2022.07.17. 18:11
Filmkritika: a besúgó besúgása
A 2011-es hazai filmtermés egyik legjobb filmje volt A vizsga, Bergendy Péter politikai kémfilmje. Idén kijött a sztori második felvonása, A játszma, ami meg a 2022-es hazai filmtermés eddigi legjobbja.
A bűnös gondolatból kísértés lesz, a kísértésből pedig cselekvés. (A képen Nagy Zsolt és Staub Viktória.)
A rendezői székben Bergendy Pétert az a Fazakas Péter váltotta, aki mind ez idáig főként a sorozatok világában jeleskedett (200 első randi, Drága örökösök). A producereket persze aligha ezek a vígjátéksorozatok győzhették meg arról, hogy Fazakas az ideális rendezőjelölt, sokkal inkább a 2017-ben rendezett nagyjátékfilmje, az Árulók. Ebben ugyanis Fazakas már megvillantotta tehetségét és affinitását a kommunista rendszer filmes ábrázolását illetően. Az Árulók még a tévének készült, A játszma viszont már mozifilm, és az új Top Gun mellett a létező legjobb választás mindenki számára, aki szabadidejét a hűvös moziteremben szeretné eltölteni.
Hat év telt el A vizsgában elmesélt eseménysor óta. Jung András és Gáti Éva boldog(nak mutatott) házasságban él, örömüket pedig csak fokozza, hogy Évából alezredes lett, Andrást pedig ezredessé léptették elő. A ranglétrán azonban még mindig van feljebb. Hogy bizonyítsa a rendszer iránti teljes hűségét, András bevállal egy lezáratlan és meglehetősen kényes ügyet. Felbukkan ugyanis az a Markó Pál, aki a múltban épp Andrásnak adott leckét kémkedésből. Most Andrásnak kell megfigyelnie Pali bácsit, hogy lehetőleg mihamarabb derüljön ki, ha az öreg esetleg bosszút forral a hatalom, sőt személyesen András ellen. Úgy is fogalmazhatunk, hogy András előremenekül, amikor elveszi az ügyet riválisától, Kulcsár Emiltől, félő ugyanis, hogy az időközben agyvérzést kapott Pali bácsi megtorolja rajta egy régi, személyes sérelmét. Egy fiatal lány, Abigél személyében András egy kémet szervez be, hogy általa figyelhesse meg Markó Pált. A gond csak az, hogy Pali bácsi továbbra is észnél van, Abigél pedig gyönyörű.
A rendezőcsere dacára A játszma mind a stílus, mind a történetvezetés tekintetében koherens folytatása A vizsgának. Az alkotóknak bizonyos szempontból nehéz, más szempontból viszont könnyű dolguk volt. Egyfelől meg kellett tartani azt a magas színvonalat, amivel az első rész kényeztette a nézőket, másfelől viszont már nem kellett bajlódni a főbb karakterek bemutatásával. A forgatókönyvíró személyét illetően egyébként nem történt változás. Köbli Norbert második alkalommal is egy roppant lényegre törő szövegkönyvet írt, amelyben a hallgatásnak legtöbbször ugyanakkor jelentősége van, mint a szavaknak. A cselekmény szerint Markó Pál stroke-ot kap, ami tragikus párbeszédbe lép a valósággal, ugyanis néhány évvel ezelőtt a Pali bácsit alakító Kulka Jánosnak is agyvérzése volt. A színész az agyi sérülés következtében azóta is beszédzavarral küzd, így Markó Pál figurájának szűkszavúságát a színész betegsége tragikus módon hitelesíti. Kulka már a tekintetével is roppant súlyt helyez a vásznon történő eseményekre, amivel eléri, hogy mindenekelőtt ne egy esendő öregembert lássunk Pali bácsiban, hanem egy továbbra is rendkívül veszélyes és rafkós kémet.
A játszma legnagyobb erőssége abban rejlik, hogy kiemelkedő precizitással egyensúlyozik a politikai krimi-thriller, a párkapcsolati dráma és a karriertörténet között. Főhőse, András gyáva, házasságtörő és karrierista, mégis neki szurkolunk, végig a jellemfejlődésében reménykedve. Az őt alakító Nagy Zsolt tűpontosan hozza ezt a nehéz szerepet, de még nála is nehezebb dolga volt az Abigél bőrébe bújó Staub Viktóriának. Egyszer a szende szűzlányt látjuk benne, máskor egy igazi végzet asszonyát, és végig ott motoszkál bennünk a kérdés: vajon melyik a valódi arca? Fazakas filmjében az a gyanús, aki nem gyanús, és talán semmi sem az, aminek látszik. Fordulatok tehát bőven vannak, de még jócskán a követhetőség határain belül. Zárszóként csak annyit, hogy reméljük, egy esetleges harmadik részre nem kell újabb 11 évet várnunk.