2021.07.07. 06:15
Akár lehet, akár nem, megoldanák a villamosok klimatizálását
Rohamosan fejlődött a klímatechnika az utóbbi években – ezzel indokolja a BKV, miért oldható meg szerintük a főváros által beszerezni kívánt, 25-30 éves frankfurti villamosokon az alapból hiányzó légkondicionálás. Budapesten egyébként már csak két rövid szakasz van, amely nem teszi lehetővé a szabvány szélességű, alacsonypadlós járművek üzemeltetését. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület attól tart, a járműbeszerzéssel a BKV a szabványosítást akarja elodázni.
„Az első pillanattól kezdve azzal számoltunk, hogy a beszerzendő villamosok honosítása során a klimatizálást meg kívánjuk oldani. A klimatizálhatóság előzetes felmérését, tervezését megkezdtük, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd” – reagált a BKV közleményben a „sajnálatosan az utóbbi napokban a tények részleges ismeretén és hibás értelmezésen alapuló” téves információkra.
Mint ismert, Karácsony Gergely főpolgármester – élve a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel – még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35, Frankfurtban eladósorba került kötöttpályás jármű érkezne Budapestre mintegy 7,7 milliárd forintért.
A Siemens–Düwag alacsonypadlós, R típusú villamosok 25-30 évesek, és nem klimatizáltak. A frankfurti sajtó évek óta foglalkozik a klíma nélküli járművek problémájával.
Amikor a német városban betiltották a parkokban a szabadtéri grillezést, volt, aki azt kommentelte a helyi közlekedési vállalat Facebook-oldalára: semmi gond, majd grillezik az R típusú villamosokon, azokon úgyis akkora a hőség.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Frankfurt éppen azért kínálja eladásra a járműveket, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni, a frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírták az okot is: a berendezést nem bírja el a tető, nem erre lett méretezve. A VEKE rámutatott, hogy a klíma miatt az alacsonypadlós jármű esetében alapvető konstrukciós átalakításokra volna szükség, amit maguk a németek sem vállaltak.
Frankfurtban részletesen vizsgálták azt is, hogy bár a klímaberendezést az utastérben el lehetne helyezni, de az az ülőhelyek feláldozásával járna, ezért elvetették, mert amúgy is szűk a villamosok utastere.
Ezzel szemben a BKV közleményében állítja: a frankfurti közlekedési vállalattól, a VGF-től a műszaki egyeztetések során a klimatizálás kérdésében is részletes tájékoztatást kaptak, „az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, ami a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené”. A BKV fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött.
A használt frankfurti villamosok azért nem klimatizáltak, mert „a 10-15 évvel ezelőtti felújítások során a frankfurti üzemeltetőnek nem sikerült erre gazdaságos megoldást találnia (azóta azonban a klímatechnológia jelentősen fejlődött, a berendezések kompaktabbak lettek).”
„Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondicionálók felszerelését, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak” – írták. Hozzátették: „a műszaki környezet és a lehetőségek folyamatos változását jól mutatja az a tény is, hogy az R2-s széria vezetőfülkéit a német cég utólagosan már klimatizálta”.
A fővárosi közlekedési vállalat tudatta, hogy a fővárosi villamosflotta nyolcvan százaléka magaspadlós, korszerűtlen járművekből áll. A közel ötvenéves – a 47-49-es vonalán járó – Ganz-csuklósok 10-12 év múlva elérik azt az életkort, ami után már nem üzemeltethetők tovább. A frankfurti járművekkel ezeket a villamosokat váltanák ki.
A VEKE korábbi Facebook-posztjában arra is rámutatott, hogy Budapesten már csak két olyan, rövid szakasz van – a pesti rakparti villamosviadukt és a Szabadság hídi hálózat –, amely nem teszi lehetővé a szabvány szélességű alacsonypadlós járművek üzemeltetését.
A VEKE attól tart, hogy a frankfurti használt villamosok beszerzésével a BKV valójában a szabványosítást akarja elodázni. Arra is figyelemmel kell lenni – tették hozzá –, hogy a frankfurti járművek nehezebbek és nagyobb a tengelyterhelésük is, mint a Budapesten közlekedő szerelvényeknek, ezért bizonyos pályarészeket mindenképpen cserélni kell majd.