2021.10.18. 08:38
Ha akciósan vásárol, bukhat a jótállás idejéből is
Elkezdődött a kereskedelmi akciók főszezonja. Az októberi kuponnapokon jellemzően a hagyományos üzletekben, az egész novemberre kiterjedő Black Friday kapcsán pedig főként az online áruházakban vásárolhatunk kedvezményekkel. És jön az első karácsony a sávos jótállás bevezetése óta.
Egy tévénél is fontos, ér-e néhány ezer forint rövidebb jótállást. Illusztráció: Pesthy Márton/MW
Fotó: Pesthy Márton
– A termék árához igazodó sávos jótállás januári bevezetése után idén ősszel hasznos lehet egy új szempontot is figyelembe venni, ami várhatóan jobban ráirányítja majd a figyelmet a kedvezőbb ár vagy a hosszabb garancia kérdésére
– hangsúlyozta Schanda Tamás.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára felidézte, hogy bő másfél évtizede változatlan szabályozás átfogó korszerűsítésével új időszámítás kezdődött a jótállásban Magyarországon. Jogos elvárás, hogy a drágább portéka működőképességét, megfelelő minőségét hosszabb ideig garantálja a gyártó, forgalmazó. A jótállás korábban egységesen egyéves időtartama ennek megfelelően 100 ezer forint feletti eladási árnál a kétszeresére, 250 ezernél magasabb összegnél pedig a háromszorosára nőtt.
A sávos jótállás ugyanakkor azt is jelenti, hogy a kereskedő szerény mértékű árcsökkentéssel nemcsak vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is rövidítheti. A fogyasztó megfontolt termékválasztásán múlik tehát, hogy a kedvezőbb árat vagy a hosszabb garanciát részesíti-e előnyben. A határt alulról súroló árnál érdemes alaposabban is végiggondolni, hogy mikor járunk jobban. Ha akciósan veszünk egy terméket 99 ezer forintért, akkor csak 1 év jótállást kapunk, míg nem akciósan, 105-110 ezer forintnál már kettőt.
A kuponnal alacsonyabb áron megvásárolt termékre, szolgáltatásra is az általános szavatossági-jótállási előírások és panaszkezelési szabályok az irányadók. A magazinokból, reklámújságokból kivágható, honlapokról, alkalmazásokból letölthető kuponokon feltüntethetik akár az árkedvezmény mértékét, akár azt, hogy egy termék áráért kettő kapható.
– Érdemes odafigyelni az akció határidejére, a különböző termékkapcsolásokra. Fizetés előtt pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy levonták-e a kedvezmény összegét
– figyelmeztet a minisztérium.
– A szaktárca minden évben elrendeli a kuponos értékesítés vizsgálatát a vásárlók és a tisztességes vállalkozások védelme érdekében. A hatóság és az IT-laboratórium idén 150 üzlet és webáruház gyakorlatát ellenőrizte próbavásárlásokkal is. Az állandó fogyasztóvédelmi jelenlétnek köszönhetően szerencsére ritkaságszámba mennek a kuponos akciókhoz kapcsolódó jogsértések – mondta Schanda Tamás.
Fogyasztói kifogás esetén először az üzlettel vagy az online shop üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot. Ha a vállalkozással nem sikerül megegyezni, a következő lépésként a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhatunk. Egyedi jogviták ingyenes megoldásában pedig a megyei iparkamarák mellett működő békéltető testületeket ajánlja a szaktárca.
Akciós jótállás
Az akciós termékeknél ugyanazok a jogok illetik meg a vásárlót, kivétel, ha valamilyen hiba – például karcosság – miatt szállították le az árat. Ekkor azonban rögzíteni szükséges, hogy mi miatt nem élhet a vevő kifogással. Tehát a szépséghibás mosógépben is tönkremehet a motor, és emiatt kérhetjük annak javítását, de a karcok eltüntetését már nem.