Nem érezték a művészek a paraszti életben végbemenő változást

2024.06.30. 17:30

A vásárhelyi iskola és az 1960-as évek kultúrpolitikája

A kultúrpolitika az 1950-es évektől megpróbált korszerű szocialista művészetet kreálni az úgynevezett vásárhelyi iskolából, ám az évtized végére már megjelentek a számon kérő kritikák. Hiánypótló, gazdagon illusztrált kötetben részletezi az 1953 és 1970 közötti korszakot Tóth Károly művészettörténész.

Tábori Szilvia

Fotó: Tábori Szilvi

A vásárhelyi iskola – a magyar újrealizmus című kötet az 1953 és 1970 közötti évekre koncentrálva megkísérli bemutatni, milyen kultúrpolitikai közegben jött létre és működött az úgynevezett vásárhelyi iskola, illetve, hogy az alkotók miként jelentek meg az országos képzőművészeti szcénában. A hiánypótló, képekkel gazdagon illusztrált tanulmányt nemrégiben a fővárosi Írók boltjában mutatta be, illetve járta körbe a korszakot – részint személyes anekdoták mentén – a szerző Tóth Károly, Tóth Árpád, a Neon Galéria tulajdonosa, Nagy Imre művészettörténész, a Tornyai János Múzeum nyugalmazott igazgatója, illetve Fehér László Kossuth-díjas festőművész.

kultúrpolitikája
A korai Kádár-korszak kultúrpolitikája fontos szerepet szánt a hódmezővásárhelyi művészeknek. 
Fotó: Tábori Szilvia

Elvárások és valóság a művészetben
 

Mint elhangzott, a tanulmányon túl a gondosan beválogatott művek bemutatják, hogy a vásárhelyi művészek krónikásként miként fogalmazták és örökítették meg a vidéki élet alapjait az 1950-es évektől kezdve fokozatosan átíró társadalmi változásokat.

A korai Kádár-korszak kultúrpolitikája fontos szerepet szánt a hódmezővásárhelyi művészeknek: részint a munkás-paraszt összefogás megélésének lehetőségét látta egy fiatal, baloldali művészekből álló csoportosulásban. Egyúttal elvárta az 1958-60-ban befejezett erőltetett mezőgazdasági kollektivizálás, a termelőszövetkezeti rendszer pozitív bemutatását, támogatását. Ám a fiatal helyi művészek realista valóságábrázolása nem volt mentes a kritikai hangvételtől sem.

A kultúrpolitika örült volna, ha mintegy támogatott szocialista korszerű művészetként használhatja fel saját céljaira a vásárhelyi iskolát, de a művészek valahogy szépen lassan kicsúsztak ebből. Így az 1970-es évektől elindult a vásárhelyi művészet lejáratása, ideológiai, kultúrpolitikai szinten 

– mondta Tóth Árpád galériatulajdonos.
 

Hosszúra nyúló útkeresés
 

A szocialista realizmus elveit már meglehetősen korán számon kérték az alkotóktól. Mint ahogyan Tóth Károly tanulmányában írta: a vásárhelyi művészek országos és helyi szinten nemcsak támogatással, hanem rendszeresen kritikával is találkoztak, ami jól mutatja a formálódó Kádár-korszak működési mechanizmusának összetettségét és sokrétűségét.

Az egyik legkorábbi kritikaként, az 1959. évi Vásárhelyi Őszi Tárlat megnyitóján Aradi Nóra művelődésügyi minisztériumi osztályvezető, a korszak meghatározó művészettörténésze megemlítette, hogy az útkeresés túl hosszúra nyúlik, és ebben a kísérletezésbe a forma túlsúly túlhangsúlyozása kap teret a tartalom rovására. Nem érzik a művészek a paraszti életben végbemenő változást, általában a mezőgazdasági kor fordulójának pillanatait, jogos tehát a művészekkel műveikkel szemben konkrétabb igényekkel fellépni. A művészettől maxistább programot, a téeszesítés bemutatását és az 1958-as népi írók ellen hozott párthatározat szellemében a népi-narodnyik iránytól való nagyobb elhatárolódást várt volna el. 

Ez a konfliktus Szalay Ferenc esetében majdnem a Derkovits-ösztöndíj megvonásáig fajult. Szalay hatvanas évekbeli ikonikus képei a termelőszövetkezetek világát különleges látásmóddal ábrázolják: míg a TSZ-vezetőség arcain a fásultság és a semmibe révedés fedezhető fel, addig a beszervezési papírt aláíró idős parasztember megrendültsége, valamint feleségének kezébe temetett síró arca egy család és egy korszak tragédiáját szimbolizálja.
 

Fásultság és megrendültség Szalay Ferenc TSz-szervezés című 1970-es festményén. Forrás: Szalay Ferenc (1931-2013) kötet  

A szocialista ellenesség büntetése
 

Hasonló helyzetbe keveredett Fehér László festőművész is. Mint elmesélte, 1972-ben még elsőéves főiskolásként vett részt Szabó Iván fantasztikus atmoszférájú hódmezővásárhelyi művésztelepén. A politikai kérdésekkel csak valamivel később, már önálló alkotói útját járva találkozott.

Derkovits-ösztöndíjas beszámoló kiállításom után Kokas Ignác mesterem behívott magához és szembesített Aradi Nóra végtelen haragjával, mondván tűrhetetlen, micsoda szocializmus-ellenesek a képeim. Annyit reagálhattam, hogy én ugyan nem annak szántam 

– elevenítette fel a művész. Mint mondta, Szalayhoz hasonlóan tőle is majdnem megvonták ösztöndíját, végül mesterei közbenjárására csökkentett összeget kapott, és évekig nem kerülhetett közgyűjteménybe alkotása. Fehér döbbenetesnek nevezte azt, ahogyan a hatalom a kezében tartotta a kultúrát; tanácselnökök határozták meg, hogyan gondolkodjon egy művész.
 

Vásárhely csillaga újra fent
 

Nagy Imre művészettörténész már az általa – a vásárhelyi Tornyai János Múzeum kezdő művészettörténészeként – személyesen is megélt korszakot elevenítette fel, amikor az Őszi Tárlat és a vásárhelyi művészet inkább már szitokszó volt a 1980-as évek második felében a művészeti közbeszédben.

Az 1990-es évekre jutottunk el oda, hogy Vásárhely már nem tényező a kortárs magyar művészetben, majd a nagy fordulat akkor következett be, amikor az újrealista törekvések kapcsán elkezdtek olyan nagy művészek is realista ábrázolással foglalkozni, akik korábban nem tették. Onnantól emelkedett fel Vásárhely csillaga újra. Sikerült a Vásárhelyi Őszi Tárlat rangját olyan országos szintre emelni, hogy a mai fiatal művészek körében érdem, ha szerepelnek a kiállításon, míg egy-egy díj megszerezése kimagasló elismerésnek számít 

– magyarázta.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában