2020.03.12. 16:12
A Peugeot 208 az Év Autója
A Genfi Autószalonon jelentették volna be az európai Év Autója díj idei győztesét, ám a rendezvényt a koronavírus miatt lefújták. Így a szokásosnál visszafogottabb ceremónia nyomán online tudta meg a világ, hogy a Peugeot 208-as modellje lett a befutó.
Forrás: PEUGEOT.COM
A koronavírus következtében hozott svájci hatósági korlátozások miatt nem tartották meg a Genfi Autószalont, ám a döntés nagyon későn született meg. Ezt követően több márka is bejelentette, hogy online fogja bemutatni a szezonnyitó kiállításra szánt újdonságait. Az Év Autója zsűrije – köztük két magyar szakújságíróval – azonban úgy döntött, mivel a versengésben állva maradt autókat addigra már Genfbe vitték, a megszokott díjátadó ceremóniát is megtartják.
Meggyőző fölény
Az elmúlt évekhez hasonlóan online közvetítés is mutatta a pontok összesítését, amely alapján az elektromos, benzines és dízel hajtásláncot is kínáló Peugeot 208 lett az Év Autója. A kis méretű francia modell meglepően nagy fölénnyel nyert, miután a zsűri összesen 281 ponttal jutalmazta. Tavaly szorosabb volt a befutó, az élen 250 ponttal holtverseny alakult ki két, népautónak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető modell, a Jaguar I-Pace és az Alpine A110 között. Tőlük csak 3 ponttal maradt el a sokak által favorizált Kia Ceed.
Idén olyan modelleket előzött meg a Peugeot 208, mint a Tesla Model 3 (242), a Porsche Taycan (222), a Renault Clio (211), a Ford Puma (209), a Toyota Corolla (152), vagy éppen a BMW 1-es sorozat 133 ponttal. A két magyar zsűritagnál nem ez volt a sorrend, Gajdán Miklós és Csikós Zsolt a Teslát hozta ki győztesnek, kettő-
jüktől összesen 13 pontot kapott a modell. Náluk második a Porsche, harmadik a Clio lett 9, illetve 8 ponttal, csak ezután jött a győztes Peugeot 7 ponttal és holtversenyben a Corollával.
Népítélet
E sorok írója előzetesen szavazott az egyik szakportálon, és a Corollára tette a voksát. Nem egyedül, magasan ez a modell vezette ott a listát, 34 százalékkal, a két holtversenyes dobogós, a 14-14 százalékkal álló Clio és Tesla előtt. A Toyota 2005-ben nyert utoljára, akkor az előremutató hibrid meghajtású Prius modellel, azóta semmi. Pedig a Corolla a világ legnépszerűbb modellje, amelynek legújabb változatából már több hibrid hajtású fogy, mint hagyományos. Nem csoda, hogy egy másik, az ország talán legnépszerűbb autós szakportáljának az olvasói is a Corollára voksoltak előzetesen.
Az elmúlt időszakban a Peugeot a legnagyobb király a szavazáson, 2014-ben a 308, legutóbb, 2017-ben pedig a 3008 nyerte el az újságírókból álló zsűri tetszését. Ez hároméves sorminta, és a végződés minden esetben 8-as – összesen pedig már 6 elismerésnél tart a márka.
Otthon is népszerű
Tény, veszik és viszik a győztest, a díj kihirdetéséig több mint 110 ezren rendelték meg a tavaly októberben bevezetett modellt, és hazájában, Franciaországban is a 208-as vezeti a személyautó-értékesítési toplistát – és a kocsik 15 százaléka már elektromos változat. Tavaly októberben a modell töréstesztjét is elvégezte az Euro NCAP, a végeredmény kielégítő, négycsillagos eredményt hozott. A problémát a belépőszintű modell esetében jelen lévő automata vészfék nem túl megbízható jellege okozta, ám egyéb területen nem volt gond a 208-cal. A felnőttek védelmét 91, a gyerekekét pedig 81 százalékosra értékelte a szervezet.
1964 óta választják
Az Év Autója díj a legnagyobb presztízsű elismerés az autógyártók számára. A díj zsűrije 60 szakértő autós újságíróból áll és 23 különböző országból érkezik. A mezőnyt az előző év őszén hét modellre szűkítik le, ezek közül kerül ki a győztes, amelyet hagyományosan a Genfi Autószalonon jelentenek be. Az 1964-ben alapított díj egyúttal a legrégebbi ilyen jellegű megmérettetés, amelynek díjkiosztója minden évben Genfben van, a kiállítás előestéjén.