2024.11.02. 06:50
Elveszett milliárdok – Csökkent az adó 1 százalék felajánlás
Idén csaknem 17 milliárd 300 millió forint folyt be majdnem 30 ezer civil szervezethez az adó 1 százalék felajánlásokból. Ez Csongrád-Csanád vármegyében is sokakat érint, bár a vidékiek hajlandósága elmarad a fővárosiakhoz képest. Egy kutatás szerint pedig sokan éppen az ügyfélkapu egyszerű bevallási rendszere miatt hagyják ki ezt a lépést.
Idén 60 ezerrel kevesebb adózótól érkezett be valamelyik civil szervezethez a felajánlott adó 1 százalék. Holott a legtöbben még az adóbevallás előtti utolsó napokban is kampányoltak. Az adóhatóság szerint bőven van tartalék a rendszerben. A számok mögötti okokat, a felajánlási hajlandóságot kutatta egy országos reprezentatív kutatás, lapunk pedig Csongrád-Csanád vármegyei civil szervezeteket, illetve adózókat kérdezett a tapasztalatokról.
Személyi jövedelemadó 1 százalék
A NAV hivatalos adatai szerint 2024-ben csaknem 17 milliárd 300 millió forint folyt be az SZJA 1% felajánlásokból, összesen 29 ezer 933 szervezetnek. A térségben kiugróan jól teljesített a vásárhelyi Igéző Állatvédő Egyesület: ezernél többen ajánlották fel az adó 1 százalékot, ami 7 millió forintnál nagyobb összeg. A csongrádi Új Esély Állatmentő és Állatvédő Alapítványt 400-nál valamivel többen támogatták az adó 1%-al. A Szegedi Füvészkertért Alapítvány 836 ezer forintot kapott majdnem 80 adózótól, az Alapítvány a Hematológiai Betegekért szervezethez 925 ezer forint érkezett 117 embertől. A Fatima Ház Alapítványhoz 308 ezer forint érkezett, a Gyermeksebészet a Műtétre Váró Gyermekekért Alapítványhoz 3 millió 599 ezer forint.
A Magyar Fundraising Akadémia és a Human Dialog által, a Marketing Resolution kutatócég közreműködésével készített reprezentatív kutatása szerint sokan még mindig azt hiszik, hogy az ő 1%-uk egy jelentéktelen összeg, pedig idén fejenként átlagosan már 10 ezer forintot ér egy felajánlás. Ez éves szinten akár több millió forinttal segíthet egy-egy civil szervezetet, bár láthatóan a budapestiek jóval aktívabbak, mint a kisebb településeken élők.
Az ügyfélkapu rákfenéje
Szintén a kutatásból derült ki, hogy az elektronikus bevallás olyannyira egyszerű, hogy sokan átsiklanak az adó 1 százalék felajánlás felett. Főként, hogy az nem feltétele az adóbevallás jóváhagyásnak. Bár az ügyfélkapu meglehetősen egyszerű megoldást kínál az SZJA 1% felajánlásra, a lapunk által megkérdezett adózók közül többen is elismerték: csak kattint az ember és már kész is a feladat, lehet tovább szaladni az egyéb teendőkkel. Egyikük azt is hozzátette, külön jól esett neki, amikor megérkezett a visszajelzés az ügyfélkapu rendszerén keresztül, hogy mennyi összeget kapott meg a kedvezményezettként megjelölt szervezet. Biztos benne, hogy ez jövőre is ösztönzi majd, mert konkrétabban látta az eredményt, mint eddig.
Csongrád 60 kilométeres körzetében
Márpedig az érintettség érzése, az átlátható működés és a személyes kapcsolat az említett kutatás szerint is jócskán növeli a felajánlási hajlandóságot. Ezért – részint erős és pontos kommunikációval – az érintett civil szervezetek is sokat tehetnek.
A csongrádi Új Esély Állatvédő és Állatmentő Alapítvány önkéntesei úgy tájékoztatták lapunkat, hogy náluk a munkával arányosan emelkedett az adó 1 százalék felajánlások összege, de közben a kiadásaik is. Idén Csongrád 60 kilométeres körzetéből rekordszámban mentettek kutyát. Éppen ezért a direkt marketingre nincs idejük, hiszen mindannyian önkéntesként, munka mellett látják el a menhelyen gondozott állatokat. Úgy fogalmaztak, inkább az aktivitáson keresztül ismerik meg őket egyre többen, mint például életük legsikeresebb nyílt napján.
Tagjaikat mozgósítják Vásárhelyen
A négy szakosztállyal, jelenleg 152 fős tagsággal működő Alföldi Szabadidő Egyesülethez leginkább a tagoktól érkezik a személyi jövedelemadó 1%. Tájékoztatásuk szerint nagyjából a tavalyihoz hasonló összeget kaptak idén. A Hód-Baranta szakosztályt vezető Bereczky Bence szerint sokan nem tudják, milyen nehéz egyesületet működtetni, így azt sem mérik fel, mekkora segítség az adó 1%-ból befolyt összeg. A kommunikáció, a figyelemfelhívás pedig még akkor is szükséges, ha azokat szólítják meg, akik ismerik tevékenységüket, a programjaikat. A pénzt olyan célra költik, amelyből minden szakosztályuk profitál: fűtéskorszerűsítésre például a Serház téri központjukban, zuhanyzó építésre és eszközbeszerzésre.