Szegedi hírek

2022.12.08. 14:00

Pénteken tartják a szegedi boszorkányper történetét feldolgozó színmű ősbemutatóját - galéria

Háromszáz évvel ezelőtt tucatnyi embert ítéltek Szegeden máglyahalálra, mondván, hogy az ördöggel cimboráltak. A Szegedi Nemzeti Színház holnapi ősbemutatója az ő történetüket dolgozta fel. A darab nem történelmi, sokkal inkább bizarr lélektani utazásra invitálja közönségét az érdekek, hazugságok és babonák sötét erdejében.

Koós Kata

Szenvedélyek, érdekek, indulatok, nyomorok, félelmek és babonák erdején keresztül vezet az út a könyörtelen máglyahalálig. Fotó: Török János

Az Élve megégetve – Boszorkánytéboly című színművet Lőrinczy Attila kimondottan a Szegedi Nemzeti Színháznak írta, korabeli perdokumentumok alapján dolgozta fel a nagy, szegedi boszorkányper történetét. Az 1720-as években igencsak nehéz idők jártak a Dél-Alföld lakóira. A környéket járványok, aszály és éhínség sújtotta. A súlyos problémákra hatásos megoldása nem volt az aktuális városvezetésnek, így bűnbakokat keresett, hogy csillapítsa a nép egyre erősödő dühét. Egyebek között azzal vádolták őket, hogy az ördöggel cimboráltak, és eladták az esőt és a föld zsírját a törököknek. 

A darabot Koltai M. Gábor rendezte, aki a közönségtalálkozón elmondta, kutatási területe az angol, Shakespeare kortárs színpadi horror. 

– Csodálatos, egyszerre filozofikus és fekete humorú tragikomédiákról van szó, amelyekben szinte ugyanazokban a pillanatokban lehet röhögni és borzongani – mondta. A szegedi boszorkányper történetét feldolgozó darab jól illeszkedik ebbe a sorba. 

Noha Lőrinczy Attila felhasználta a háromszáz évvel ezelőtti perdokumentumokat, a darab megalkotása során nem elsősorban az események korhű és tényszerű elbeszélésének szándéka vezérelte. Író és rendező nem történelmi, sokkal inkább lélektani utazásra invitálta a közönséget. Egy utazásra az érzelmek, szenvedélyek, érdekek, indulatok, gyarlóságok, hazugságok, nyomorok, félelmek és babonák sötét erdején keresztül, ahonnan kiérve a fény sem hozhat megnyugvást, hiszen azt nem a mindent megvilágító nap, hanem egy könyörtelen máglya lángjai biztosítják. 

– Nem tudjuk, hogy ki iszik és ki fizet, ettől lesz az egész rettenetesen félelmetes. Nem is annyira az egymás iránti gesztusokban nyilvánul meg az a pokoli sötétség, ami az egyes karakterek lelkére jellemző, hanem azok a momentumok tanúskodnak erről, amikor ők valóban ők. Amikor nem bujkálnak. Ahogy a darabban többször is elhangzik, amikor az igazság szöge bújik elő a zsákból – mondta Vicei Zsolt, aki Szutyort, a hivatalszolgát alakítja a darabban. 

A rendező az olvasópróbán a produkció látványvilágát Francisco de Goya Az ész álma szörnyeket szül című grafikájával szemléltette. Az előadás látványtervezője Vereckei Rita volt. 

– Kevertük a korokat. A jelmezekben, bizonyos kellékekben megjelenik a középkor, másfelől előre is mentünk azoknak a koncepciós pereknek, hivatalnokoknak a világában, akik ezt a pert működtetik. Ennek a közegét 1970 körül találtuk meg – mondta a rendező. A produkció bizarr és baljós hangulatát markáns hangeffektekkel és különleges vetítésekkel erősítették. 

Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója elmondta, a bűnbakképzés, a hirtelen ítélkezés és a boszorkányüldözés napjainkban sem tűnt el, a darabnak mégsem célja a direkt aktualizálás. Az előadásban többször elhangzik, hogy „a bűnt tűzzel-vassal irtani kell”. A sajtónyilvános próbán meggyőződtünk arról, hogy tűz van bőven a produkcióban. Ám hol a vas? A közönség töprengő lelkében a hazafelé úton vagy még tovább is. És bár valóban nem volt direkt aktualizálás, de az a fémes íz mégis olyan nagyon ismerős lehet bárkinek. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában