2024.01.29. 16:10
Újabb veszélyes kereszteződés Szegeden
Zavarják a kilátást az állandóan a kereszteződésben parkoló autók Szegeden a Moszkvai körút és a Móra utca sarkán, panaszolta lapunknak egyik olvasónk. Véleménye szerint életveszélyes ezen a szakaszon a kisebb utcákból a körútra kikanyarodni.
A büntetőpont és a büntetés veszélye nem tűnik elég visszatartó erőnek. Fotó: Tamási Éva
Bejártuk a helyszínt, és valóban a fent vázolt problémával szembesültünk. Ottjártunkkor is konkrétan a kereszteződésben parkoltak az autók, nem alaptalan az utcában lakók panasza.
Néha csak az ima segít
Neve elhallgatását kérő olvasónk a Móra utcában él, ahonnan rendszeresen balra kell kikanyarodnia a körútra. Mint mondja, csoda, hogy eddig még nem érte baj, megúszta egy hatalmas fékezéssel és dudálással az egyik veszélyes szituációt.
– Sokszor ott tartok, hogy elmondok egy Miatyánkot, mielőtt gázt adok. A kereszteződés bal oldalán rendszeresen teljesen átláthatatlan: furgonok, kisteherautók parkolnak belógva az útra. Ráadásul a körút sávjaiban közlekedő autók ezen a szakaszon rendszerint rálépnek a gázra, hogy elérjék a zöldet a Petőfi sugárúti kereszteződésénél – panaszkodott olvasónk.
Mint mondja, a gyalogosok is nehezítik a helyzetet, akik nem tudnak magukra vigyázni, így az autósnak kell rájuk is.
– Szemből a kis utcából itt vágnak át a körúton a gyalogosok, mivel középen van egy járdasziget, így könnyebben átjutnak, a szomszéd zebráig lusták elgyalogolni. Ezt néha az autók között cikázva teszik – vázolta a helyzetet.
Így nem csak a négy sáv beláthatatlan forgalmára kell figyelni, hanem a gyalogosok óvatlan manővereire is. Kanyarodósáv sem könnyíti a helyzetet.
Jogszabályi helyzet
A KRESZ idevonatkozó rendelkezése világos. „Útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül tilos a megállás.” Tehát magyarul az utcasaroktól számított 5 méter tiltott övezet (lenne). A szabályok megszegéséért a büntetésen felül két büntetőpont is jár, ám ennek veszélye szemmel láthatóan nem hatja meg az autósokat. A környéken több kisebb és nagyobb cég működik, valamint társasházak sorakoznak, így a Móra utca fizetőssé tétele sem csökkentette drasztikusan a parkoló autók számát.
Mint korábban megírtuk, nem ez a kereszteződés az egyetlen veszélyes szakasz a városban, a Hattyas utcára kanyarodást a növényzet nehezítette. Ez a probléma már megoldódott azóta a cserjék visszametszésével.
Mi lehet a megoldás?
Esetleges további visszatartó erőként felmerülhet parkolást tiltó táblák kihelyezése, viszont ennek mérlegelése összetettebb kérdés. Mint a Magyar Közúttól megtudtuk, a szolgáltatók és a lakók számára felmerülő parkolási nehézségek és a közlekedő járművek biztonsága figyelembe vételével kell egy mindenki számára kedvező megoldást találni. Ha a szabályok betartásával elérhető a biztonságos kilátás, parkolási tilalmi tábla kihelyezése nem indokolt.
A rendőrség szerint nincs arányaiban több baleset a nevezett helyszíneken. Így a fokozottabb ellenőrzés és gyakoribb büntetés-kiszabás jelenthet megoldást a kialakult rossz parkolási gyakorlatra a környéken. Addig is próbáljunk nagy körültekintéssel, inkább kicsit tovább várakozva, de biztosra menve közlekedni az érintett részen.