2024.09.26. 18:55
Szabó Franciska festményei selejtezett diafilmek nyomán (Galéria)
Az enyészettől megmentett régi diafilmek felhasználásával készítette el új festményeit a tavalyi Vásárhelyi Őszi Tárlaton újfent kitüntetett Szabó Franciska. A közmunkásokat ábrázoló Láthatóság sorozata után újabb kiállítással érkezik Vásárhelyre.
Rég elfeledett, a végleges selejtezés elől mentett, egykor művészettörténeti oktatáshoz használt analóg diafilmek alapján festette meg legújabb képeit a tavaly Rudnay Gyula Művészeti Ösztöndíjjal elismert fiatal festőművész.
Szociálisan érzékeny témát dolgozott fel
Szabó Franciskát nem először díjazta a Vásárhelyi Őszi Tárlat zsűrije; 2021-ben a Fiatal Festők Nívódíját kapta meg. Akkor egy szociálisan érzékeny témát dolgozott fel a vásárhelyi Alföldi Galériában szintén önálló kiállításon bemutatott képekein. A Láthatóság sorozat készítésekor az az ellentmondás foglalkoztatta, hogy míg a neonsárga mellényt éppen a láthatóság, a biztonság miatt viselik, a megkülönböztető ruharabban a közmunkások mégis láthatatlanok a külvilág számára.
Diák a művészettörténetből
Most újabb önálló kiállításra készül a vásárhelyi Tornyai János Múzeumban: a Diák a művészettörténetből tárlat október 5-én, szombaton kora délután nyílik meg. A három teremre és egységre tagolt anyag rendezésekor Szabó Franciska lapunk kérdésére elmondta: részint az a színélmény, szinte színtorzulás ihlette meg, ahogyan a régi diaképek az idő múlásával teljesen átalakultak. Némelyik egészen lilává, monokróm rózsaszínűvé változtak, az eredetihez képest egészen más fényben megmutatva az ábrázolt alkotásokat.
Az első teremben a lilára torzult diák nyomán készült festmények kaptak helyet, a második terem a velencei colleoni lovasszobrot megörökítő diafilmek különféle változatai láthatók. Három teljesen eltérő szögből megmutatva a műtárgyat, amelyet így szinte körbe tudunk járni a kétdimenziós festmények segítségével. Egyúttal érzékeltetve azt is, milyen az, amikor egy szobrot csupán egyetlen képen igyekszünk megismerni. A harmadik teremben elhelyezett alkotások metszéspontja az anyaság és annak különböző fázisai, a Madonna és gyermeke ábrázolások, Rippl-Rónai, vagy Rembrandt festmények megidézésével.
Szabó Franciska festményei selejtezett diafilmek nyomán
Fotók: Tábori SzilviaFontos a fény-árnyék kontraszt
Szabó Franciska azt is elmondta: aktuálisan bármilyen sorozaton is dolgozik, a fény-árnyék kontraszt, a sötét és a világos játéka különösen fontos számára. Így van ez a Diák a művészettörténetből sorozat munkáin is.