Internet Marketing

2009.07.03. 12:23

Sok link, sok látogató a weboldalon

A keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, eszköze az u.n. linkstratégia. Ahhoz hogy megértsük ennek jelentőségét, ismernünk kell a kereső, a Google működését. Már amennyire ez egyáltalán lehetséges, hisz a kereső tulajdonosainak nyilván nem érdeke hogy a konkurencia, ill. a weboldal tulajdonosok minden titkukat megismerjék. Ettől függetlenül a keresőóriás számtalan, weboldalakkal kapcsolatos elvárást közzéteszi, segítve ezzel a tulajdonosokat az oldaluk keresőbarát kialakításában, keresőoptimalizálásában. A kereső feladata tehát többek között az hogy egy-egy keresés alkalmával egy olyan, releváns találati listát állítson össze, amely a lista élén a keresési feltételeknek leginkább megfelelő, értékes weboldalak sorakozzanak. Mivel a kereső tulajdonképpen semmilyen nyelvet nem ismer, amikor a tartalmakat vizsgálja adott szavak után kutatva, csak betűk halmazát látja és az adott betűkombinációk, vagyis szavak gyakoriságából következtet arra hogy az oldal arról szól-e amit éppen beütöttünk a keresőbe. A dolog persze ennél sokkal bonyolultabb, de ez a lényeg dióhéjban, a részletekre később még visszatérek. Most egyébként is a másik nagyon fontos tényezővel foglalkozom.

Hány link mutat a weboldalunkra?

A Google vizsgálja hogy adott weboldalra mennyi és milyen külső weboldal hivatkozik, vagyis hány és milyen minőségű link mutat egy weboldalra. Hogy az oldal relevanciája és értéke szempontjából mi ennek a jelentősége? A Google, jogosan úgy vélekedik ha egy oldal linkjét sokan elhelyezik a saját weboldalukon akkor bizonyára fontos és minőségi honlapról lehet szó. Nyilván senki sem szívesen tenne ki az oldalára egy olyan linket ami egy igénytelen, gagyi oldalra mutat, hisz egy saját oldalunkon elhelyezett hivatkozást tulajdonképpen ajánlásként is fel lehet fogni, hisz ezzel azt mondom a látogatóimnak hogy tessék itt egy oldal amit a figyelmetekbe ajánlok, kattintsatok ide, garanciát vállalok érte. A beérkező linkek száma és minősége alapján a Google elvileg minden általa ismert, indexelt weboldalt értékel. Az értékelés egy tízes skálán történik és Page Rank-nek hívják. A Page Rank megállapítását egy matematikai algoritmus végzi, de ez nem kizárólag a linkek száma alapján történik, hisz annak is nagy jelentősége van hogy a linket adó oldalnak mekkora a Page Rank-je. Többet ér tehát egy „hatos" oldal linkje mint tucatnyi „nullás" vagy „egyes" link. Ebből következik hogy meg kell válogatni link partnereinket és nem a mennyiségre, mint inkább a minőségre érdemes fókuszálni.

Mennyiség helyett minőség

Bár az elv már régóta közismert a szakma számára, mégis a mai napig nagyon sokan válogatás nélkül gyűjtik a linkeket, „tonna számra". Magam is hajlamos voltam erre régebben, pláne hogy sok weboldal kezelőjeként nagyon sok bannercsere megkeresést kapok és ezekre nehéz nemet mondani, ráadásul mivel időigényes, sokszor elmarad a csereoldal ellenőrzése is. De valljuk be, a gyakorlat, legalábbis a Google hazai működését vizsgálva azt bizonyította hogy minél több link, annál magasabb PR (mert hogy ez a Page Rank rövidítése). Mostanában viszont egyre több példát látni arra hogy előtérbe kerülnek a minőségi linkek és már a magyar weboldalak esetében sem örül a kereső a mindenféle link gyűjteményekből, banner cserélő oldalakról érkező linkeknek. Viszont több olyan site-ot is láttam a közelmúltban amelyek néhány hónap után, 20-30 link segítségével hármas PR-t értek el és a találati lista élére kerültek a legfontosabb kulcsszavaikkal. Megelőzve olyan, szintén optimalizált, jóval idősebb oldalakat amelyekre sok száz, vagy ezer link mutat. Úgy tűnik tehát hogy a minőségi linkek hazánkban is egyre fontosabbá válnak a Google számára.

Mitől minőségi egy link?

Ha már a minőségnél tartunk, akkor lássuk hogy milyen szempontok erősítik ill. gyengítik a link stratégiát. A Google nem tűri az u. n. link farmokat, tehát az olyan oldalakat, amiket direkt link cserélésre hoztak létre, de a látogatók számára semmilyen értékkel nem bír. Ezért büntet is. A büntetés sokféle lehet, de hogy a találati listán romlik a pozíciónk, az biztos, sőt ideiglenesen vagy véglegesen ki is tiltja az oldalakat amelyek sorozatosan olyan tiltott eszközöket alkalmaznak, amelyekkel a keresőt igyekeznek megtéveszteni. Nem ebbe a kategóriába tartoznak az értékes katalógusok, tematikus link gyűjtemények, amelyek a látogatók számára is értékes csomópontoknak számítanak a weben. A legismertebb és legnépszerűbb ezek közül a Startlap család. Ezek azért is bírnak különös jelentőséggel mert nem viszonosság, vagy kölcsönösség elve alapján működnek. Kevéssé értékes ha egyszerű cseréről van szó, vagyis én kiteszem a te linkedet, te kiteszed az enyémet. A cél tehát hogy olyan oldalakon jelenjenek meg a linkjeink amelyek nem kérnek viszont linket.

Tematikus oldalakról érkező linkek plusz pontot érnek

Hogy még tovább árnyaljuk és bonyolítsuk a link gyűjtés amúgy sem egyszerű feladatát, még arra is figyelni kell hogy lehetőség szerint tematikus oldalaktól kapjunk linket. Nem mindegy tehát hogy egy fogorvos weblapja más fogászattal foglalkozó oldalakról kap linkeket, vagy egy kutyakozmetika honlapjáról. E mögött nyilván az a megfontolás áll hogy két fogászattal foglalkozó oldal link ajánlása között tényleges szakmai ajánlás húzódik, míg tematikában különböző oldalak esetén nyilvánvalóan csak a link szaporítás a cél. Nagyon sok múlik a linkek, bannerek szövegezésén is, de erről majd egy másik alkalommal.

Nem egyszerű tehát feladat, sokat kell vele dolgozni, de a jelek szerint megéri.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!