4 órája
Szigorúbb szabályok - Nem csak a bukósisak lehet kötelező a motorosoknak
Elképzelhető, hogy nem csak a bukósisak, egyéb motoros védőfelszerelés is kötelező lesz Magyarországon a nagymotorral közlekedőknek. Vajon az érintettek indokoltnak tartják-e a szigorítást?
Zárt cipőt, protektoros kesztyűt, gerincnél, vállnál és könyöknél megerősített kabátot, illetve a szükséges pontokon szintén extra védelmet nyújtó nadrágot jelenleg csak a motoros jogosítvány megszerzése alatt kötelező viselni. Utána a bukósisak az egyetlen előírt kötelező motoros védőfelszerelés. Ezen szigoríthat az új KRESZ a nagymotorral közlekedőknél.
Motoros védőfelszerelés mindenkinek
A vásárhelyi Alföldi Szabadidő Egyesület motoros szakosztálya gyakran vállal koordinátori feladatot a rendőrség által szervezett motoros vezetéstechnikai tréningeken. Török Sándor, a szakosztály vezetője biztos benne, hogy azok, akik valamilyen motoros szervezethez, egyesülethez tartoznak, döntően soha nem ülnek járműre megfelelő felszerelés nélkül. Papucsban, rövidnadrágban és pólóban leginkább azokat látni, akikben nincs kellő alázat a motor, a gép ereje iránt. Ahogy valószínűleg a saját képességeikkel, tudásukkal és a veszélyekkel sincsenek tisztában igazán. Török Sándor szerint az embereket a közutakon is gyakran az ösztöneik vezérlik, óhatatlanul a problémára összpontosítanak a megoldás helyett. Különösen igaz ez kritikus helyzetben. De ez tanulható például a vezetéstechnikai tréningeken.
Motoros kontra autós
A közutakon tapasztalható közlekedési morálról, a motorosok és autósok között feszülő esetleges ellentétekről úgy fogalmazott: a fejekben szerinte sokat tisztult a kép. Tény, hogy sok autós agyát máig vörös köd lepi el egy motoros láttán. De ugyanez fordítva is igaz lehet. A kölcsönösség és jóhiszeműség sokszor életet menthet. Érdemes tudni például azt, hogy a motorosok legtöbbször nem sebességhajszolásból előzik meg a náluk jóval nagyobb gépkocsikat. Az előttük haladó autó olyan turbulens levegőt gerjeszt, ami össze-vissza rázza a kétkerekűt. A legtisztább ilyenkor kilépni abból a helyzetből.
Egyre több a motortulajdonos
A Magyar Autóklub legfrissebb baleseti statisztikája szerint idén október végéig a Dél-Alföldön 60 balesetnél a motoros volt a hibás, majdnem ugyanennyiszer a segédmotorral közlekedő. Személyautók esetében ez a szám eléri az ezret. Országosan pedig: 8051 balesetnél személygépkocsi sofőrje volt a felelős, 603 esetben motorkerékpáros. A Közép-magyarországi régióban kiugróan magas a szám.
Összességében idén már nem a gyorshajtás, hanem az elsőbbségadás hiánya a leggyakoribb baleseti ok, a kanyarodás a harmadik helyen áll. A KSH adataiból pedig az is kiderül, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt a motorok száma: idén június végéig 234 ezer 254-et tartanak nyilván, ez a szám 2018-ban még nem érte el a 180 ezret. Az adatokból viszont az is kiderül, hogy évről évre kevesebb balesetet okoznak a motorosok.