Új kiállítás nyílik a Tornyai múzeumban

6 órája

Szabó Franciska festményei selejtezett diafilmek nyomán (Galéria)

Az enyészettől megmentett régi diafilmek felhasználásával készítette el új festményeit a tavalyi Vásárhelyi Őszi Tárlaton újfent kitüntetett Szabó Franciska. A közmunkásokat ábrázoló Láthatóság sorozata után újabb kiállítással érkezik Vásárhelyre.

Tábori Szilvia

Rég elfeledett, a végleges selejtezés elől mentett, egykor művészettörténeti oktatáshoz használt analóg diafilmek alapján festette meg legújabb képeit a tavaly Rudnay Gyula Művészeti Ösztöndíjjal elismert fiatal festőművész. 

diafilmek, Szabó Franciska festőművész, Rembrandt
Szabó Franciska régi, elszíneződött diafilmek alapján készítette új festmény-sorozatát. Fotó: Tábori Szilvia

Szociálisan érzékeny témát dolgozott fel

Szabó Franciskát nem először díjazta a Vásárhelyi Őszi Tárlat zsűrije; 2021-ben a Fiatal Festők Nívódíját kapta meg. Akkor egy szociálisan érzékeny témát dolgozott fel a vásárhelyi Alföldi Galériában szintén önálló kiállításon bemutatott képekein. A Láthatóság sorozat készítésekor az az ellentmondás foglalkoztatta, hogy míg a neonsárga mellényt éppen a láthatóság, a biztonság miatt viselik, a megkülönböztető ruharabban a közmunkások mégis láthatatlanok a külvilág számára. 

diafilmek, Szabó Franciska festőművész, Rembrandt
A két éve bemutatott Láthatóság különösen érzékeny témát érintett. Archív fotó: Tábori Szilvia

Diák a művészettörténetből

Most újabb önálló kiállításra készül a vásárhelyi Tornyai János Múzeumban: a Diák a művészettörténetből tárlat október 5-én, szombaton kora délután nyílik meg. A három teremre és egységre tagolt anyag rendezésekor Szabó Franciska lapunk kérdésére elmondta: részint az a színélmény, szinte színtorzulás ihlette meg, ahogyan a régi diaképek az idő múlásával teljesen átalakultak. Némelyik egészen lilává, monokróm rózsaszínűvé változtak, az eredetihez képest egészen más fényben megmutatva az ábrázolt alkotásokat.  

Az első teremben a lilára torzult diák nyomán készült festmények kaptak helyet, a második terem a velencei colleoni lovasszobrot megörökítő diafilmek különféle változatai láthatók. Három teljesen eltérő szögből megmutatva a műtárgyat, amelyet így szinte körbe tudunk járni a kétdimenziós festmények segítségével. Egyúttal érzékeltetve azt is, milyen az, amikor egy szobrot csupán egyetlen képen igyekszünk megismerni. A harmadik teremben elhelyezett alkotások metszéspontja az anyaság és annak különböző fázisai, a Madonna és gyermeke ábrázolások, Rippl-Rónai, vagy Rembrandt festmények megidézésével. 

Fontos a fény-árnyék kontraszt

Szabó Franciska azt is elmondta: aktuálisan bármilyen sorozaton is dolgozik, a fény-árnyék kontraszt, a sötét és a világos játéka különösen fontos számára. Így van ez a Diák a művészettörténetből sorozat munkáin is. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában