Luhrmann legújabb alkotása a popzene királyáról, Elvis Presley-ről szól

2022.06.27. 18:10

Filmkritika: E. P. – A földönkívüli

Ha arról értesülünk, hogy minden idők egyik leghíresebb énekeséről készítenek filmet, nem csoda, hogy az elvárások az egekbe szöknek. Megesik azonban, hogy az alkotók kicselezik az elvárásokat.

Lass Péter

Minden madár földet ér egyszer. Elvis Presley csak akkor, amikor meghalt.

A meghatározás szerint a giccs fogalmába azok az alkotások tartoznak, amelyek művészi eszközökkel a művészet látszatát keltik, ám valójában nem tekinthetők valódi értéknek. Ha azonban az „értékes giccs” kifejezés egy külön szócikk lenne a szótárban, egész biztosan ott szerepelne mellette Baz Luhrmann neve. Gondoljunk csak a filmjeire: a modern környezetbe varázsolt, DiCaprio-féle Rómeó és Júlia, a színpompás Moulin Rouge! és a még szemkápráztatóbb A nagy Gatsby – hogy csak a legismertebbeket említsük. Luhrmann legújabb alkotása, az Elvis a popzene királyáról, Elvis Presley-ről szól, és éppoly szemet gyönyörködtető, mint a rendező imént említett filmjei. A pazar kiállítás, a színskála valamennyi színében pompázó vizuális orgia Luhrmann védjegye, és mivel a film a popkultúra ikonikus figurájáról szól, azt mondhatjuk, hogy a stílus és a téma tökéletesen egymásra talált. 
Ez eddig rendben is van, az Elvist egyszerűen jó nézni, mert minden ecsetvonás azt érzékelteti, hogy ez egy nagy mű egy hatalmas sztárról. A film kezdetén olyan gyorsan történik minden, hogy észre sem vesszük, de már a popcorn fele elfogyott. Elképesztő kép­áradat zúdul a nézőre, a mo­­zivászon az első pillanattól kezdve olyan, akár egy svédasztal, telepakolva mindenféle ínyencséggel. 

És hogy miért mondtam a felvezetőmben, hogy a rende­­ző kicselezte a rajongói elvárásokat? Nos, Luhrmann filmje már a kezdetek kezdetén elárulja, hogy a sztorit nem Elvis szemszögéből követhetjük nyomon, hanem menedzsere, Tom Parker nézőpontjából. Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy El­­vis magánéletét, lelki világát nem ismerhetjük meg mélyebben. Azért szerencsére ebből a nézőpont-áthelyezésből nem következik az, hogy Tom Parker minden egyes jelenetben szerepel, miközben Elvis meg csak mutatóban van jelen. A főszereplő mindvégig Elvis, de az ő életét a menedzserével való kapcsolata mentén ismerjük meg. Luhrmann tehát a me­­nedzser és a sztár kapcsolatára helyezi a hangsúlyt, és Elvis pályafutásának bemutatását is ennek rendeli alá. Parker rögtön felfigyelt a fiatal Elvisre, munkát ajánlott neki, a közönség pedig imádta a jóképű fiatalember erotikától túlfűtött, extravagáns fellépéseit. Elvis Presley-ben az volt a fantasztikus, hogy az egyedülálló hang lenyűgöző színpadi megjelenéssel párosult. A fiatal lányok egyszerűen megvesztek érte, a felsőbb vezetés azonban nem nézte jó szemmel, ahogy fellépésein Elvis az akkori amerikai közerkölcsöket sértő, ráadásul a négereket idéző mozgáskultúrát mutat a színpadon. Ahányszor csak megpróbálták irányítani, Elvis Presley mindannyiszor fellázadt. Kellett egy kis idő, hogy rájöjjön, többé már nem ő függ a menedzserétől, hanem fordítva: Parker függ Elvistől. 

Emellett bepillantást nyerünk az énekes zátonyra futott házasságába, gyógyszerfüggőségébe, illetve elviselhetetlenül zaklatott életritmusába. Hangsúlyozom: ezekbe csak bepillantást nyerhetünk. Sajnos. Pedig a színészek sokat tesznek azért, hogy a film komoly érzelmi mélységekig hatoljon. Austin Butler a címszereplő szerepében egy kissé modoros, de ennyi még bőven belefért. Azt, hogy mennyire sikerült imitálnia Elvis mozgáskultúráját, azt nem én vagyok hivatott eldönteni, mindenesetre engem meg­győzött. A mefisztói karaktert alakító Tom Hanks szenzációs Parker menedzser szerepében. 

A film az Elvis-rajongóknak kötelező. Aki viszont meg akarja ismerni őt, inkább a zenéit hallgassa. Bár az is igaz (és ez saját tapasztalat!), hogy ez a film meghozhatja a kedvet a zenéihez. 
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában