2022.09.28. 16:48
Kezdődhet a Szeged-Szabadka tramtrain tervezése
Elkezdhetik az engedélyezési tervek készítését a Szeged-Szabadka tramtrain rendszer kiépítésére, miután a második közbeszerzési eljárás eredményes lett. A tervnek tartalmaznia kell a vasúti pálya és tartozékaira, a biztosítóberendezésre, a városi vasút és tartozékaira és kiegészítő létesítményeire vonatkozó dokumentációt. Minderre csaknem 883 millió forintot költhet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Fotó: Tábori Szilvia
Elsőre nem, másodjára viszont sikerült eredményesen lebonyolítani a Szeged-Szabadka tramtrain rendszer tervezésére kiírt közbeszerzési pályázatot. Ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zártkörűen működő részvénytársaság (NIF) közölte az európai uniós közbeszerzési közlönyben. A tenderen három cég lett a befutó: a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft., és az Utiber Közúti Beruházó Kft.
Az egyik első lépésként el kell készíteni egy vizsgálatot arról, hogy hogyan lehet majd a Szabadka és Hódmezővásárhely közötti tramtrain hálózaton átszállás nélkül utazni. Ennek az eredményét fel kell terjeszteni a Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkárság, továbbá a Hódmezővásárhely-Szeged tramtrain megépítéséért, valamint a regionális jelentőségű, határon átnyúló, Szeged-Szabadka-Baja vonal kialakításáért felelős kormánybiztosnak, vagyis Lázár Jánosnak is.
Ha pedig elfogadják a nyomvonalat, akkor a vállalkozásoknak a nagyvasúti pálya és tartozékaira, a biztosítóberendezésre, a városi vasút és tartozékaira és kiegészítő létesítményeire vonatkozó tervdokumentációkat kell elkészíteniük, a hozzájuk kapcsolódó építési engedélyek megszerzésével együtt. Ezen kívül pedig el kell készíteniük egy módosítási tervet, ami a szegedi helyi építési szabályzatra vonatkozik.
A terv egyik legérdekesebb része az lehet – legalábbis a szegedieknek –, hogy a városban ki kell alakítani egy csaknem 3,5 kilométeres, felsővezetékes vágányt két új megállóhellyel és egy úgynevezett hurokvégállomással. Ezen kívül korszerűsíteni kell a meglévő 6 kilométeres villamosvonalat a felsővezeték-rendszerrel együtt.
A nyertesek feladata még a létesítéshez szükséges környezetvédelmi és előzetes régészeti vizsgálat elkészítése, így a környezetvédelmi és vízjogi engedélyek beszerzése is. A teljes tervdokumentáció elkészítése 882 millió 700 ezer forintba kerül.
Korábban megírtuk, hogy a Szeged–Szabadka-vasútvonal alapkövét tavaly októberben tették le Horgoson, az átadás 2023 őszére várható. A pálya elkészülte után, már ősszel a Szeged–Röszke-vonalra terelik a 150-es vonali tehervonatokat a Budapest–Kelebia szakasz építése miatt, 2023-ban a személyforgalom is megindulhat. Hat pár nemzetközi IC-vonatot terveznek közlekedtetni a vonalon, valamint 9 pár belföldi személyt Röszke és Szeged között. Az érintett hazai szakasz hossza valamivel több mint 13 kilométer, a kivitelezésre 41 milliárd forint az állami támogatás.