2024.10.08. 18:10
Csapó indult: Elkezdődött a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál
Elstartolt az operatőri seregszemle a Belvárosi Moziban. Összesen harminchét filmet vetítenek szombatig a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában.
Zsigmond Vilmos Dobó utcai szülőházának koszorúzásával kezdődött idén is a 8. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, amelynek mottója: „Fókuszban az operatőr”. Szabó Éva Andrea, a fesztivál művészeti igazgatója úgy fogalmazott, hogy a szülőháznál kezdődött minden.
Zsigmond Vilmos emléktáblájával kezdődött
Szabó Éva Andrea elmondta, hogy az Oscar-díjas operatőr halálnak évében, 2016-ban határozta el a város, hogy emléktáblát állíttat a szülőházánál a szegedi díszpolgár tiszteletére. A Belvárosi Mozi vezetőjeként Szabó Éva Andreát kérték fel, hogy hívjon meg valakit, aki méltóképpen felavathatja az emléktáblát. Választása Szabó Gábor operatőrre esett, aki Zsigmond Vilmos egyetlen rendezői filmjét, A tékozló apát forgatta. Az avatóünnepség után kezdeményezte Szabó Éva Andrea az operatőri seregszemle elindítását, amelynek zsűrielnöki posztját kezdettől fogva Szabó Gábor tölti be.
Magyar filmek is szép számmal kerültek a versenybe
A fesztivált ezúttal a szakmai zsűriben bíráló Szilágyi Zsófia legújabb filmje, a Velencében bemutatkozó Január 2. vetítése nyitotta meg kedden. Idén összesen 37 film került be a versenyprogramba: 9 nagyjátékfilm, 6 dokumentumfilm és 22 kisjátékfilm. A sokszínű választékból 18 film teljesen, 4 pedig koprodukcióban készült magyar alkotás, amelyeket hét, a Magyar Operatőrök Hete sorozatban vetített film egészít ki.
A megnyitón Kozma József, a szegedi önkormányzat kulturális bizottságának elnöke úgy fogalmazott, hogy nemzeti kultúrát illetően is meghatározó folyamatok zajlanak Szegeden, amelyek egyike a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál.
Az alkotók a rajongók mellett foglalnak helyet
Szabó Gábor zsűrielnök megnyitó beszédében azt emelte ki, hogy a fesztiválon alkotók és filmrajongók együtt, egymás mellett foglalnak helyet a nézőtéren.
Mindig irigyeltem a színházi embereket, mert minden este átélhetik a közönséggel való találkozás élményét, mindig közvetlen visszajelzést kapnak. Nekünk, filmeseknek ez nem adatott meg. Ezek azok a ritka pillanatok, amikor egy fesztiválra elkíséri az ember a filmjét rendezőként, operatőrként, bármilyen stábtagként. Ilyenkor, ha beülünk a nézőtérre, akkor érezzük meg a nézői mikro-visszajelzéseket, amelyeket nem is lehet szavakkal elmesélni
– fejtette ki.