Kihelyezett logisztika óra a vasútépítésről

2022.04.26. 16:21

A Szeged–Szabadka vonal végleges átadás 2023 őszére várható – Fotók a munkálatokról

Idén április 21-re esett a Logisztika Napja, amihez kapcsolódva a Magyar Logisztikai Egyesület szerte az országban programsorozatot szervezett. Az utolsó egyikét kedden tartották Szegeden, „Vasúti interregionális fejlesztés” címmel. A fő téma a Szabadka-Szeged vasútvonal építése volt.

Kovács András

A vasútépítésről szólt a szentmihályi esemény. Fotó: Frank Yvette

A Röszke felé vezető 5-ös úti körforgalomnál óriási földkupacok, valamint érkező és induló teherautók között tartottak kedden egy sajtóeseményt, kapcsolódva a logisztikai napi programokhoz. Szeged-Szentmihály jelenleg a Szabadka-Szeged vasútvonal építési területe, jó alkalom és helyszín egy terepre kihelyezett órához az egyetem logisztikus hallgatóinak. Tanáruk, a Rail Cargo Hungariát képviselő Jerney Zoltán arra biztatta diákjait, bátran kérdezzenek az előadóktól.

 

Mondi Miklós, a MÁV Zrt. szegedi területi igazgatója arról beszélt, hogy a vasút szerepe mára újra felértékelődött a személy- és teherszállításban.

Régen mindent vasútnak hívtunk, ma már a MÁV-Volán csoport nem végez árufuvarozást, ezt a szolgáltatást 40-50 különböző társaság nyújtja a megrendelőknek, amihez a vasút az infrastruktúrát biztosítja – mondta a szakember.

Beszélt a személyszállításért felelős MÁV Startról és arról, milyen sok minden mást fog össze a vasút. A szegedi igazgatósághoz 1700 kilométernyi vonal tartozik, számos biztosítóberendezéssel .

Itt az Alföldön sok az egyszintű vasúti átjáró, gyakori, hogy ma is csak andráskereszt figyelmezteti az arra közlekedőt. A diákokhoz is szólva beszélt az utóbbi időben megszaporodó, vasutat érintő balesetekről, kiemelve a nemrég történt mindszenti tragédiát.

Jól működő fénysorompó jelzését hagyta figyelmen kívül a kisbusz sofőrje, hét utasból öt nem élte túl a balesetet, és óriási volt a MÁV anyagi kára is – mondta Mondi Miklós.

A régiót érintő fejlesztések között beszélt a Budapest-Belgrád vasútvonalról, melynek kétvágányúsítását már a délszláv válság előtt tervezték, de a háború közbeszólt. Most ismét eljött az ideje az építkezésnek, amely alatt Budapest és Kelebia között nagyot kell kerülniük a vonatoknak. Megtudtuk, Szeged és Szabadka között belátható időn belül a tramtrain is közlekedhet majd.

Mondi Miklós hangsúlyozta a menetrendszerűség fontosságát, amibe az 5 perc késés szerinte még belefér, 2-3 percet pedig szinte észre sem vesz az utas. 2016 előtt 90 százalék alatt volt a menetrendszerűség az igazgatóságon, mára ez 94-95 százalékosra javult.

A keddi eseményen a MASPED Zrt. képviseletében Schiller László arról beszélt, hogy ez a 136-os vonal éppen tavaly volt 150 éves. Bár többször nekifutottak elődeink, csak 1871 őszén adták át a forgalomnak – akkoriban Európában nagyon modernnek számító tervek alapján épült meg.

 

Számok, adatok

 

A Szeged–Szabadka-vasútvonal alapkövét tavaly októberben tették le Horgoson, az átadás 2023 őszére várható. A pálya elkészülte után, már ősszel a Szeged–Röszke-vonalra terelik a 150-es vonali tehervonatokat a Budapest–Kelebia szakasz építése miatt, 2023-ban a személyforgalom is megindulhat. Hat pár nemzetközi IC vonatot terveznek közlekedtetni a vonalon, valamint 9 pár belföldi személyt Röszke és Szeged között. Az érintett hazai szakasz hossza 13,075 kilométer, a kivitelezésre 41 milliárd forintos az állami támogatás.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!