Nem adják fel

2023.04.09. 11:02

A XVIII. kerületi önkormányzat ismét megpróbálja kivetni a légiutas-adót

A Kúria döntése ellenére a XVIII. kerületi polgármester közölte néhány hónap múlva ismét megpróbálnak pénzt beszedni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megforduló utasoktól.

A Ryanair egy írországi központú diszkont légitársaság egyik Boeing 737-es típusú utasszállító repülőgépe emelkedik fel a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér kifutópályájáról 2022. május 22-én

Forrás: MTVA Bizományosi

Fotó: Faludi Imre

A XVIII. kerületi önkormányzat nem adja fel: bár a Kúria eltörölte a testület légiutas-adóját, Szaniszló Sándor polgármester azt ígérte, néhány hónap múlva újra megpróbálják kivetni. A DK-s politikus Facebook-bejegyzésében – újságírói kérdésekre nem reagál – azt azért nagyjából elismerte, hogy borzasztó munkát végeztek eddig, hiszen úgy fogalmaz: a bírósági döntés felsorol egy tucatnyi pontosításra váró szabályozási elemet, amelyet ki kell dolgozniuk. Kérdés, hogy akkor mit csináltak eddig?

A Világgazdaság írta meg elsőként, hogy az ellenzéki vezetésű önkormányzat ezerforintos légiutas-adót vetne ki mindenkire, aki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indul, oda érkezik, vagy ott átszáll – kivételt képeznének a céges utazók, a kerületi lakosok, illetve a 18 év alattiak. A tervet az első pillanattól kezdve jogsértőnek tartották a légitársaságok, a Budapest Airport és a földi kiszolgálók mellett adószakértők és a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. Szaniszló Sándor szerint azért tiltakoznak, mert senki nem örül, ha adót kell fizetnie, ám ez furcsa érv, hiszen az adó alanya az utas, nem az említett szereplők – a földi kiszolgálók viszont joggal háborodtak fel, hogy az önkormányzat jogellenesen próbál rájuk parancsolni, hogy beszedjék a pénzt.

De nem ez volt az egyetlen különös kommunikációs trükkje a polgármesternek: ugyan sokáig azzal érvelt, a kerületieknek „jár” ez a pénz a zaj- és környezetterhelés miatt, idővel kiderült, hogy az önkormányzat főképp aszfaltozna a pluszforrásból. Részben ezért is tévedés, amikor a légiutas-adó létjogosultságának alátámasztására Szaniszló Sándor európai példákat sorol, hiszen azok az extraprofitadónak felelnek meg, míg a pestszentlőrinci megoldás inkább a dominikait utánozza.

A Világgazdaság forrásai az első pillanattól kezdve azt hangsúlyozták, hogy a kerület plusz bevételt remél, ám vezetőinek fogalmuk sincs arról, hogyan működik a légiipar.

Amellett, hogy a légiutas-adó számos jogszabályba ütközik, teljesen életszerűtlen is, hiszen a repülőjegy vásárlásakor nem kérnek sehol lakcímkártyát, így a XVIII. kerületi "kedvezményt" sem lehet igénybe venni. Pedig a polgármester egy ponton azt is állította, hogy a légitársaságok közül többen elfogadták az adó tényét, és beépítették a jegyárba, ám ezt egyik vállalat sem erősítette meg.

A polgármester szerint semmi sincs veszve

A Fővárosi Kormányhivatal kezdeményezésére a Kúria a végleges döntésének meghozataláig, azonnali jogvédelem keretében megtiltotta február elején a légiutas-adó alkalmazását. 

A kormányhivatal azért fordult a Kúriához, mert a Szaniszló Sándor vezette önkormányzat a légiutas-adóról szóló rendelkezéseivel jogszabályellenes helyzetet teremtett, és azt a törvényességi felhívásban szabott határidőn belül nem szüntette meg, sőt, jelezte, hogy alapvetően nem ért egyet a kormányhivatal álláspontjával.

A Kúria szűk két hónappal később, a múlt héten tett pontot az ügy végére, hiszen január 1-jére visszamenőleges hatállyal semmisítette meg a jogsértő adót – Szaniszló Sándor viszont azt írta, szerinte a legfontosabb, hogy a Kúria döntése nem zárta ki, hogy a kerület települési adót vethessen ki a reptéri utasforgalom után…

A Világgazdaság cikkét itt olvashatja el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában