2024.06.01. 08:00
Leendő operacsillagok debütálnak a Szegedi Nemzeti Színházban
Élesben, nagyközönség előtt „vizsgáznak” az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar végzős magánének tanszakos hallgatói a Szegedi Nemzeti Színházban. A tradicionális és a modern operajátszásból is ízelítőt kap a közönség. Az első felvonásban Puccini Bohéméletét, a másodikban Mozart A varázsfuvola operáját élvezheti a nagyérdemű.
Pál Tamás immár egy éve színpadi gyakorlatot is tanít a magánének tanszakos hallgatóknak. Fotó: Gémes Sándor
Különleges produkciót kínálnak az operabarátoknak az SZTE Bartók Béla Művészeti Kar (BBMK) végzős magánének tanszakos hallgatói június 12-én a Szegedi Nemzeti Színházban. A nagyközönség teljes értékű előadást élvezhet, egy este alatt a tradicionális és a modern operajátszás legjavából is ízelítőt kaphat. A végzős operaénekesek érdemjegye már megvan, de ahogy Pál Tamás karmester fogalmazott, az „életvizsgán” is bizonyítaniuk kell.
Alkalmat ad a színház, hogy olyan körülmények között vizsgázzanak, amilyenek között énekelni fognak az életben. Csinálunk egy színházi előadást megrendezve, zenekarral, amelynek első fele a Bohémélet harmadik felvonása, a második fele pedig egy játékos Varázsfuvola-potpourri
– mondta el lapunknak a Liszt Ferenc-díjas Kiváló Művész, aki immár egy éve színpadi gyakorlatot is tanít a magánének tanszakos hallgatóknak.
Az éles operaest a BBMK történetében új gyakorlat, a végzős hallgatók eddig ugyanis rendszerint egy szál zongorával kísérve vizsgáztak. Most azonban zenekarral, karmesteri dirigálás mellett, valós színházi körülmények között, közönség előtt bizonyíthatják rátermettségüket választott hivatásukra.
Fiatalkorom komoly élményei közé tartoznak a zeneakadémiai operavizsgák, amelyek mindig hasonló körülmények között zajlottak le
– jegyezte meg Pál Tamás, aki kiért arra is, hogy az említett vizsgákon gyakran előfordult, hogy a kimagasló tehetségek komoly ajánlatot is kaptak. Elárulta, hogy a közelgő vizsgaelőadásra is meghívták hazánk és a környező országok összes operaigazgatóját.
Hét magyar és egy kínai végzős hallgató igyekszik majd elvarázsolni a közönséget, továbbá egy alsóbb éves, szintén kínai hallgató is szerepet kapott a második részben, a külföldi diákok is magyarul fognak énekelni. Pál Tamás elárulta, több hallgatónak is kimagasló karriert jósol.
Az első részben azt bizonyítják majd a leendő operacsillagok, hogy képesek hűen követni a nagy zeneszerzők, ez esetben Puccini kottájának iránymutatását.
– Tudással kell rendelkezniük nem csak a saját szólamukról, de a partitúrában rejtező, teljes operai világképről. A Bohémélet harmadik felvonásának előadásánál a szerzői utasítások minél pontosabb megvalósítása a cél. Mert az iskola egyik elsődleges feladata annak a tudásnak az átadása, hogy egy énekművész szuverén módon szembe tudjon kerülni az egész darabbal, amelyben játszik – részletezte Pál Tamás.
A második rész azonban már korunkra reflektálva az operajátszás modern módján teszi próbára a fiatalokat.
Ma már az operaénekeseknek olykor el kell felejteni azt, hogy a szerző mit írt, és egy modern szemléletű rendező vízióit kell megvalósítaniuk. Ha ezzel nem is feltétlenül értünk egyet, erre is fel kell készítenünk őket. Megpróbáltunk ennek olyan formát adni, amely nem söpri el a darab eredeti tartalmát
– részletezte a karmester. A növendékek ténylegesen A varázsfuvolát fogják elénekelni, az opera tartalma és figurái is megjelennek a színpadon, ám rendhagyó keretben.
– Mint egy mesterkurzus résztvevői tanulják majd a színpadon A varázsfuvolát. Közben játszanak a darabbal, megharagszanak egymásra, sőt össze is verekednek. Időnként a tanár, Sarastro, akit Altorjay Tamás operaénekes alakít, bejön és rendet csinál. Tehát játékos keretet alkottunk, amelyben a végzős hallgatók mellett a tanszak összes tanulója közreműködik kórusként, sőt egy meglepetés-vendég is színpadra lép majd – árulta el Pál Tamás.