2009.04.20. 16:04
Kinek kell manapság a piackutatás?
Azt kell, hogy mondjam, mindenkinek, aki döntést hoz. Mindenkinek, akit érdekel a jövő. Mert hát piackutatás előzi meg majdnem az összes váráslásunkat, ahol két árat, terméket vagy szolgáltatást hasonlítunk össze, csak nem készítünk kérdőívet, és nem írunk elemzést, de valahol mégiscsak a piaci információkat gyűjtjük be és azok alapján hozunk döntéseket...
A piackutatás "amúgy" az általánosítás művészete is, hiszen néhány aprónak és kevésnek tűnő jelből, adatból egész közösségek viselkedését próbáljuk magyarázni vagy jósolni.
A kutatás ugyanakkor legtöbbször a jövőre vonatkozó információkat igyekszik feltárni és abból általánosítani. Gondoljunk csak azokra a felmérésekre amikor megkóstolatják velünk a legújabb majonézeket. Arra kíváncsiak valójában, hogy a jövőben melyikből vennénk a legtöbbet... Utána ezeket az adatokat összegzik és általánosítani kezdenek belőle és azt a terméket fogják végül piacra dobni, amelyik a legnagyobb forgalmat generál majd... a jövőben.A jövő firtatása egyidős a történelemmel, hiszen ki ne szeretné tudni, hogy mit hoz a holnap. Ez a kérdés éppúgy foglalkoztatja a családapákat, mint a politikusokat, tanárokat, nyugdíjasokat, vagyis mindazokat, akik a jövőben is itt szeretnének lenni.
Nincs ez másként az üzleti szféra döntéshozóival sem. Jelenleg is nagyon nagyon sok cégvezető, döntéshozó kutatja az üzleti jövőt. Ez a bizonyos kikémlelendő üzleti jövő - főként mostanában - jóval nehezebben tervezhető, mint mondjuk az elmúlt 10 évben bármikor. Néhány évvel ezelőtt nagy általánosságban elég volt a tavalyi számokat megnézni és már sejthető volt a következő egy-két év trendje. Most ennél jóval kockázatosabb, jóval kevésbé magától értetődő az gazdasági jövő.
Azt is mondhatnám, hogy az itt az ideje annak, hogy a piackutatás az "őt" megillető helyre kerüljön. A méltó hely pedig azt jelenti, hogy az üzleti döntéseket nem automatizmusok alapján hozzuk, hanem valamilyen kutatási eredmény ismetetében születik a döntés: legyen az a dolgozókkal történő beszélgetés eredménye, vagy egy kimutatás a legnagyobb vevők havi vásárlásainak dinamikájáról, vagy a honlapunk látogatottságának elemzése, vagy egy kédőíves kutatás, mely a meglevő vevőink új kívánalmait méri fel. Mostanság, amikor nehéz a jövőt megjósolni, egyre égetőbb szükség van arra, hogy a piackutatás ne egy misztikus statisztikai fogalom legyen, hanem az üzleti döntéshozók napi eszköze.