2021.05.27. 20:03
Hableány-per: elismerte a kapitány, hogy nem volt bekapcsolva a radar
Felrúghatta a védekezési taktikát csütörtökön Jurij Csaplinszkij, miután hozzászólásra jelentkezett az egyik tanú után.
Budapest, 2019. június 11. A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsa, miután a Clark Ádám úszódaru félig kiemelte a Dunából a Margit hídnál 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Máthé Zoltán
Forrás: MTI / Máthé Zoltán
Felrúghatta a védekezési taktikát csütörtökön Jurij Csaplinszkij, miután hozzászólásra jelentkezett az egyik tanú után. A Hableány sétahajó elsüllyesztésével vádolt ukrán hajóskapitány a katasztrófa idején tapasztalt időjárási és látási viszonyokhoz fűzött megjegyzést – írja a Magyar Nemzet.
Jók voltak a látási viszonyok. Nem volt bekapcsolva a radar. Szabad szemmel (tájékozódva) vezettem a hajót, meghajózva a (Margit) híd 60 méteres pillérközét – mondta ukránul, majd leült.
A sértetti képviselők egyfajta beismerésnek tartják a vádlotti hozzászólást. A vádirat szerint Csaplinszkij az általa kormányzott Viking Sigynnel azért küldte hullámsírba a Hableányt, mert az ütközés előtt öt hosszú percig nem figyelt. Maga a kapitány a perben azt állítja: nem látta az előtte, jobbra haladó magyar hajót.
Az eddig lejátszott, a Sigyn utasai által az orrfedélzetről készített videófelvételeken azonban jól látható a Hableány, sőt az is, hogy egyre közelít hozzá a szállodahajó, és hallatszik az utasok sikítása és a kiabálások, hogy el fogják gázolni a kisebb hajót. Maga az ütközés és az elsüllyedés hét másodperce is pontosan látszik.
A csütörtöki tárgyalás a védelem számára nem kezdődött jól, hiszen kiderült, hogy elutasította az illetékes bíróság a Hableány-pert tárgyaló bírónő elfogultság miatti kizárására vonatkozó védői beadványt. Tóth M. Gábor, Csaplinszkij védője áprilisban egy 43 pontból álló, elsősorban a jegyzőkönyvvezetést kritizáló dokumentumot nyújtott be a bíróságnak, és indítványozta Németh Leona Judit bírónő kizárását az ügyből.
A vádat képviselő Herczeg Zsolt ügyész az egyik beidézett tanútól arról érdeklődött, milyen időjárási viszonyok voltak a tragédia pillanatában.
Herczeg Zoltán, a több évtizedes hajózási tapasztalattal rendelkező szakember, az Európa hajó kapitánya a balesetet nem látta, nem sokkal korábban kötöttek ki a Parlamentnél, mint ahogy az megtörtént. Cáfolta a védelem álláspontját, ami a rossz látási viszonyokra vonatkozott (és amit maga Csaplinszkij is tagadott). Szerinte 2019. május 29-én az esti órákban – 18.30 és 22.00 között – jó látási viszonyok voltak, ez ügyben hivatkozott a Ferihegyi repülőtéren rögzített meteorológiai adatokra.
Egy másik tanú, Magyar Norbert, a katasztrófa idején a térségben hajózó hajóvezető pedig a védelem másik feltételezését tette helyre.
Azt kérdezte tőle a védelem, hogy hallotta-e a Hableány által leadott öt rövid hangjelzést, amivel a hajózási szabályzat szerint megtiltotta volna az előzést a mögötte haladónak. Magyar azonban kifejtette, hogy az öt rövid hangjelzés válaszhangjelzés, ugyanis az adott helyzetben a Sigynnek kellett volna jeleznie, hogy előzni akar, és erre válaszul adhatta volna le a Hableány hajóvezetője a tiltó jelzést. Hangjelzést azonban egyik hajó sem adott.
2019. május 29-én este a Margit híd két pillére között a norvég tulajdonú, ám svájci bejegyzésű Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a magyar Hableány sétahajónak, amely hét másodperc alatt elsüllyedt, fedélzetén harminchárom dél-koreai turistával és kétfős magyar legénységgel.
Hét utast sikerült kimenteni, huszonheten elhunytak, egy koreai nő holttestét azóta sem találták meg.
A Viking Sigyn ukrán hajóskapitánya, Jurij Csaplinszkij ellen vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emeltek vádat.