Szeged és környéke

2016.02.15. 08:50

Megduplázta menetidejét a 8-as a reggeli csúcsban

Szeged- Képtelenség tartani a legtöbb tömegközlekedési vonalon a menetrendben rögzített menetidőt Szegeden. A sofőröknek sietniük sem szabad, ami szinte nagyobb bűn, mint a késés.

Kiss Gábor Gergő

Nem tudják tartani a tömegközlekedési járművek a menetrendben rögzített menetidőt Szegeden – derült ki felmérésünkből. A legnagyobb késést a reggeli csúcsforgalomban a 8-as trolibusz szedte össze Makkosház és a Klinikák között.

 

A 8-as trolibusz a reggeli csúcsforgalomban sokszor kerül reménytelen helyzetbe a Honvéd tér és az Aradi vértanúk tere között. Fotó: Frank Yvette

Hivatalos menetideje a két végállomás között 13 perc – a távot reggel 26 perc alatt tette meg.

Növeli a menetidőt az első ajtós felszállás. Ez elvileg előírás a sofőröknek, de nem mindegyikük él vele. Mi a reggeli csúcsban éppen egy első ajtós sofőrt fogtunk ki a 8-ason: egyes megállókban fél percbe is telt, míg az összes utas előre bandukolt.


A menetidőt tovább növelte a Csongrádi sugárút, nagykörút kereszteződésénél lévő lámpa, ami maximum tíz másodpercig zöld, itt a troli legtöbbször csak a harmadik váltásra jut át. Ennél is rosszabb a helyzet az Aradi vértanúk tere és a Honvéd tér között. A sok autó közé akár 3-4 troli is beragadhat. A lámpák itt is rövid ideig zöldek, trolink az ötödik váltás után jutott el a Honvéd tértől a következő megállóba.


A 90-es autóbuszra a nagyállomásnál szálltunk fel reggel. A Lugas utca felé öt megállóban utas sem volt, a sofőr is rendesen nyomta a pedált, aminek köszönhetően a menetrend szerinti 28 perc helyett 26 perc alatt ért el a Lugas utcába. Aki azt gondolja, hogy ez megsüvegelendő teljesítmény, téved.

Jelentések és módosítások


A szegedi tömegközlekedést lebonyolító társaságok figyelemmel kísérik járműveik menetidejét, a menetrendtől eltérően közlekedőket összesített formában minden hónapban jelentik az önkormányzatnak. A menetidő módosításához az önkormányzat jóváhagyása kell. Az SZKT és a DAKK a használt GPS-alapú járműkövető rendszer adatai alapján már több vonalon is javasolták a menetidők módosítását. Ezeket a nagyobb menetrend-módosításoknál általában beépítenek a menetrendbe.


– A közszolgáltatási szerződés társaságunknak a menetidők betartását írja elő. Különösen azt szankcionálja, ha valaki siet – közölte lapunkkal a DAKK. Vonalaik többségén egyféle menetidőt alkalmaznak. – Ez nem minden csúcsidei járatnál tartható, de egy-egy késés miatt nem szabad a többi járat menetidejét megnövelni, és emiatt lassú haladásra kényszeríteni. Azon vonalakon, ahol a csúcsidei és a csúcsidőn kívüli menetrend jelentősen eltér, a korábbi egységes menetidőt csúcsidei és csúcsidőn kívülire bontottuk szét. Ilyen például a 36-os, a 75-ös és a 78-as vonal – tudatták. A délutáni csúcsban a 90-es busz már komoly késést szedett össze a forgalomtól bedugult Rókusi körúton: 28 helyett 35 perc alatt ért oda a Lugas utcába.

 

Legmegbízhatóbban a 4-es villamos szerepelt tesztünkön, bár az előírt 18 perces menetidőt egyszer sem tudta tartani. A nap különböző szakában 2–5 perces késésekkel közlekedett.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!