2020.05.01. 14:02
Minden pódium szent számára
A tudományos mellett a művészeti nevelés is elengedhetetlen feltétele az emberi lélek egészségének – vallja Rozgonyi Éva, a Bartók Kórus Liszt-díjas, örökös karnagya. Szeged zenetörténetének meghatározó pedagógusát születésnapja alkalmából köszöntjük.
Fotó: Kuklis István
Rozgonyi Éva tanulmányai során a hazai zenetörténet jeles személyiségeitől sajátította el a zenepedagógia és a karvezetés fortélyait. Békés-Tarhosról indulva csak néhány későbbi név: Bárdos Lajos, Kardos Pál, Szőnyi Erzsébet, Vásárhelyi Zoltán. Állhatatossága, szenvedélye, ember- és zeneszeretete révén pályafutása során számtalan gyermek és felnőtt lelkében lobbantotta lángra a kodályi szellemiség tüzét. A Liszt-díjas karnagy ma ünnepli nyolcvanadik születésnapját.
Az ígéret szép szó
Szilárd jellemének egyik legékesebb bizonyítéka pályakezdése. Álma volt, hogy a kecskeméti Kodály Iskolában kapjon állást, ám diplomázásakor nem volt szabad státusz.
– Miután letettem az eskümet Szolnokon, a leendő munkahelyemen, értesítettek, hogy Kecskeméten mégis van állás. Nem éltem a lehetőséggel, hiszen Szolnokon már a szavamat adtam – mesélte.
Szolnok után hajdani tanárai invitálására a Szegedi Tanárképző Főiskola Ének-Zene Tanszékén tanított 1969-től. Nemesszeghy Márta hívására 1973-tól igazgatóhelyettes, majd Márta néni halálát követően igazgató lett a Kodály Iskolában. Szegedre 1983-ban jött vissza, a Tömörkény István Zeneművészeti Szakközépiskolában igazgatóhelyettes volt, a Zenekonzervatórium docenseként vonult nyugdíjba.
– Minden gyerek egy csoda, korosztálytól függetlenül. Felnőttekkel dolgozni persze másfajta kihívás, de ugyanolyan örömteli – mondta.
Tisztaság és minőség
Egykori tanárától, Kardos Páltól 1972-ben vette át a szegedi Bartók Kórus vezetését, amelyet 33 éven keresztül irányított, hazai és nemzetközi versenyekről számos trófeát hozva Szegedre.
– Tulajdonképpen nem is a versenyeket szerettem, hanem az azokat megelőző, intenzív munkát – fejtette ki. Beutazták hazánkat, fél Európát, énekeltek Walesben, Japánban és Izraelben.
Kórusvezetőként a minőség és a tisztaság volt vezérlő alapelve.
– Tisztaság mindkét értelemben: egyrészt hangbeli, másrészt pedig tisztaság a művek maradéktalan szolgálata tekintetében, törekvéssel az igényességre, a másokra való odafigyelésre és az alázatra. Nekünk minden pódium szent volt. A külföldi reflektorfény és a hazai művelődési ház színpada egyaránt – mondta.
Csodákra emlékezik
Kimagasló karnagyi tevékenységét és pedagógiai munkásságát két alkalommal Artisjus-díjjal, KÓTA karnagyi díjjal, 1996-ban Liszt Ferenc-díjjal, 2012-ben Bartók Béla–Pásztory Ditta-díjjal ismerték el. Szeged városa Szegedért emlékéremmel méltatta, a Bartók Kórus pedig örökös karnagyának választotta. Minden elismerés jóleső érzéssel töltötte el, de legszívesebben a próbák, fellépések pillanataira emlékezik vissza.
– Rendkívüli dolog megtapasztalni, hogy felhangzik az a mű, amire heteken, hónapokon keresztül készültünk, majd néhány pillanat alatt látszólag tovaillan, de Weöres Sándor után „múlónak látszik és örök”. Minden fáradságot megér, hogy azt a csodát, ami korábban nem volt, és ugyanolyan formában nem is lesz újra, hogy azt mi alkottuk – fejtette ki.