2020.02.22. 12:00
A repülés a koronavírus-járvány eddigi legnagyobb vesztese
A légitársaságok világszerte majdnem 30 milliárd dollárt bukhatnak idén a bevételeikből a betegség miatt – mondja a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség.
Moszkva, 2020. február 19. Pekingbõl érkezõ, a tüdõgyulladást okozó új koronavírus miatt védõmaszkot viselõ kínai utas halad el a szintén védõmaszkot viselõ orosz rendõr elõtt a moszkvai Seremetyjevo nemzetközi repülõtéren 2020. február 19-én. Oroszország február 20-tól ideiglenesen megtiltja a kínai állampolgároknak, hogy belépjenek az ország területére. MTI/EPA/Szergej Csirikov
Forrás: MTI/EPA
Fotó: Szergej Csirikov
Az Origo arról ír, hogy több mint egy évtized után először fordulhat elő, hogy a globális légiközlekedésben csökkenni fog a kereslet. Ennek következtében pedig idén 29,3 milliárd dollárt bukhatnak a légitársaságok a bevételeikből – mondja előrejelzésében a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA).
A veszteségek jelentős részét a kínai, illetve más ázsiai légitársaságok könyvelhetik majd el.
A háttérben elsősorban az áll, hogy a vállalatoknak csökkenteniük kell a járatok mennyiségét.
Ázsia a legnagyobb vesztes
Összességben az ázsiai csendes-óceáni térségben a légitársaságok 27,8 milliárdot bukhatnak 2020-ban,
míg a kontinensen kívül a várható veszteség 1,5 milliárd dollár lehet, ha a vírus nem terjed tovább, és a forgalom gyengülése csak a kínai járatokat érinti
– tette hozzá az IATA. A jelentés kiemelte, a kínai vállalatok csak a hazai piacon 12,8 milliárd dollárt veszíthetnek ebben az évben.
„A légitársaságoknak vissza kell vágniuk a kapacitásaikat, és egyes esetben járatokat kell törölniük. Mindezek következtében igen kemény évük lesz a szektor szereplőinek” – hangsúlyozta az IATA ügyvezető igazgatója, Alexendre de Juniac.
A montreali székhelyű kereskedelmi szervezet tavaly decemberben még 4,8 százalékos forgalomnövekedést becsült az ázsiai régióban, de a koronavírus miatt 13 százalékos a csökkenés, így éves szinten 8,2 százalékos visszaesés várható az utasforgalomban.
A globális forgalom emellett 0,6 százalékkal csökkenhet, holott tavaly év végén még 4,1 százalékos növekedést prognosztizált az IATA.
Közölték továbbá, egyelőre korai lenne megbecsülni, hogy ez a mértékű bevételkiesés mekkora hatással lesz az iparág jövedelmezőségére, a végső hatás nagyban függ a különböző kormányzati pénzügyi támogatásoktól is.
Nehéz becslések
A szervezet hangsúlyozta, a jelenlegi becsléseiket a 2003-as SARS-vírus hatásai alapján számolták ki. Akkor hat hónapon keresztül igen éles volt a keresletcsökkenés a légiközlekedésben, majd a járvány elmúltával hasonlóan gyors ütemű volt a fölpattanás is.
A fentiek alapján tehát jól látszik, hogy
a légitársaságok alaposan megszenvedik a járványt.
Főleg, hogy az IATA korábban úgy számolt, éppen az ázsiai csendes-óceáni térség lesz a légiközlekedés legfontosabb motorja a 2015-2035 közötti időszakban.
Ezzel párhuzamosan csütörtökön két vezető légitársaság is figyelmeztetett, súlyosan érintik az eredményeiket a koronavírus hatásai. Az ausztrál Qantas jelezte, a járvány akár 150 millió ausztrál dolláros (99 millió amerikai dollár) kiesést jelenthet, míg Európából az Air-France KLM közölte, hogy a pluszköltségei akár 200 millió euróra (213 millió amerikai dollár) is rúghatnak a február és április közötti időszakban.
Vannak azonban olyan szakértők is, akik szerint az IATA alulbecsüli a járvány Ázsián kívüli negatív hatásait. Az amerikai Cowen befektetési bank elemzői kiemelték, bár egyelőre még túl korai megmondani, milyen mértékűek lesznek a globális hatások, a régión kívüli fertőzöttek száma arra utal, hogy a vártnál sokkal súlyosabbak lesznek a világméretű gazdasági következmények.
Borítókép: Pekingből érkező, a tüdőgyulladást okozó új koronavírus miatt védőmaszkot viselő kínai utas halad el a szintén védőmaszkot viselő orosz rendőr előtt a moszkvai Seremetyjevo nemzetközi repülőtéren 2020. február 19-én. Oroszország február 20-tól ideiglenesen megtiltja a kínai állampolgároknak, hogy belépjenek az ország területére.