Új tárlat a REÖK-ben

1 órája

Ecsettel fest haikukat a csíkszeredai képzőművész – videóval

Részegh Botond húszéves alkotói periódusáról nyújt átfogó képet a REÖK legújabb, nagyszabású kiállítása. A nemzetközi szinten is elismert, csíkszeredai képzőművész úgy fogalmazott, minden inspirálja, ami kortárs.

Koós Kata

Pénteken este új kiállítás nyílik a REÖK-ben. A Vonalmágia című tárlat Részegh Botond csíkszeredai képzőművész eddigi életművét összegzi, alkotásainak gazdag válogatását felvonultatva szemlélteti a nemzetközi szinten is elismert festő- és grafikusművész sokoldalúságát.

csíkszereda, képzőművész, REÖK, Részegh Botond, kortárs, kiállítás
A megnyitó előtti napon a csíkszeredai képzőművész és a REÖK vezető kurátora sajtóbejárást tartott. Fotó: Török János  

Új irányba mozdult a REÖK életműsorozata

A csíkszeredai képzőművész hajdani mestere, Szabados Árpád életmű-kiállítása kapcsán került kapcsolatba a REÖK-kel, azt a tárlatot bejárva fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy maga is szívesen látná műveit a patinás kiállítóhely falain. Nátyi Róbert, a REÖK vezető kurátora rámutatott, hogy a REÖK 2007-es nyitása óta elkötelezett a kortárs magyar művészek bemutatása mellett, rendszeresek a nagy léptékű életmű-kiállítások. 

Számomra azért is érdekes a tárlat, mert az elmúlt években a magyar festészetből annak a generációnak az életműveit mutattuk be, akik zömmel a hetvenedik életévükhöz közelítenek vagy azon túl vannak. A középgenerációból kevesebbet tudtunk a közönség elé tárni, de a magyar képzőművészeti életnek ebből a generációból is nagyon jelentős képviselői vannak, ebbe az irányba is szeretnénk elmozdulni 

– mondta el Nátyi Róbert, hozzátéve, hogy Részegh Botond tárlata egyik első lépése az említett elmozdulásnak. 

Pandémia és háború is ihlette a csíkszeredai képzőművészt

A Vonalmágia kiállítás húszéves alkotói periódust felölelő anyaga a REÖK mindkét emeletét megtöltötte, Részegh Botond csaknem 120 művét tekinthetik meg a látogatók. 

A kiállító lapunknak úgy fogalmazott, hogy minden inspirálja, ami kortárs, ami körülveszi. Lélekvesztés című sorozatát a telefonok és egyéb kütyük ihlették, Becsomagolt hétköznapok című sorozatát a covid-járvány. 2018-ban alkotta meg A háború anatómiája című sorozatát. A REÖK-ben külön teremben helyezték el Tündöklő magány címmel átfogott alkotásait, amelyeket a pandémia alatt tett fogadalmak kudarca ihletett. 

Részegh Botond csaknem 120 művét tekinthetik meg a látogatók. Fotó: Török János

A vonalak mellett a színek is markáns hatóerővel bírnak képein. 

Csíkszeredából származom, ahol sajnos nincsenek színek. Egy medence, ahová a nap nem úgy süt be. Szóval én úgymond kitalálom, a témához választom a színeket. A kék és a sárga például a karantén alatt jött. Minden nap kisétáltunk egy hegy lábához az erdő szélére, egy takarón végigfeküdve néztük az eget, és gondoltuk, hogy milyen jó lenne, ha napsütés lenne és kék ég 

– mondta el a kiállító. 

Részegh Botond vonalaiból áradnak az érzelmek 

Nátyi Róbert úgy fogalmazott, Részegh Botond nagyon sajátos stílust alakított ki a magyar képzőművészetben. 

– Festészete erőteljesen a grafikai vonalkultúrára épül. Puritán eszköztárról beszélhetünk, ráadásul a témaválasztások is hétköznapinak tűnhetnek, hiszen emberábrázolásokról van szó. Egy vagy két figura szerepel a képein furcsa lebegésben, nincs perspektíva. Erőteljes egzisztenciális töltetük van, erőteljesen metafizikusak és filozofikusak ezek a munkák. A japán haiku versekre emlékeztetnek festményei és grafikái, ahol néhány szóban kell megfogalmazni egy egész világot. Botond is tömören, de erőteljes emócióval és nagy dinamizmussal készíti el képeit – mondta a kurátor.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában