2015.05.12. 16:58
Íme, a 2015-ös földrajz érettségi feladatai és megoldásai
Idén túlóráztunk, és igyekeztünk megoldani a csütörtök délutáni középszintű földrajz érettségi feladatokat.
Megoldónk, Gyula szerint összességében könnyű volt a középszintű földrajz érettségi. "Aránytalanul sok volt a természetföldrajzi feladat, a társadalomföldrajzi feladatok pedig szinte általános műveltséghez tartozóak voltak. Elavult szemléletmódot tükröztek a feltett kérdések" - fogalmazott.
A lapok kitöltése közben azt mondta: a vaktérképes feladatok térkép nélkül is nagyon könnyűek voltak, ami talán nehéz lehetett, a szibériai folyók felsorolása, mert a térkép tájolása nem a megszokott. A bejelölt városok tulajdonképpen fővárosokra és nagyvárosokra vonatkozott, ez sem okozhatott nehézséget. A Magyarországra vonatkozó kérdés az általános iskola 8. osztályos szintet kéri.
A kép kattintásra nagyítható
Az európai országok felismerései általános műveltséget igényeltek.
"A csillagászati feladat elgondolkodtató, inkább a kompetenciákra kíváncsi. Konkrétan arra, hogy a diák el tudja-e képzelni, mi lenne, ha megváltozna a Föld tengelyferdesége" - fogalmazott Gyula. Szerinte a térképészeti feladat kevés pontért nagyon egyszerű, ezt már 5. osztályban tanulják a gyerekek.
A 3-as tipikus, mintafeladat. Ami nehézséget okozhat, hogy a Föld egy metszetét mutatja, és ez alapján kell a kontinenst beazonosítani. Több megoldás is jó, nem tudjuk, hogy melyik megfogalmazást használja a megoldókulcs.
A légköri kérdés az atlaszból kinézhető:
Gyula pontatlan megfogalmazásokat is talált, például az 5-ös feladatban: "domború part". Ez félreérthető lehet, mert a folyó mindkét oldalán vannak pozitív formák, amelyek domborúnak értelmezhetők: a pusztuló partrészen a folyóhát, az épülőn övzátony az, ami pozitív felhalmozódási forma. Szintén a kompetenciát ellenőrzi, hogy kép alapján felismeri-e a folyószakaszt a diák vagy sem.
Egy népesedéshez kapcsolódó feladat van, nem kell számolni, csupán a figyelmetlenség, sietség okozhat problémát. A munkanélküliség nemcsak a népesedéstől függ, hanem a gazdaságtól is. Ez félrevezetheti a diákot. Ennél a típusnál a korábbi feladatok sokkal nehezebbek voltak.
Nem maradhatott ki a pénzügyi feladat, ahol szigorúan alapfogalmakat találunk:
"Az éghajlatos feladat egyik része nem egyértelmű, szerencsétlen megfogalmazású, ráadásul kevés hely van az ok kifejtésére" - mondta megoldónk, Gyula.
A következményt és az abból következő problémát nem mindig lehet rendesen elkülöníteni az utolsó feladatban. Több megoldás is lehetséges, ennek elfogadása a megoldókulcstól függ majd.
Gyula szerint összességében a az érettségi feladatsor a tankönyvi fejezeteket követi: összeállítói láthatóan törekedtek arra, hogy minden témakörből legyen feladat.
Korábban írtuk
A vizsgák után itt közöljük a megoldást. Tavaly a magyar Alföldről és a Kisalföldről, az Északi-középhegységről és a megújuló energiaforrásokról, Olaszországról, Ausztriáról, Nagy-Britanniáról, a földrajzi övekről és az éghajlati területekről, valamint a légköri képződményekről volt feladat a középszintű érettségin földrajzból.
Tavalyelőtt észak-amerikai tavakat és városokat, majd skandináv városokat és tengereket, illetve magyar alföldi városokat és vizeket kellett beazonosítani a vaktérképről. A második részben holdfázisokról, domborzatszámításról volt feladat. Táblázatos feladatban levegő hőmérséklet mérési adatokat kellett számítani. Egy grafikon alapján a csapadékmennyiségből kiindulva földrajzi helyeket kellett magadni. Ezután pénzváltással és várostípusokkal kapcsolatos kérdés jött, majd szomszéd országokkal közös kérdések következtek. A sort Afrika forrú égövének gazdaságföldrajzával kapcsolatos kérdés zárta.
A földrajz írásbeli vizsga középszinten 120 percig tart, két feladatsort kell megoldani, az elérhető maximális pontszám 100.
Az emelt szintű földrajz írásbeli 240 perces, a vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg a feladatok között, a megoldások sorrendjét is maguk határozhatják meg. A feladatsorokban nagyjából azonos arányban jelennek meg a természetföldrajzi és a társadalomföldrajzi tartalmak.