2024.04.04. 09:45
Pszichothrillerre készül a Szegedi Korárs Balett
Balett-thriller bemutatójára készül a Szegedi Kortárs Balett társulata. Juronics Tamás művészeti vezető, az előadás rendezője új látószögből álmodta színpadra Csajkovszkij világhírű klasszikusát. A Fekete hattyú premierjét április 12-én tartják a Kisszínházban.
Juronics Tamás új szemszögből álmodta színpadra Csajkovszkij világhírű klasszikusát.
Fotó: Karnok Csaba / Archív fotó
Óriási érdeklődés övezi Juronics Tamás legújabb rendezését, a Fekete hattyú című balett-thrillert. A meghirdetett előadásokra órák alatt elfogynak a jegyek
– tájékoztatott a Szegedi Kortárs Balett közleményében.
A Kossuth-díjas koreográfus elmondta, hogy A hattyúk tava mindig egyfajta nézői elvárást von maga után, hiszen Csajkovszkij 150 éve megálmodott klasszikusáról van szó. A Szegedi Kortárs Balett társulata számára nem az a feladat, hogy szembemenjen a tradícióval, hanem, hogy másik látószöget mutasson, alternatívát adjon a szimbolikus mese mai megfejtésére.
Van a történetben egy, a lelkekben keresendő sötét szál, amely többek között gyilkossághoz, nyomozáshoz, a néző számára is megfejtendő titkokhoz vezet. A balettművészet legismertebb művének nyomán más megoldásokon keresztül keressük az eredeti történettel való alapvető kapcsolatokat és különbségeket, a felszín alatt rejlő valóságot. A Fekete hattyú elnevezés az eredeti nagybalettel való összehasonlítást igyekszik kikerülni, ugyanakkor a legismertebb negatív karakter kiemelése nyilvánvalóan pszichoanalitikus megközelítést sejtet
– nyilatkozta Juronics Tamás.
Azt is elmondta, hogy a legfőbb karaktereket megtartják, ám a történetvezetés eltér az eredetitől. A helyszín egy 19. századi pszichiátria lesz, ahol fehér kényszerzubbonyszerű öltözéket viselő lányok élnek, akiket a főorvos, Rothbart durva kezelésekkel kínoz.
A furcsa, szinte szárnyakat idéző, hosszú, bő ujjú jelmezek lekötözött madarakra emlékeztetnek. Egy olyan köztes állapotot, az átváltozás pillanatát mutatják, amikor a viselői még nem hattyúk, de már nem is normális emberek. A lányok e két állapot között lebegnek és csak egy pici kell számukra ahhoz, hogy megváltozva a ruha szárnyakká váljon és elrepítse őket a valóságból
– fejtette ki a rendező. Míg a hattyúlét Csajkovszkij klasszikusában az elvarázsolt állapotot, rabságot jelenti, addig a Szegedi Kortárs Balett produkciójában a belső lelki szabadságot, a meggyötört testből és félelmekkel teli világból a boldog mesébe való elszárnyalást szimbolizálja.
További fontos különbségként emelte ki Juronics Tamás, hogy a hagyományos verzióban az egymással rivalizáló két szerepet, a fehér és a fekete hattyút ugyanaz a táncosnő táncolja, a Fekete hattyú előadásban azonban egy személy két alakját két külön művész játssza. A darab végére ugyanis kiderül, hogy a személyiséghasadás, a skizofrénia egyik fajtájának ábrázolásáról van szó.
Történetünkben a pszichiátrián két lány, Odette és az oda érkező Odília között konfliktus alakul ki. A sötét és a világos oldal csatája egy ideig a néző számára is úgy tűnik, mintha a két karakter között zajlana. Mint később kiderül, a harcokat Odette valójában önmagával, lelke fekete énjével vívja
– részletezte.
A szegedi premier után a társulat Brüsszelben, majd Párizsban is bemutatja a darabot.
A kórház valóságát idéző fallal és áttetsző paravánokkal hozzuk létre a teret, melyet különleges, dupla vetítéssel emelünk el a hallucinációk, a mese világába
– árulta el a látványvilágról Juronics Tamás.
A külföldi vendégelőadások után május 2-án Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban is bemutatják a darabot, amely ezután újra látható lesz Szegeden, május 16-án pedig Balatonfüreden is.