2024.05.18. 09:00
Filmkritika: Gyermekkor, a felejthetetlen
Érdekes figura ez a John Krasinski. Amikor épp nem egy szörnyes horrort rendez, akkor összeáll Ryan Reynoldsszal, és elkészít egy cuki családi fantasyt, amin 18-as karika helyett egy aranyos hatoska virít.
A bajok akkor kezdődnek, amikor már Ryan Reynolds sem tud igazán megnevettetni.
Roppant kevés manapság az igazán eredeti ötlet Hollywoodban, ezért tartom nagy becsben az olyan filmeket, amelyek sem az adaptációk, sem pedig az újrafeldolgozások körébe nem tartoznak. A Képzeletbeli barátok koncepciója a színész-rendező John Krasinski forgatókönyvéből készült, ez ugyanakkor távolról sem jelent teljes eredetiséget, sőt. A filmet nézve számos alkotás eszembe jutott, például a Toy Story, a Szólít a szörny, a Végtelen történet, a Roger nyúl a pácban, illetve a Barátom, Harvey című James Stewart-film, amire egyébként történik is közvetlen utalás még a játékidő elején. Aki látta már az imént említett alkotásokat, az tételesen fel is tudja sorolni, minek kapcsán köthetők össze a Képzeletbeli barátokkal. Krasinski filmjében nem a játékok élnek, hanem a gyermekkorunkban elképzelt jóbarátaink. Nem utazunk át a fantázia birodalmába, de kvázi azzal élünk együtt. És itt is – akárcsak a Szólít a szörnyben – egy tragikus családi eseményt követően a gyermek főhősnek szembe kell néznie saját félelmével, és ehhez a feladathoz nélkülözhetetlen egy képzeletbeli barát. A film technikai megvalósítása (a mesei szereplők együtt mozognak a színen a hús-vér emberekkel) idézte elő bennem a Roger nyúl a pácbant, a Barátom, Harvey pedig egy az egyben arról szól, hogy a főhősnek (ott egy felnőtt férfi, itt meg egy kislány) van egy képzeletbeli barátja, akit csak ő láthat.
Minőség tekintetében a Képzeletbeli barátok sajnos egyik említett filmhez sem tud felnőni. Pont az nincs meg benne, ami például a Toy Storyt oly naggyá teszi, nevezetesen az, hogy Krasinski filmje képtelen kiaknázni az alapkoncepcióban rejlő számtalan lehetőséget. Talán az attól való félelmében, hogy bármit túlzásba visz, a Képzeletbeli barátok minden tekintetben visszafogottra sikerült. Nem hiányzik belőle a szív, de az nem dobban elég erősen. A meghatónak szánt jelenetek csupán pillanatnyi elérzékenyülést eredményeznek, ráadásul ehhez sokat hozzátesznek az Oscar-díjas Michael Giacchino (Fel!) szentimentális dallamai és az ugyancsak Oscar-díjas Janusz Kaminski (Schindler listája) operatőr szemet gyönyörködtető felvételei is. A film humorára szintén visszafogottság jellemző. Nevetni alig lehet, inkább csak mosolygunk, és ez némileg csalódás, hiszen Ryan Reynolds a film egyik főszereplője, és ő ennél volt már sokkal viccesebb is, gondoljunk akár a Deadpoolra vagy épp a Free Guy című filmre. Alakításának hatásfoka most talán elmarad a várttól, bár ez annyiból nem probléma, hogy így legalább nem lopja el a showt a mű gyermekfőszereplőjétől, akit Cailey Fleming alakít nagy átéléssel. Rajta nem múlik semmi, hiszen a néző akkor lesz szomorú, amikor ő sír, bájos mosolyától pedig mi magunk is jobb kedvre derülhetünk. A Képzeletbeli barátok legnagyobb hiányossága pont a címszereplőkben rejlik. Persze tudom, nekem mint felnőtt férfinak nem biztos, hogy ebben az esetben mérvadó a véleményem, de az a nagy lila izé (akinek egyébként Kék a neve) inkább fárasztott és idegesített, semmint nevetésre késztetett volna. Ugyanakkor az is tény, hogy ő legalább külön személyiséggel rendelkezik. A legnagyobb baj pont az, hogy őt és még egy barátot leszámítva a filmben nincsenek is kidolgozva a címszereplők, pedig a játékidő (100 perc) ezt lehetővé tette volna. Nem állítom, hogy a Képzeletbeli barátok egy kihagyott ziccer, azt meg pláne nem, hogy csúfos kudarc, de az biztos, hogy az ötletes alapsztori erőteljesebb megvalósítást érdemelt volna.
6/10