Oldtimerek

2022.07.16. 10:16

Időutazásra hívnak a Maty-éren - Galéria

Meseautó – így fogalmazhatnánk azokat a szebbnél szebb oldtimereket és youngtimereket látva, amelyek egészen késő délutánig tekinthetők meg a Maty-éren. Délelőtt a Mórahalomra vezető úton is feltűnnek.

Kiss Anna

Fotó: Gemes Sandor [email protected]

1923-as Hup Mobil, 1970-es Ford Mustang Cabrio, 1957-es D-Csepel 125 motorkerékpár, 1926-os Nash Sixt Lyt – többek közt ilyen és ehhez hasonló csodák láthatók szombaton 9 órától késő délutánig a Szegedi Nemzetközi Kajak-Kenu és Olimpiai Központban.

A Délalföldi Veteránjármű Egyesület ugyanis Maty-éri veteránjármű baráti találkozót és kiállítást rendezett, így a kilátogatók olyan ritkaságokkal találkozhatnak, mint a Makóról érkezett T-Ford, vagy az első kompresszoros motorral szerelt Mercedes, mely jövőre lesz 100 éves, és amely Deszkről érkezett. Utóbbi Lipták Tibornak, a rendezvény egyik szervezőjének tulajdona.

Lenyűgöző gyűjtemény

Lapunknak elmondta, összesen 3 darab maradt fenn belőle a világon, ebből az egyik az ő tulajdona. De a kiállított autócsodák közül nemcsak ez az egyetlen az övé, ugyanis a 8200 köbcentis, első kerék meghajtású Cadillac Eldorádo, az 1977-es, 5000 köbcentis Ford Mustang Ghia 2, az 1988-as Mercedes-Benz Sl, a 6 hengeres Nash Sixt Lyt, valamint az 1925-ös, bovdenfékes Stár F Touring is az ő gyűjteményének része.

Sőt, a mi személyes kedvencünkkel, a citromsárga bombával, vagyis az 1970-es Ford Mustang Cabrioval is Lipták Tibor érkezett, ennek az autónak ez volt az első útja, minden új rajta.

Ipartörténeti kiállítás

A Délalföldi Veteránjármű Egyesület tagja kérdésünkre beszélt arról is, hogy a '20-30-as évektől a '70-80-as évekig találni autókat és motorokat a mostani találkozón. Hozzátette, kétévente háromnapos veterán találkozót szoktak szervezni Szegeden, de ez most más, ez egy baráti találkozó, amelyen beszélgetnek, kikapcsolódnak és tapasztalatot cserélnek.

A baráti összejövetelre több tucat, az 1900-as évektől gyártott, kiváló állapotban lévő veteránjármű és motor érkezett, ezzel élő ipartörténeti kiállítást alkotva. Délelőtt 10 órakor körútra indultak a központból, ellátogattak a mórahalmi Ezer Év Parkjába, ahonnan dél körül érkeznek vissza Szegedre, így az utakon is bárki megpillanthatja az autó- és motorcsodákat.

Szeged első autója

És ha már oldtimerek, ha már Szeged, akkor néhány szót ejtenünk kell arról a járgányról is, amely az első négykerekű jármű volt a megyeszékhelyen. 1904-ben Szeged első órásmesterének, Brauswetter Jánosnak a fia, Ottó vásárolta meg az autót, erről nemrég egy fotó került elő a Szegedi Emlékkereső Facebook-csoportban.

Kép: Facebook/ Szegedi Emlékkereső csoport

Mint ismert, Brauswetterék családi vállalkozása világhírű volt, a Brauswetter-óráknak az első világháború előtt már Amerikában is nagy divatja volt, sőt az órák mellett precíziós lőfegyvereket is készítettek. A Dél-Alföldi Műemlékek blogon megjelent írás szerint hatalmas dolognak számított, Szegeden elsőként Ottónak volt autója, az újdonságokra fogékony mesteremberhez pedig igencsak illett különleges kamarási villája, mely cégérként hirdette gazdájának mesterségbeli tudását.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában