné Szentesi Edit és Molnárné Antal Katalin szerint ehhez a gyereknek egy támogató családra van szüksége, ahol eleget beszélgetnek vele, ahol mesélnek neki, annyit játszhat az udvaron, amennyit csak bír és szeretne, ahol mindent megtapasztalhat, ahol értelmes szabályok veszik körül, ahol lehet hibázni, ahol elég érzelmi biztonságot kap.
A korábbi sikertelenség élménye, mások figyelme, a saját könyörtelenségünk olykor a legnagyobb akadályaink egy tanulási helyzetben. Az elfogadó, támogató, nyugodt légkör biztosítása szülői feladat: fontosak a reális követelmények, a következetesség, akárcsak az életmód, a napirend, a szabadidő eltöltése. A szükség szerinti segítség a tananyag feldolgozásában, majd ellenőrzésében.
Motiváló környezetben
Otthoni tanuláskor is hangsúlyos az ideális körülmények megteremtése, lehetőség szerint a komfortos, motiváló és kényelmes saját sarok kialakítása. Legyen állandó tanulóhely, egy olyan tér, ahol senki és semmi nem zavaró. Fontos szempont, hogy az ülőalkalmatosság befolyásolja a fiziológiai izgalmi állapotot és testtartást. Ha ernyedtséget okoz, gyengíti a figyelmi koncentrációt és a belső magatartást. Fontos szempontok még: kézközelben elhelyezett eszközök, világítás, hőmérséklet. A falak, a tárgyak, a környezet színe hat a hangulat alakulására. Ugyanakkor ebben sem mindenki egyforma: jelentősen eltérhet egymástól, hogy ki milyen fizikai és társas környezetben tanul eredményesen. Ebben is érdemes a tapasztalatra, megfigyelésekre hagyatkozni.
Száraz a szöveg?
Iskolából hazaérve legalább fél óra pihenő javasolt tanulás előtt. Először az aznapi anyagot érdemes áttekinteni, azután kezdődhet a leckeírás másnapra. A megelőző testmozgás felfrissít, segíti a koncentrációt. Először a szóbeli tárgyak tanulását kezdje el, ezt kövessék az írásbeli feladatok megoldása. Érdemes a legnehezebb tantárggyal kezdeni a tanulást, majd célszerű egy rövid pihenőt tartani. Két hasonló természetű tantárgyat ne tanuljon egymás után a kisiskolás, elkerülve az egyhangúságot, megtartani a koncentrációt. Ha valamilyen tantárgynál leblokkol, iktassanak be egy következőt.
Száraz a szöveg? Unalmas a tanulnivaló? A szakértők tanácsa, hogy a gyerek bátran színezze ki, hallgassa meg, mozogja le. Használjon színeket, formákat, rajzoljon, firkáljon, vagy éppenséggel tanuljon hangosan, netán mozogjon közben. Ha a tanulás folyamán minél több érzékszervet sikerül bevonni, ha örömben és sikerélményekben gazdag a tanulás, garantáltan a hosszú távú memóriában rögzülnek az ismeretek. Alapvetően három tanulási stílust különböztetünk meg: vizuális (látási), auditív (hallási), illetve kinesztetikus (mozgásos) tanulási stílus. Megállapításában segíthet a gyerek szemmozgásának megfigyelése.
Vizuális tanulási stílus Ha a gyerek sokat néz fölfelé gondolkodás közben, beszél, vagy éppen hallgat, akkor vizuális érzékelő csatornáját részesíti előnyben: képek segítségével tanulnak a legkönnyebben, gyakran képekben is gondolkodnak. Gyakran kiszínezik könyveiket, füzeteiket, színes tollakkal kiemelik a fontosabb részeket. Nagyobb valószínűséggel jegyeznek meg egy arcot, mint egy nevet. Érdemes gondolattérképet készíteni, mert az ábra elkészítése is segíti a bevésődést. Lényeges, tanulásukat támogató részlet, hogy tanuláskor minimalizálják az elterelő vizuális ingereket. |
Auditív tanulási stílus Az auditív típusú gyerek szeme, amikor gondolkodik, beszél vagy másokat hallgat, általában középen mozog. Tanulási módozata a hallásalapú feldolgozás, akkor tanulnak a legjobban, ha az új információt hallják. Nagyon gyorsan képesek mind a beszélt, mind a felolvasott anyagot feldolgozni. Gyakran sokat beszélnek, és nem azért, mert nem tudnak nyugton maradni órán, hanem mert hangosan kell gondolkodniuk. Gyakran szeretik a zenét. Előnyös, ha az új tananyagot, ismereteket hangosan felolvashatják, ha hagyják nekik szóban megfogalmazni kérdéseiket. A tanulást segíti a hanganyag meghallgatása, vagy ha másoknak elmagyarázzák a tanultakat. Továbbá, ha van kedvük hozzá, szedjék rímbe a fontos információkat, így könnyebben meg tudják jegyezni. |
Kinesztetikus tanulási stílus Gyakran néz felfelé, miközben beszél, gondolkodik: a legjobban érintések, mozgás és gyakorlati élmények által tanulnak. Élvezik a fizikai tevékenységeket, a kreatív kézműveskedést, egy új használati tárgy esetében egyből kiveszik a dobozból, és összerakják anélkül, hogy elolvasnák a használati utasítást. Nem szeretnek és nem tudnak huzamosabban egy helyben ülni. Ezért segíti őket, ha tanulás közben mozoghatnak, sétálhatnak, ha megszakíthatják a tanulást egy kis fizikai tevékenységgel. Bátorítsuk őket arra, hogy a tanult információkat próbálják átültetni a gyakorlatba. Segíthet a memóriakártya készítése. Ha az iskolában ez nem igazán megvalósítható, legalább az otthoni tanulásnál ne kényszerítsük mozdulatlanságra. Hagyjuk, hogy sétáljanak tanulás közben, ez segíti koncentrációjukat. Rendszeresen tartsanak rövid szüneteket, hogy mozoghassanak. |