2022.07.16. 10:16
Időutazásra hívnak a Maty-éren - Galéria
Meseautó – így fogalmazhatnánk azokat a szebbnél szebb oldtimereket és youngtimereket látva, amelyek egészen késő délutánig tekinthetők meg a Maty-éren. Délelőtt a Mórahalomra vezető úton is feltűnnek.
Fotó: Gemes Sandor [email protected]
1923-as Hup Mobil, 1970-es Ford Mustang Cabrio, 1957-es D-Csepel 125 motorkerékpár, 1926-os Nash Sixt Lyt – többek közt ilyen és ehhez hasonló csodák láthatók szombaton 9 órától késő délutánig a Szegedi Nemzetközi Kajak-Kenu és Olimpiai Központban.
A Délalföldi Veteránjármű Egyesület ugyanis Maty-éri veteránjármű baráti találkozót és kiállítást rendezett, így a kilátogatók olyan ritkaságokkal találkozhatnak, mint a Makóról érkezett T-Ford, vagy az első kompresszoros motorral szerelt Mercedes, mely jövőre lesz 100 éves, és amely Deszkről érkezett. Utóbbi Lipták Tibornak, a rendezvény egyik szervezőjének tulajdona.
Lenyűgöző gyűjtemény
Lapunknak elmondta, összesen 3 darab maradt fenn belőle a világon, ebből az egyik az ő tulajdona. De a kiállított autócsodák közül nemcsak ez az egyetlen az övé, ugyanis a 8200 köbcentis, első kerék meghajtású Cadillac Eldorádo, az 1977-es, 5000 köbcentis Ford Mustang Ghia 2, az 1988-as Mercedes-Benz Sl, a 6 hengeres Nash Sixt Lyt, valamint az 1925-ös, bovdenfékes Stár F Touring is az ő gyűjteményének része.
Sőt, a mi személyes kedvencünkkel, a citromsárga bombával, vagyis az 1970-es Ford Mustang Cabrioval is Lipták Tibor érkezett, ennek az autónak ez volt az első útja, minden új rajta.
Időutazásra hívnak a Maty-éren - Galéria
Ipartörténeti kiállítás
A Délalföldi Veteránjármű Egyesület tagja kérdésünkre beszélt arról is, hogy a '20-30-as évektől a '70-80-as évekig találni autókat és motorokat a mostani találkozón. Hozzátette, kétévente háromnapos veterán találkozót szoktak szervezni Szegeden, de ez most más, ez egy baráti találkozó, amelyen beszélgetnek, kikapcsolódnak és tapasztalatot cserélnek.
A baráti összejövetelre több tucat, az 1900-as évektől gyártott, kiváló állapotban lévő veteránjármű és motor érkezett, ezzel élő ipartörténeti kiállítást alkotva. Délelőtt 10 órakor körútra indultak a központból, ellátogattak a mórahalmi Ezer Év Parkjába, ahonnan dél körül érkeznek vissza Szegedre, így az utakon is bárki megpillanthatja az autó- és motorcsodákat.
Szeged első autója
És ha már oldtimerek, ha már Szeged, akkor néhány szót ejtenünk kell arról a járgányról is, amely az első négykerekű jármű volt a megyeszékhelyen. 1904-ben Szeged első órásmesterének, Brauswetter Jánosnak a fia, Ottó vásárolta meg az autót, erről nemrég egy fotó került elő a Szegedi Emlékkereső Facebook-csoportban.
Mint ismert, Brauswetterék családi vállalkozása világhírű volt, a Brauswetter-óráknak az első világháború előtt már Amerikában is nagy divatja volt, sőt az órák mellett precíziós lőfegyvereket is készítettek. A Dél-Alföldi Műemlékek blogon megjelent írás szerint hatalmas dolognak számított, Szegeden elsőként Ottónak volt autója, az újdonságokra fogékony mesteremberhez pedig igencsak illett különleges kamarási villája, mely cégérként hirdette gazdájának mesterségbeli tudását.