Szegedi hírek

2024.09.08. 10:13

Aki nem járt búcsúban, nem házasodhatott

Zarándoklattal indult a szeptember hajdanán Szegeden. Eleink Szent Rozália napján keltek útra, hogy Kisasszony napjára a máriaradnai búcsúba érjenek. Amikor Mária nevenapján a hajadon leányok visszatértek Szegedre, a határban már várta őket a családjuk. A leány felcicomázásával jelezték, hogy eladósorba került. Szent Mihály napjához pedig bájos legenda fűződött, amely szerint az angyal a Délvidéken töltötte száműzetését.

Koós Kata

Fotó: Török János

A szeptemberi jeles napok sora 4-én, Szent Rozália napjával kezdődött a néphagyományban. A Dömötör-templom előtt állt hajdanán a Szent Rozália kápolna, amelyet később, a Dóm tér kialakításakor az átépítések miatt a Lechner térre helyeztek át. Eleink az áthelyezés előtt a kápolnánál gyülekeztek szeptember 4-én, hogy elinduljanak gyalog Máriaradnára, a búcsúba. 

Máriaradnai búcsúból származó kegyképeket az alsóvárosi Napsugaras Tájházban is őriznek, amelyeket keresztajándékként kaptak az első búcsúsok választott keresztszülőjüktől.
Máriaradnai búcsúból származó kegyképeket az alsóvárosi Napsugaras Tájházban is őriznek, amelyeket keresztajándékként kaptak az első búcsúsok választott keresztszülőjüktől. Fotó: Török János 

Csoda történt: elcsitult a pestisjárvány

A dél-alföldi katolikus közösségeknek Máriaradna volt az egyik legfontosabb búcsújáró helye. Minden katolikus közösségnek volt egy búcsújáró napja, a szegedieknek szeptember 8-a, Kisasszony napja. Mivel gyalogosan mentek, és Máriaradna négy napi járóföldre volt, Szent Rozália napján indultak útnak 

– mondta el Kulik Melinda néprajzos muzeológus. 

Az alsóvárosi Napsugaras Tájház munkatársa azt is felfejtette lapunknak, hogy miért vált Máriaradna meghatározó búcsújáró hellyé. 

– A 18. század elején volt a Délvidéken egy hatalmas nagy pestisjárvány. A legenda szerint egy aradi asszony a halálán volt. Azt mondta a családtagjainak, hogy csak akkor fog meggyógyulni és akkor fog a pestis elmúlni, ha elmennek Máriaradnára és imádkoznak a Mária-kegykép előtt. A család el is ment imádkozni, aminek köszönhetően az asszony is életben maradt, és a pestisjárvány is szépen lecsillapodott. Ezt csodának titulálták – mesélte. 

Arra vonatkozóan nincsenek adatok, hogy a szegediek mikor kezdtek el a kegyhelyre zarándokolni, de egy 1744-es boszorkányper irataiban már megemlítették a búcsújárást. 

Hazatérvén eladósorba került a lány

A zarándoklatnak kiemelt jelentőssége volt a szegediek körében. Azt tartották ugyanis, hogy egy fiatal leány addig nem mehet férjhez, egy legény pedig addig nem nősülhet meg, míg legalább egyszer nem vett részt a máriaradnai búcsún. 

– A leányoknál vették ezt komolyabban. Amikor hazaértek a búcsúból, szeptember 12-én, Mária nevenapján, a család már Szeged határában várta a lányt. A jómódúak készíttettek neki mirtuszkoszorút, virágcsokrot, felöltöztették akár kismenyasszonynak is. Így ment végig a lány a város megfelelő részén, így mutatták kifelé, hogy megjárta a búcsút, eladósorba került. Ráadásul, ha a család anyagi lehetőségei engedték, a fényképészhez is elvitték a lányt, az elkészült fotót a sublótra tették, hogy a háztűznézőbe érkező gügyü, azaz házasságközvetítő lássa, hogy a házasságkötés egy fontos feltétele már megvan – részletezte Kulik Melinda. 

Keresztajándékot kaptak az első búcsújárók

A búcsúhoz kapcsolódó, másik fontos szokás volt, hogy az ifjú, búcsújáró leány vagy legény csak a búcsú idejére a saját nemének megfelelő keresztszülőt választott magának. A keresztszülő elkísérte az első búcsúst a nagyjából 120 kilométeres zarándoklaton, útközben többnyire templomokban szálltak meg. 

– Ez egy névleges rokonság volt. Olyan keresztanyát vagy keresztapát kellett találniuk, aki már volt a búcsúban. A keresztszülőnek mindenben segítenie kellett a búcsúst, fizikailag és lelkileg egyaránt. Emellett még egy fontos feladata volt, mégpedig, hogy egy keresztajándékot vegyen az első búcsúsnak. Előszeretettel ajándékoztak kegyképet – mondta a néprajzos muzológus. 

Újra lehetett lakodalmakat tartani

Szeptember 12-éről Boldog XI. Ince pápa rendelte el, hogy Mária nevenapjaként ünnepeljék a kereszténység győzelmének emlékére. Arra emlékezvén, hogy 1683-ban ezen a napon tartóztatták föl a bécsiek az ostromló török hadsereget.

– A szegedi Hősök kapuja előtt sokáig egy kápolna állt, amely erre a győzelemre emlékeztetett. Emiatt a kápolna miatt kapta az árvíz után a Boldogasszony sugárút a nevét – jegyezte meg Kulik Melinda.  

A jeles napok sora szeptember 21-én Szent Máté ünnepével folytatódott. Ezzel a nappal kapcsolatban azt tartották a szegediek, hogy ez a hasznos idő az őszi búza elvetéséhez. 

Szeptember 29-én, Szent Mihály napján pedig hatalmas őszi vásárt tartottak Szeged környékén, továbbá aznap kezdődött a kisfarsang, amely egészen november 25-ig, Katalin-napig tartott. Újra lehetett lakodalmakat, bálokat rendezni. 

– Azt mondták, hogy ha Mihály napján szép az idő, vagy, ha aznap még itt vannak a fecskék, akkor enyhe lesz a tél. Ha pedig a felsővárosi juhászok azt látták, hogy a nyáj összeül, azaz nem szanaszét, hanem egymást melegítve alszanak a juhok, abból arra következettek, hogy kemény, hideg tél várható. Mindemellett Borszűrő Szent Mihálynak is nevezék ezt a napot, mert ekkorra forrt ki az újbor – fűzte hozzá a néprajzos muzeológus.  

Régiónkban töltötte száműzetését Szent Mihály

Kulik Melinda érdekességként azt is elmondta, hogy Szent Mihályhoz egy bájos legenda is kapcsolódott a Délvidéken, amelyet Kálmány Lajos néprajzkutató gyűjtött Szajánban. 

Elmesélte, hogy Szent Mihályról azt tartották, hogy ő viszi föl a meghalt emberek lelkét a mennyországba. A kocsit, amelyen a koporsót szállították, régen Szent Mihály lovának nevezték. 

A történet szerint Szent Mihály egyszer azt a feladatot kapta, hogy menjen el egy édesanya lelkéért, aki éppen akkor szült egy ikerpárt. Szent Mihály elment, de nem akarta magával vinni az édesanyát, aki maga is azért könyörött, hogy a gyermekeivel maradhasson. Amikor a lélek nélkül tért vissza, a Jóisten büntetést mért Szent Mihályra. 21 évre leküldte a Földre, méghozzá régiónkba, a Délvidékre, ahol egy pap házi szolgájául szegődött. 

A pap nagyon meg volt elégedve Szent Mihállyal. A 21 év letelte előtt pár nappal vásárba vitte, hogy együtt vegyenek csizmát. Noha addig semmi gond nem volt a szolgálóval, a papnak föltűnt, hogy a vásárban milyen furcsán viselkedik. Először is megmosolyogta a tolvajt, aki fazekat lopott. Másodszor a hintón érkező püspökre rá se hederített. Ezután két koldus előtt nem hajolt meg, végül pedig csak mosolygott akkor is, amikor a pap megvásárolta csizmáját. 

– Amikor hazaértek, Szent Mihály elmondta a papnak, hogy ki is ő valójában. Azt is elmondta, hogy a koldusok előtt azért nem hajolt meg, mert valójában nem is annyira szegények, csak kihasználnak másokat. A tolvajt azért mosolyogta meg, mert hamarosan az az ember is fölkerül a mennyországba. A püspök előtt azért nem tisztelgett, mert neki elmondta, hogy ő valójában egy angyal. Amikor pedig a pap megvette a csizmát, azért mosolyodott el, mert tudta, hogy annak a csizmának nem lesz szaga. A pap lelkét ugyanis Szent Mihály magával vitte a mennybe, amikor letelt büntetése – mesélte Kulik Melinda.  

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!