2021.03.27. 11:45
Kezdődik a pészah, a szabadulás ünnepe
Ma kezdődik a zsidó vallás egyik legfontosabb ünnepe, a pészah, amely hazánkban április 4-ig tart. Ezen időszak alatt a zsidóság az egyiptomi fogságból való szabadulásra emlékezik, nem fogyasztanak kovászos ételeket, továbbá az ünnep első két estéjén ünnepi vacsorát tartanak, amelynek minden fogása szimbolikus jelentőséggel bír.
Kendrusz Attila, a Szegedi Zsidó Hitközség vallási vezetője bemutatta az ünnepi lakoma legfontosabb kellékeit: a széder tálat, a gyertyatartókat és a borosserleget. Fotók: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba
A pészah Izraelben hét, a diaszpórában élő közösségek körében pedig nyolc napon át tartó zarándokünnep. Ezt az időszakot a szabadulás vagy elkerülés ünnepének is nevezik, ugyanis annak emlékét őrzi, hogy a zsidó nép 210 éves fogság után több mint 3300 esztendővel ezelőtt Isten segítségével kivonult Egyiptomból. Valamint hogy a tíz csapás közül az utolsó, az elsőszülöttek halála elkerülte a zsidó családokat, amelyek bárányáldozat vérével kenték be az ajtófélfáikat és szemöldökfáikat.
Megtisztítják az otthonokat
Az ünnep kardinális része a felkészülés, ugyanis az előírások szerint a pészah ideje alatt nem fogyaszthatnak chámecot, azaz kovászos ételeket. Sőt azoknak nem csupán elfogyasztása, de látása és fellelhetősége is tiltott, így előzetesen meg kell tisztítani a háztartásokat minden olyan ételtől és italtól, amely kovásszal készült: ha attól kezdve, hogy a víz érintkezett a liszttel, több mint 18 perc telt el a sütésig. Ugyanis ennyi idő után már megindul a kovászosodási, erjedési folyamat.
Az ünnepi időszak központi étele a kovásztalan kenyér, a gyorsan elkészíthető macesz, amely a borral együtt világszerte Izraelből érkezik a zsidó közösségekhez.
– Az Egyiptomból kivonuló zsidóknak nem volt idejük hosszan sütni, azonnal indulniuk kellett, erre emlékezünk.
Szimbolikusan ezáltal arra is, hogy iparkodjunk betartani a Mindenható törvényeit. Mindemellett kitakarítjuk az otthonokat, átvitt értelemben pedig az egónkat is: ahogy a macesz, úgy mi sem lehetünk felfuvalkodottak – magyarázta Kendrusz Attila, a Szegedi Zsidó Hitközség vallási vezetője.
Továbbadják a történetet
A pészah során fontos szerep jut a gyerekeknek, ugyanis a Tóra parancsolata szerint a szülőknek el kell mesélniük gyerekeiknek a zsidó ősapák történetét. Érdeklődésük felkeltése már a pészah előestéjén megkezdődik, mikor gyertyafénynél egy fakanállal és egy tollseprűvel össze kell gyűjteniük a lakásban eldugott, becsomagolt kovászdarabkákat, ezt nevezik bedikát chámecnek, azaz chámec keresésnek. Papírzacskóba gyűjtik azokat, majd az ünnep első napjának délelőttjén elégetik. Ez az elsőszülöttek böjtjének időszaka is, amelyet azonban kiválthatnak Talmud-tanulással, amely jelenleg online kivitelezhető számukra.
Az ünnep első két napjának estéjén tartják a szédert, az ünnepi vacsorát, amelynek egyik legfontosabb eleme a Haggada, a zsidó szabadság olvasókönyvének felolvasása, amely az egyiptomi kivonulás történetének felidézése mellett útmutatóul szolgál a fogyasztandó ételek mibenlétét, sorrendjét és fogyasztásuk módját illetően is.
– A gyerekek általában nagyon szeretik a szédereket, mert ilyenkor sokáig fennmaradhatnak, gyakran ugyanis hajnalig is eltartanak
– mondta a vallási vezető.
