Képzőművészeti seregszemle

2 órája

Korunk látlelete a 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat - galériával, videóval

A valóság szemébe nézhettünk október 5-én, szombaton délben a 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat megnyitóján. A vásárhelyi Alföldi Galéria földszinti tereiben 158 alkotás beszél korunk kihívásairól.

Tábori Szilvia

– Első pillantásra a 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat összképe nem idilli, még a látszólag békés, problémamentesnek tűnő alkotásokban is ott vannak korunk uralkodó érzései, a bizonytalanság és a szorongás – mondta Ibos Éva művészettörténész, a vásárhelyi Tornyai János Múzeum muzeológusa a 70. Vásárhelyi Őszi Tárlatot október 5-én, szombaton megnyitó beszédében. Az Alföldi Galéria földszinti tereit bejárva még a természeti környezet jelenével és jövőjével foglalkozó alkotásokban is ott van ezernyi érzés és gondolat, hiszen a táj sohasem üres díszlet, rendelkezik a rögzítésén túli tartalmakkal, a maga háborítatlan mivoltában szimbolikus és emocionális látleletet adva a korról. 

Vásárhelyi Őszi Tárlat, kiállítás, Hódmezővásárhely
A 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat december 12-ig várja közönségét. Fotó: Karnok Csaba 

70. Vásárhelyi Őszi Tárlat

Nemcsak horizontálisan sokszínű a kiállítás Ibos Éva szerint: 

Nyilvánvalóan más a fókusz az idősebb nemzedékeknél, akiknél a világértelmezés helyét az őszikék személyes lírája vette át. Sonkoly Tibor és Csák László párásan gomolygó ködfelhői például a megfoghatatlant, az éterit idézik. Hézső Ferenc idillikusnak tűnő vízparti képén egyfajta zen béke honol, amibe az is belefér, hogy az üres műanyagszék az elmúlás sugallatával árválkodik a parton

 – mondta a művészettörténész. Majd arról beszélt, mennyire másként, szinte naprakészen érzékeljük a szorongást a fiatalok művein. Jövőkép nélküli, sivár jelenben létező futár képében, vagy a maszkok és védőszemüveg miatti arctalanságban, elveszettnek tűnő asszonycsoportot ábrázolva, a tapasztalati bizonyosság hiányaként, netán egzisztenciális kétségként. Máshol pedig egyfajta minden egész eltörött hangulat uralkodik.

Áldozathozatal a térben

Mégis van remény, mert mindezek ellenére is találunk optimista, netán a túlélésre koncentráló műveket.

– A jelenkori impulzusok dinamikája mellett azonban van egy biztos talaj a lábunk alatt: a több ezer éves kultúra, amely nemcsak kiapadhatatlan inspiráló forrás, de megbízható morális kapaszkodó is. Ahogyan a kultúra mélyére nyúl vissza az életműdíjjal kitüntetett Nagy Gábor festőművész is, aki saját autentikus stílusán mit sem változtatva, a tisztaság, az ártatlanság, az áldozathozatal kérdéseit boncolva, mi másban találhatna választ, mint Isten bárányában – hangsúlyozta. A szakember meglátása szerint a fődíjjal elismert Nádas Alexandra képzőművész grafikáin pedig a gigantikusra növesztett düreri gondossággal rajzolt növények a saját eszmei-érzelmi territórium megőrzésének fontosságát hangsúlyozzák. 

Ezen a kiállításon az adott kor emberének szemével láthatjuk a világot, nekünk nézőnknek nincs más dolgunk, mint jól olvasni a műveket. Jelen esetben nem a sorok között, az ecset, a rajztű, a vésőnyomok mögött

 – fogalmazott a művészettörténész.

Telente vasárnap a Tornyaiban

Nem sokkal azután, hogy az Alföldi Galériában a jubileumi, 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat díjazott művészei átvehették elismeréseiket, a Tornyai János Múzeumban a tavalyi kiemelt díjazottak önálló kiállításait is átadták a közönségnek. Ott Lenkey-Tóth Péter, Tornyai-plakettes festőművész Telente vasárnap, Szabó Franciska, Rudnay-ösztöndíjas festőművész Diák a művészettörténetből, és Báhidszki Petra, a Fiatal Festők Nívódíjával elismert fiatal alkotó Földöntúl című tárlata nyílt meg. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában