2023.06.18. 12:20
Tóth Tibor büszke járgányára – Galéria
A csengelei vállalkozó, a 31 éve CNC marógépeket gyártó Tóth Tibor, aki gyerekkorától szereti a motorokat – eddig 37 kétkerekűje volt –, 2012/2013-ban barátai segítségével épített egy háromkerekűt, egy trájkot, ami a TTrike névre hallgat, a megfejtése: Tóth Tibor Trike. A tankon még a King of Trikes, vagyis a trájkok királya felirat is olvasható – a látottak alapján a megállapítással felesleges vitatkozni.
Tóth Tibor joggal büszke alkotására, a 2012–2013-ban épített TTtrike-ra. Fotók: Imre Péter
A motorok szeretetét Kedvesapámtól – így szólítottuk szüleinket, tiszteletből, így szerepel a sírkövükön is –, Tóth Istvántól örököltem, aki szuper géplakatos volt, tőle tanultam a szakmát
– kezdte beszélgetésünket a 70 éves Tóth Tibor, Csengele alpolgármestere, a civilben 31 éve CNC marógépeket gyártó vállalkozó.
Először 6 évesen egy Csepel nyergébe ülhettem, az első motorom a kerékpárra szerelhető Dongó volt 6. osztályos koromban, majd 14 esztendősen a Komár következett. Sokat dolgoztam, hogy megvehessem, a húsvéti pénzt kiegészítve nyaranta vályogot vetettem, erdőt és szőlőt kapáltam, amitől jó állóképességem lett. Előfordult, hogy szinte csontig lehorzsolódott, kisebesedett a kezem, de betekertem kötszerrel és szigszalaggal, s másnap újra elmentem dolgozni
– mesélte.
Közben megérkeztünk történetünk másik főszereplőjéhez, az általa épített trájkhoz.
Harminchét kétkerekű
A Komár javításra szorult, amit Kedvesapám műhelyében végeztünk el. Emlékeim szerint a faluban a fiatalok között az elsők között voltam, akinek saját motorja volt
– mondta.
A „gyors és fürge” mopedet MZ, Jawa, Simson 250, több Honda, Kawasaki követte, mindegyiket kicsit felturbózta, például krómozta a küllőket és azok csavarjait. A két sztár a mai napig a Honda GoldWing és a Harley Davidson Fatboy, az évek során, egymást váltva mindkettőből 8-10 került a tulajdonába – eddig összesen 37 motorja volt –, most egy-egy Fatboy és egy Honda Valkyrie F6C pihen garázsában.
A trájképítés kezdete
Mintegy tizenöt éve kecskeméti barátom, Simon Ferenc épített egy trájkot, de nem tudta levizsgáztatni. Megvettem tőle, és a műszaki feltételeknek megfelelő műhelyemben – ahol a CNC marókat gyártjuk – annyira átalakítottuk segítőimmel, hogy rendszámot kaphatott, vagyis közlekedhettem vele a forgalomban. Innen datálódik a trájkok szeretete
– emlékezett Tóth Tibor.
Ezt követően még öt, gyári papírokkal és okmányokkal rendelkező, Németországból hozott VW Bogár trájkot épített, formált „saját képére” és kedvére. Majd jött az ötlet, hogy egy teljesen újat alkosson, ami mindenben megfelel kívánalmainak, igényeinek.
Megépül a TTrike
A Honda motorokat nagyon szerettem és szeretem máig, különleges csodának tartom. A Valkyrie F6C lett az egyik alapja a TTrike névre, vagyis Tóth Tibor Trike-ra keresztelt háromkerekűnek, amit 2012-ben és 2013-ban építettem
– idézte fel a 10 éve történteket.
A Valkyrie F6C-ből kivágta a motorrészt, egy erre a célra vásárolt Volkswagen Bogárt kettévágott a torziós rugózásnál, így a futómű benne maradt a „szeletben” – ezt a kettőt építette össze. Került még a „triciklibe” Mercedes differenciálmű, első villának Komfort, valamint több gyári, úgynevezett BOOM trike-alkatrész, például sárvédőt, tankot, ülést is felhasznált – így született meg a 6 hengeres gépcsoda.
Nagyon büszke vagyok rá! Ebből a világon csak egy van, nem jön velem szembe az úton, ezért is „vettem a nevemre”
– mondta viccelődve Tibor.
Papírmunka
Ezzel még nem ért véget az alkotási folyamat, ami tartalmazta a műhelyszemlét is, ahol mindent rendben találtak az illetékes szakemberek. A KPM-ben a központi gépjármű-közlekedési hatóság főosztálya és a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet vizsgálta meg alaposan az egyedi járművet, hogy megfelel-e minden követelménynek, kaphat-e rendszámot, hogy részt vehessen a forgalomban, s ezzel túrák és kirándulások főszereplője lehessen. Még olyan apróságra is figyeltek, hogy megfelelő irányban, előre áll-e a kürt.
Olvasóink már bizonyára kitalálták: happy end lett a vége, a TTrike megkapta a rendszámot, és azóta, 2014-től bejárta az ország szinte minden zegét-zugát.
Annyira megfeleltünk az elvárásoknak, hogy kis szériában további 10 gyártására kapott engedélyt a műhely, de ezzel nem foglalkozunk, mert nem gazdaságos. Igaz, lett volna megrendelő, és a létező példányt is többen szerették volna már megvenni.
Túrák, kirándulások
Túrákon, országos motorostalálkozókon jártam, jártunk már vele – többször elkísért feleségem, Ilona, akivel óvodás korunk óta ismerjük egymást –, mindenütt nagy sikert aratott, szépségversenyeket nyert, például a Harley Davidson-fesztiválon. Sokan gratuláltak. Érdekesség, hogy Gyökér András barátommal szinte egy időben építettünk trájkot, és végig támogattuk egymást mindenben
– mesélte.
Tóth Tibor büszke járgányára – Galéria: Imre Péter
Közben előkerült a 2014-ben a budapesti Európai Motorépítő Bajnokságon elhódított serleg.
Erre azért nagyon büszke vagyok!
– jelentette ki.
Itt említsük meg a motor két különlegességét: a Tóth Tibor kifejlesztette szegecselést utánzó festést – a szépségversenyeken jelentős plusz volt –, és a hangtechnikát a 100 wattos erősítővel.
Általában mindenhová zenélve gurulok be, így sokkal hatásosabb, rögtön észrevesznek
– közölte kacsintva Tibor.
És az anyagiak...
Még soha nem számoltam ki fillérre, hogy mennyibe került a trike megépítése. Ami fix: a tervezés és a bevizsgálás 1,2 millió forint volt 2014-ben, a Honda Valkyrie akkor mintegy 3 milliót kóstált, a használt Volkswagen Bogár 80 ezret. Ehhez vehetjük a munkadíjat, a rezsiórabérem 7–10 ezer forint, vagyis ha mindent összeadunk, mintegy 12 millió forintba került a motor. A rengeteg utánajárást, utazást, alkatrészek beszerzését nem is számítva
– kalkulált Tóth Tibor.
Figyel a fiatalokra
Arra a kérdésre, épít-e még egyet, határozott, felkiáltójeles nem volt a válasz. Viszont elárulta, igyekszik odafigyelni a helyi motorozó fiatalokra, a biztonságos közlekedés felé terelni őket, és még hozzátette: a csengelei motorostalálkozón nagyszerű streetfighter-bemutatót tartottak, vagyis sikeres profi csapat formálódhat belőlük.