Szimbolikus ételek
Az ünnepi asztalon gyertyák égnek, amelyeket rendszerint előző nap a zsinagógában égő őrlángról gyújtott a család, a széder estéken ugyanis új tüzet nem lehet gyújtani. Az este vezetője sok családban kitlit, fehér halotti ruhát visel, amelyet a férjek feleségüktől kapnak a házasságkor az új életszakaszba lépés szimbólumaként. A vacsorát a széken balra dőlve fogyasztják el, amellyel a római kor urait idézik.
– Ez annak a szimbóluma, hogy a római urakhoz hasonlóan nem szolgák, hanem szabad emberek vagyunk. A vacsorázók fejenként három maceszt kapnak, amely a három megmaradt törzset jelképezi. Az asztal fontos kelléke a széder tál, amelynek minden mélyedésébe szimbolikus étel kerül
– magyarázta Kendrusz Attila.
Az egyikbe a zroá, azaz a sült csirkenyak, amely az ősök pészah-áldozatára emlékeztet. Középre marort, salátában tormát helyeznek, keserűfüvet, amely a rabszolgaság keserűségét jelképezi. A bécá, azaz a sült vagy főtt tojás a másik pészah-áldozatot szimbolizálja. A chároszet, azaz reszelt alma és darált dió borral összefőzött keveréke a malterre emlékeztet, amely a nép házait összetartotta. A hazeret saláta, amely a Hillél-szendvicshez szükségeltetik, végül a kárpász, a főtt krumpli kap helyet, amelyet sós vízbe mártanak. A kárpász a tavaszra, a sós víz a szolgaság könnyeire utal.
Bor, áldás és Jeruzsálem
Az ünnepi lakoma során négy pohár bort isznak, amelyek egyikéből tíz cseppet kicsepegtetnek, mégpedig a tíz csapásra emlékezve. Ezzel azt jelképezik, hogy nem örülnek a másik nép szenvedésének, éppen ezért az ő pohár boruk sem lehet teljes.
– Kitöltünk egy ötödik pohár bort is Illés prófétának, amelyet általában a kinyitott ablak párkányára rakunk. Ő jelzi ugyanis majd a Messiás eljövetelét, így adunk esélyt, hogy megjelenjen. A lakoma végén áldást mondunk az étkezésre, megköszönjük. Szoktuk mondani, hogy aki nem mond áldást, olyan, mintha lopna a Mindenhatótól. Majd közösen elmondjuk a Hallél zsoltárait, a dicshimnuszt. Széder estén úgy fogalmazunk, hogy „mi rabszolgák voltunk Egyiptomban”, tehát kicsit olyan, mintha időgépbe ülnénk: lélekben visszautazunk, és egyszerre vonulunk ki őseinkkel. Az este a nircával zárul, amely azt rögzíti, hogy emberileg méltónak kell lenni ehhez az estéhez, arra emlékeztet, hogy folyamatosan fejlesszük magunkat – részletezte a vallási vezető. Az est zárómondata: „a jövő esztendőben Jeruzsálemben találkozunk”.
– Ennek jelentése, hogy várjuk a Messiást, akinek eljövetelekor minden zsidó visszatér Izrael földjére – közölte.
A pészah második estéjén elkezdődik az omerszámlálás is, amely ötven napig, a Tóra-átadás ünnepéig tart. Ez idő alatt részleges gyászidő van: nem tartanak esküvőt, nem vágatnak hajat, tilos táncolni és élő zenét hallgatni.
Idén kiemelt jelentőségű
A pészah további napjain maceszt esznek, és imádkoznak.
– Egyiptom héber neve Micrájim, amely feltűnően zárt kifejezés. Ezáltal nemcsak a rabszolgaságot, de a spirituális bezártságot is jelképezi: olyan élethelyzeteket, amelyekből úgy érezzük, nem tudunk szabadulni. A széder vacsora során a dicshimnusszal az Örökkévalónak hálát adunk, hogy kiszabadít minket az ilyen helyzetekből. A pészah most, a pandémia idején éppen ezért kiemelt jelentőséggel bír – fejtett ki a vallási vezető.
A vacsorázók fejenként három maceszt kapnak, amely a három megmaradt törzset jelképezi. Az asztal fontos kelléke a széder tál, amelynek minden mélyedésébe szimbolikus étel kerül.Kendrusz Attila
Széder estén úgy fogalmazunk, hogy „mi rabszolgák voltunk Egyiptomban”, tehát lélekben visszautazunk, és egyszerre vonulunk ki őseinkkel – mondta a vallási vezető.